Употребявани автомобили с Евро 6: Не се страхувайте от забраните за пътуване

Следващата година може да бъде въведен синият стикер. Но тези 6 употребявани модела ще могат да продължат да се движат

2607
2016

БЕЗКРАЙНИ СКАНДАЛИ с отработените газове – и най-засегнати са дизелите. министърката на околната среда на Федерална република Германия Барбара Хендрикс се бори за понижаване на допустимите стойности за нивата на отработените газове. Първият резултат на политическата офанзива срещу дизелите ще е нов стикер. След червения, жълтия и зеления идва ред на синия. Това ще трябва да помогне за понижаването на високия дял на азотните оксиди. И тъй като те се генерират най-вече от дизеловите мотори, в големите градове ги очакват сериозни забрани за движение. И само ако отговарят на строгите норми на Евро 6, те ще имат право да се движат в екологичните зони. Все още не е ясно дали старите модели ще могат да бъдат преоборудвани. И цените им ще паднат. Това показва и опитът с червения и жълтия стикер. И все пак: който живее извън града и пътува с обществения транспорт, може да открие чудесни оферти. За всички останали сме подбрали Euro 6 модели, които и в бъдеще ще могат да се движат из града.

VW PASSAT 2.0 BLUE TDI, ПРОИЗВОДСТВО 2011 г.

VW бе една от първите марки, която продаваше Евро 6 дизели, но доверието в особено чистия TDI Passat бе загубено след скандала с отработените газове. И наистина – 2.0 Blue TDI е засегнат и е оборудван с „измамния“ софтуер. От VW са длъжни да коригират нещата. Все още обаче не се забелязва сериозно падане на цените на дизеловия модел от Волфсбург.
Но дори и без проблемите с отработените газове произвежданото от 2010 до 2014 година моделно семейство имаше някои заложени в конструкцията проблеми. Повреждат се ключалките, DSG трансмисиите са ненадеждни, придърпват или просто отказват. Електронната паркинг спирачка понякога отказва да освободи колелата, а тапицериите стареят много бързо. За щастие Passat си има и положителни черти. Всеки водач може веднага да намери перфектната позиция на седене, всичко е ясно и без загадки, а комбито се е превърнало в институция за семействата. Остава да се надяваме, че VW бързо ще подобри нещата. Така и в бъдеще Passat ще остане приятел на цялото семейство.

Технически данни:

  • Производство от 2011 г.
  • Мощност 103 кВт/140 к.с.
  • 0-100 км/ч 9,8 сек
  • Макс. скорост 213 км/ч
  • Тестов разход 6,5 л дизел
  • CO2 172 г/100 км
  • Цена от 20 000 лева

+ Много място, икономични дизелови двигатели, качествена изработка
– Скандалът с отработените газове разруши доверието, проблеми с електрониката

CITROËN C4 PICASSO BLUE HDi 150, ПРОИЗВОДСТВО 2013 г.

Френският компактен ван е технически брат на Peugeot 5008. Техниката е идентична, същото важи и за двигателя Blue HDi с мощност 150 к.с., който от декември 2013 година се предлага с Евро 6. И ако разточителното място не ви е достатъчно, Citroën предлага и по-дългото със 17 сантиметра Grand C4 Picasso със 7 вместо с 5 места. Двата модела отговарят и на имиджа на марката по отношение на оформлението на интериора. На удобните масажиращи кресла дори и най-претенциозните пътници ще се чувстват удобно. Двигателят работи леко грубо, но благодарение на въртящия момент от 370 нютонметра тегли мощно още от 2000 об./мин. Не е известно най-новото поколение да има сериозни проблеми. Някои водачи се оплакват от дефектни компютри за управление на двигателя при Blue HDi. Предшественикът понякога страдаше от течове на масло и проблеми с осветлението. Като цяло C4 Picasso е препоръчителен автомобил. Дори и предшественикът бе много по-надежден от имиджа си.

Технически данни:

  • Производство от 2013 г.
  • Мощност 110 кВт/150 к.с.
  • 0-100 км/ч 10,4 сек
  • Макс. скорост 210 км/ч
  • Тестов разход 5,7 л дизел
  • CO2 150 г/100 км
  • Цена от 40 000 лева

+ Балансирано поведение на пътя, нисък разход на гориво
–  Дизелите работят леко грубо, високо тегло, все още скъп

OPEL CORSA E 1.3 CDTI ECOFLEX (ОТ КРАЯ НА 2014 г.)

Модният Adam го демонстрира, дизайнерите на Corsa представиха петото поколение – отпред двата модела си приличат в голяма степен. Множеството асистиращи системи осигуряват комфорт и сигурност, но повишават цената и теглото. Все пак разходът остава приемлив, въпреки че в теста на AUTO BILD обещаният от производителя разход от 3,8 литра бе превишен с 1 литър. Доброто предлагане на място и солидната изработка отново са типични за марката. И ако при предшественика се чупеха пружините и се износваха лагерите на главините, то при Corsa Е има надежда за по-добро представяне при първия технически преглед пред TÜV след 3 години. През октомври 2015 година бе съобщено за проблеми с кормилното управление на Corsa и Adam. При някои автомобили се появиха пукнатини по зъбните колела на кормилната рейка. Проведена бе сервизна акция сред 2400 автомобила. Иначе Corsa e сигурна инвестиция, с която можете да планирате бъдещето: дизеловите двигатели отговарят на нормата Евро 6 от самото начало.

Технически данни:

  • Производство от 11/2014 г.
  • Мощност 70 кВт/95 к.с.
  • 0-100 км/ч 12,3 сек
  • Макс. скорост 177 км/ч
  • Тестов разход 4,8 л дизел
  • CO2 127 г/100 км
  • Цена от 24 000 лева

+Балансирано поведение на пътя, нисък разход на гориво
-Дизелите работят леко грубо, високо тегло, все още скъп

MERCEDES A 220 CDI (ОТ КРАЯ НА 2012 г.)

Тогава, през 2012 година, възбудата бе голяма. След 15 години с новия А-клас Mercedes се раздели със старата концепция. Вместо модел с висока позиция на седене и сандвич конструкция, който предлагаше максимално място при най-малка дължина, новият А-клас бе нормален компактен модел. Днес е ясно, че това решение е било правилно. Mercedes пусна на пазара стилен модел, който да примами младите клиенти на Audi A3 и BMW Серия 1. Дилърите насочваха по-възрастните клиенти към малко по-големия В-клас. Малкото моделно семейство с код W 176 впечатлява с доброто си поведение на пътя, пъргавата управляемост и доброто сцепление за модел с предно задвижване. Недостатъците са ограниченото място, отвратителният обзор и отчасти ниското на вид качество на изработката. Фактът, че това излъчване лъже, се вижда от А 180, чийто продължителен тест се провежда от 2013 година в AUTO BILD. Той междувременно е изминал над 190 000 километра. Дефекти? Само дреболии. Доказателство, че въпреки всички модни украшения А-клас си е истински Mercedes.

Технически данни:

  • Производство от 2012 г
  • Мощност 125 кВт/170 к.с.
  • 0-100 км/ч 8,2 сек
  • Макс. скорост 220 км/ч
  • Тестов разход 5,2 л дизел
  • CO2 138 г/100 км
  • Цена от 44 000 лева

+Добра управляемост, солидна конструкция, радост от шофирането
-Отчасти немарливо качество на изработката, малък интериор

BMW 530d BаLUE PERFORMANCE (ОТ 2011 г.)

Вечният конкурент на Mercedes E-клас се нарича BMW Серия 5. От 2010 година на пазара е 6-ото поколение. Моделното семейство привлече феновете с решителния си дизайн. Предшественикът страдаше от оспорваното оформление на тогавашния главен дизайнер на марката Крис Бенгъл. Още от 2011 година 530d Blue Performance срещу доплащане се предлагаше във версия Евро 6. Но водачът няма да усети нищо от това при шофиране. Голямата бизнес лимузина развива максималната си скорост като спортен автомобил, светкавично превключващата 8-степенна автоматична трансмисия на ZF подбира предавките перфектно и винаги осигурява ниско ниво на оборотите. Това прави интериора толкова тих, че някои водачи се оплакват от шумове от вятъра в областта на предните врати. При ранните автомобили често преждевременно се повреждаха компресорите на климатичните инсталации – но BMW ги заменяше безплатно по гаранция. Големият дизел не страда от проблемите с ангренажната верига, които не са рядкост при по-малкия агрегат.

Технически данни:

  • Производствоот 2011 г.
  • Мощност 190 кВт/258 к.с.
  • 0-100 км/ч 5,9 сек
  • Макс. скорост 250 км/ч
  • Тестов разход 7,5 л дизел
  • CO2 199 г/100 км

+Много добра пригодност за дълги пътувания, високо качество
– Скъпа поддръжка, висока цена на старо

VOLVO XC60 D4 181 К.С. (ОТ КРАЯ НА 2013 г.)

През 2003 година шведските специалисти по комбитата проявиха смелост със SUV-а XC90. Автомобилът пожъна успех, големият шведски „кораб“ се конкурираше успешно с германските премиум SUV-ове. Пет години по-късно бе представен малкият му брат XC60. Той се произвежда в Гант, Белгия, в много отношения е роднина на Land Rover Freelander и също е конструиран върху платформата на Ford Mondeo. Въпреки това си е истинско Volvo, с 5 звезди в краштеста на Euro-NCAP и много висок комфорт. XC60 е повече спокоен, отколкото динамичен автомобил. Широките меки кресла, по-скоро индиректното кормилно управление и нежно ръмжащите дизели успокояват. Но цените на резервните части са високи, моделът си има някои слабости, освен това двойното задвижване се доплаща. Ако парктроникът писука без причина, автоматичната трансмисия превключва с тласъци или навигационната система не работи стабилно: най-често помага преинсталиране на софтуера. Но това не променя високите цени на употребяваните XC60.

Технически данни:

  • Производство от 11/2013 г.
  • Мощност 133 кВт/181 к.с.
  • 0-100 км/ч 8,5 сек
  • Макс. скорост 210 км/ч
  • Тестов разход 7 л дизел
  • CO2 186 г/100 км
  • Цена от 55 000 лева

+ Комфорт на возене, висока солидност, добра пасивна сигурност
– Проблеми с електрониката, слаби шарнири на окачването, високи цени

Нови забрани за дизелите
Министрите на екологията на различните федерални провинции взеха решение на 7 април: ще има и син стикер! Досега „най-строгият“ стикер за предното стъкло бе зелен. Той позволяваше на автомобилите с ниски нива на фини прахови частици да се движат в центровете на германските градове. От друга страна, синият стикер показва особено ниски емисии на азотни оксиди. Те също са проблем в големите градове. Повишената концентрация на азотен диоксид (NO2) може да доведе до дразнене и проблеми с дихателните пътища, повишават се и болестите на сърцето и кръвоносната система. Тъй като хората имат право да дишат чист въздух, се увеличават и оплакванията срещу градовете и общините. По закон те са длъжни да вземат мерки за понижаване на фините прахови емисии.

Проблемът може да бъде решен с по-строго обозначаване на автомобилите. Както и досега, градовете сами могат да решават дали да създават зони с по-строги изисквания и колко големи да бъдат те. Свободен достъп имат всички бензинови модели, които и досега покриваха изискванията за прахови частици. Обяснението е лесно. Азотните оксиди се създават предимно от дизеловите мотори. Поради това изискванията за тях са особено тежки. Право да влизат в градовете имат само дизеловите двигатели, които отговарят на строгата норма Евро 6, която влезе в сила от 1 септември 2015 година. Резултатът: за разлика отпреди този път са засегнати и много нови автомобили. Общо взето, за цяла Германия става дума за над 10 милиона дизелови автомобила (Евро 1 до 5, без червен, жълт и зелен стикер). Досадното е: ако тези автомобили не бъдат модернизирани, те чувствително ще загубят от стойността си.

Извод
Вместо да се заложи на ефективни системи за обществен транспорт и алтернативи като велоалеи, се въвежда нов стикер. Но това решение е по-евтино само на пръв поглед. Икономическите последици от загубата на стойност на засегнатите автомобили са много сериозни.

 

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин