УАЗ-469: на път към музея след половин век

2006
2025

През 2025 година в София за втори пореден път не е проведен парад на военна техника по случай Гергьовден. Причините за взимането на подобно решение са от различен характер, но то в крайна сметка лишава всички любители да се порадват на живо не само на новите попълнения в автопарка на българската армия, но и на някои емблематични исторически образци.

В интерес на истината по време на провежданите във времето след демократичните промени военни паради модерната западна техника е сравнително оскъдна. Там обаче преобладават машини, които могат да минат за исторически, но в същото време са на редовна служба, като върху основната част от тях все още стои надписа „Сделано в СССР“.

По време на комунистическото управление Съветският съюз е основен доставчик на военни автомобили в България, част от които с течение на времето придобиват почти легендарен статут. Сред тях без съмнение е и емблематичният всъдеход УАЗ-469, произвеждан в Уляновския автомобилен завод. Въпреки че е класифициран като високопроходим товаро-пътнически автомобил (или SUV, според съвременната терминология), той се произвежда предимно за военни цели и се налага като най-разпространения командирски автомобил не само в Съветската армия, но и във всички останали страни от Варшавския договор, замествайки ГАЗ-69.

Серийното производство на УАЗ-469 и УАЗ-469Б започва през декември 1972 г., като основната част от агрегатите му до голяма степен са идентични с тези на ГАЗ-21 „Волга“. Той е проектиран за превоз на хора, товари и леки автомобилни ремаркета по всякакви пътища или по неравен терен. Разработката му започва още в средата на 50-те години, а през 1958 г. е направен и първият действащ прототип, наречен УАЗ-460.

През август 1974 г. три автомобила УАЗ-469 в стандартно изпълнение (без лебедки и вериги за сняг) правят успешен тестов пробег до ледника на Елбрус на височина 4200 метра.

Индексът 469 е запазен до 1985 г., след което е заменен от цифровото обозначение 3151 (и съответно 31512 за УАЗ-469Б). През 2003 г. производството вече е силно ограничено поради прехода към модернизирания УАЗ-315195 „Хънтър“, но през февруари 2010 г. Уляновският автомобилен завод предлага лимитирана серия на УАЗ-469 (с индекс 315196). Дизайнът е модифициран, комфортът е чувствително подобрен (пружинно предно окачване, предни дискови спирачки, сервоусилвател на волана, двигател ЗМЗ-4091 с мощност 112 к.с.). Производството на специалната серия от 5000 бройки, направени между април и декември 2010 година, е организирано по случай победата във Великата отечествена война.

През януари 2011 г. УАЗ-469 отпада от търговския каталог на Уляновския автомобилен завод, като на негово място идва така нареченият УАЗ „Хънтър Класик“, чиято цена значително надвишава тази на 469. През октомври същата година Министерството на отбраната на Руската федерация прекратява по-нататъшните покупки на този тип автомобили.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин