Тъмната страна на Ferrari 308 GTB

1909
2022

Да видим едно красиво Ferrari 308 GTB, проектирано от Pininfarina, което дрифтира сред прах и камъни на стръмен високопланински път е колкото потресаваща, толкова и абсурдна гледка. През 70-те години обаче, това е факт.Въпреки своите успешни изяви във всички направления на автомобилния спорт през първите следвоенни десетилетия, преди почти половин век и по-точно през 1973 г. Scuderia Ferrari съсредоточава своя потенциал единствено върху Формула 1. Следва безкрайна поредица от емблематични победи, които заемат специално място в автомобилната история и за които е писано много. Въпреки решението за тясно профилиране в най-престижната пистова надпревара, фирмата все пак не прекъсва напълно своята връзка с класическите ралита.

През 1975 г. е представен атрактивният нов модел 308 GTB – второто поред серийно произвеждано Ferrari с централно разположен двигател V8. Още тогава известните тунинг специалисти на фирмата Michelotto, които подготвят серийни модели на Ferrari за пистови състезания, виждат огромен потенциал в 308 GTB, като перфектен рали автомобил в група IV. Главният инженер на компанията от Падуа Джулиано Микелото е човекът, разработил рали спецификациите на Lancia Stratos, която в онези години печели всички възможни рали състезания, както в страната, така и в чужбина. Той обаче не е от хората, които се задоволяват с постигнатото и решава да потърси нова още по-ефективна кола, която да подготви за битка на офроуд сцената – такава, която може по-добре да се справи с високите скорости и бързата технологична еволюция на времето. Той насочва вниманието си към Ferrari 308 GTB, което според неговата експертна преценка съчетава точните качества за това, а именно по-дълго междуосие от това на Stratos, по-мощен двигател, монтиран по-близо до центъра на каросерията, както и солидна доза сексапил. Срещата с „Комендаторе“, на коятоМикелото представя своята визия, се оказва успешна, най-вече заради това че без особени усилия и финансов ресурс, Ferrari отново може да покори една от позабравените арени на моторния спорт.

Въпреки че това не е вътрешнофирмен проект на Ferrari, той е разработен с благословията на Маранело, от където са доставени няколко шасита.

Крайният резултат е видим, дори и за неспециалист – изцяло променено окачване с много по-дълъг ход, видимо повишен просвет и пълен набор от рали светлини с висок интензитет. Колите наистина изглеждат страхотно, а първите специални изпълнения на 308 GTB, предназначени за рали от група 4 дебютират в началото на 1978 г. След поредица от тестове, включително и едно инцидентно участие на Роберто Ливиеро на Тарга Флорио през март 1978 г., автомобилите се оказват изключително конкурентни в европейските, италианските и френските рали шампионати. Година по-късно известният пилот Рафаеле „Леле“ Пинто и неговият навигатор Клаудио Пенариол реализират и първата голяма победа с 308 GTB на рали Монца, но най-добрите дни на колата тепърва предстоят.

Между 1978 г. и 1985 г. Джулиано Микелото изработва 15 рали автомобила Ferrari 308 GTB както за група IV, така и в група Б. За осемгодишната си състезателна кариера автомобилът реализира 30 категорични победи в Италия и отделни кръгове от Европейския рали шампионат,управлявани от легендарни пилоти като Анри Тойвонен, Бьорн Валдегорд, Рафаеле Пинто и Жан-Клод Андруе,зареждайки спортната сцена с мощна доза латиноекзотика.

Още по темата


ƒ