2024
Реагиращите на допир екрани в автомобила при управление могат да се окажат по-критични в сравнение с наркотици
С 21 ПРОЦЕНТА СЕ УВЕЛИЧАВА ВРЕМЕТО ЗА реакция при водачи, коитоса под влияние на канабис, с 46 процента – докато разговарят по телефона, опрян до ухото и около 57 процента при управление на дисплей с тъчфункция. До тези резултати достигна Британският институт за пътна безопасност TRL в изследване, посветено на разсейването в автомобила.
Нерядко огромните и често претоварени с информация екрани затрудняват шофьорите по време на пътуване, когато бързат да настроят съществените за тях функции. Там, където преди команди се задаваха чрез бутони и въртящи се контролери, днес всичко се случва по модела на смартфона: прецизен допир с върха на пръстите и равномерни плъзгащи движения заменят въртенето и натиска. А към всичко това – търсенето и изборът се случва в безкрайно разклонени подменюта.
„Докато шофира, водачът е принуден да клика по монитора, за да активира определени функции“, коментира анализаторът на злополуки проф. Михаел Шрекенберг от университета Дуисбург-Есен. При това той трябва да продължи да следи пътя, защото законодателят разрешава единствено „адекватно отместване на погледа към уреда“. На практика това обаче е почти невъзможно. „Необходими са много заглеждания от до две секунди, за да обслужите например навигацията или бордовия компютър“, казва експертът. При движение по магистрала това означава „полет на сляпо“ от по около 70 метра.
Институтът TRL тества също, как в купето се управляват мобилните телефони с Google Android Auto и Apple CarPlay. Чрез тези приложения екранът на смартфона се прехвърля върху монитора на кокпита. Резултатът: при избор на песен от Spotify водачите се разсейват до 20 секунди, а скоростта на реакция се ограничава на повече от половината. Впоследствие много от шофьорите напускат маркировката на пътната лента или рисково скъсяват дистанцията до колата пред тях. На този фон учените препоръчват използването на гласов асистент, който обаче твърде рядко е наличен.
Шведското издание Vi Bilägare пък е сравнило управлението през тъчекран при 11 нови модела с Volvo V70 от 2005 година без наличен монитор. По време на тестовото шофиране трябвало да се настроят подгряването на седалките, вкл. конкретна температура, зануляващият се брояч на километри, подсветката на контролните уреди и радиото. В V70 участниците се справили за 10 сек. Много повече време им било необходимо за разпознаване на екрана: 13,5 сек в Dacia Sandero, 23,5 сек в Tesla Model 3, 29,3 сек в Seat Leon, 30,4 сек в BMW iX. Цели 44 сек водачите кликвали върху дисплея на китайския SUV MG Marvel R, въпреки гигантския му размер от 19,4 инча.
Любопитно, че дори силно фиксираната върху прогреса група почитатели на Tesla поне частично вярва, че физическите бутони съвсем не са старомодни и дори взима нещата в собствени ръце. В Норвегия ентусиаст е разработил т. нар. Ctrl-Bar като афтермаркет продукт, който може да се монтира впоследствие: два въртящи се контролера за отоплението под монитора, а към тях четири свободни за програмирани бутони, които чрез мобилно приложение са свързани с интернет. Много от феновете на Tesla са очаровани от решението, а разработчикът калкулирал необходимост от 25 000 евро, за да започне серийно производство. Повече от 67 хиляди евро вече са набрани чрез краудфъндинг. Ctrl Bar управлява в реално време, към момента се предлага за Model 3 и Model Y и струва около 500 лева.
Материалът е част от нашата рубрика „За повече сигурност на пътя с Continental“