2023
Боравенето с чувствителните на допир дисплеи в автомобила може да се окаже дори по-опасно от карането след употреба на упойващи вещества. Затова експерти по техническа експертиза на ПТП и юристи пледират за по-добра обратна връзка чрез превключватели вместо тъчскрийн за някои от елементарните функции в интериора.
Времето за реакция на водача под въздействието на канабис се увеличава с 21 процента, с 46 процента – при разговор с мобилен телефон до ухото и с 57 процента – при „цъкане“ по тъчскрийн. Това е заключението на Британския изследователски институт за пътна безопасност TRL след проучване, посветено на разсейването на шофьорите.
Екраните, които понякога са прекалено големи и твърде претрупани, не позволяват на шофьорите да задействат бързо важни функции по време на шофиране. Това, което бяхме сме свикнали да управляваме с бутони и въртящи се контролери, вече следва модела за управление на смартфона: прецизно „кликане“ с върховете на пръстите и плъзгащи движения вместо традиционните въртане и натискане. А за капак се налага да ровим и избираме точки и в подменюта.
Авторите на експертизи за ПТП предупреждават за дълго каране на сляпо
„Шофьорът е принуден да щрака върху тъчскрийна, докато шофира, за да активира определени функции“, обяснява анализаторът на ПТП проф. Майкъл Шрекенберг от университета в Дуисбург-Есен. Важно е да бъдете концентрирани постоянно върху случващото се на пътя – и да следите обстановката, след като хвърлите само бърз поглед към екрана.

На практика обаче това не се получава. „Налага се да поглеждате много пъти, всеки път за време до две секунди, за да контролирате например навигационната система или бордовия компютър“, казва Шрекенберг. При шофиране по магистрала това означава да изминавате на сляпо по около 70 метра при всяко поглеждане към дисплея.
За песен в Spotify – разсейване 20 секунди
TRL анализира как смартфоните и качените на тях приложения могат да се управляват от автомобила. Google Android Auto и Apple CarPlay са синхронизирани с информационно-развлекателната система на автомобила и се управляват от неговия тъчскрийн. Така водачът може да си избере песен в Spotify, което му коства разсейване до 20 секунди – и така скоростта на реакцията на шофьора бива намалена с около 50 процента. При експеримент някои шофьори, поставени в подобна ситуация, напускат своята лента или скъсяват значително дистанцията до МПС-то пред тях. Затова изследователите препоръчват употребата на гласов контрол – той обаче невинаги е наличен или често не функционира добре.
В старо Volvo контролът на кокпита е много по-бърз
Шведското специализирано издание „Vi Bilägare“ сравнява управлението на тъчскрийна в 11 нови модела автомобили с това при старо Volvo V70, произведено през 2005 г., без нито един екран. При опита по време на шофиране трябва да бъдат настроени отопляемите седалки, включително температурата им, дневния километраж, осветлението на таблото и радиото. При V70 участниците в теста се справят с това упражнение за десет секунди.
При новите модели същите операции им отнемат значително повече време: 13,5 секунди в Dacia Sandero, 23,5 секунди в Tesla Model 3, 29,3 секунди в Seat Leon, 30,4 секунди в BMW iX. А шофьорите на китайския SUV MG Marvel R „забиват“ за цели 44 секунди в огромния 19,4-инчов сензорен екран в центъра на кокпита.
Шофьор на Tesla с отвлечено внимание предизвиква ПТП и завежда дело
Шофьор на Tesla в германския град Карлсруе също губи концентрация за случващото се на пътя. Докато вали, мъжът иска да настрои скоростта на чистачките в подменюто на тъчскрийна и предизвика катастрофа. Заради нея той бива санкционира с глоба 200 евро и остава без книжка за един месец.
Причината: сензорните екрани са посочени изрично в раздел 23 от германския Закон за движение по пътищата (StVO) като пример за електронни устройства. Не се допускат те нито да се вдигат, нито да се държат от водача, дори „по-дълго гледане към тях“ е забранено според германската законова уредба. Шофьорът на Tesla-та губи на втора инстанция в съда (OLG Karlsruhe, Az. 1Rb 36 Ss 832/19), а съдиите се мотивират, че интервалът на чистачките в подменюто бил интегриран в сензорния екран и образува едно цяло с него.
Законодателите не виждат причина да се намесват
Законодателството не е в крак с техническото развитие. Независимо от това, Федералното министерство на транспорта „в момента не вижда необходимост от промяна на § 23 от Закона за движение по пътищата“, разкрива запитване на AUTO BILD.

„Приложимите разпоредби в правилата за движение по пътищата са формулирани по неясен начин“, смята проф. Дитер Мюлер, адвокат, специализиран в случаи с ПТП, и университетски преподавател в саксонската полиция. Никой обикновено гражданин не е запознат с тях. Шофьорите обаче биват насърчавани да използват екрани и инфотейнмънт системи.
По-лошото е, че производителите на автомобили създават системите си по собствен вкус и пренебрегват изискванията на т.нар. User Experience Design (UX). Университетът за приложни науки в Любек открива различни недостатъци при управлението в кокпита на Peugeot 3008 и препоръчва връщане към превключватели с тактилна обратна връзка за най-често използваните функции.

Явно производителите не слушат достатъчно UX-дизайнерите по време на разработката на новите автомобили, спекулира проф. Моник Янек, директор на Института за интерактивни системи към TH.
Продължете на следващата страница