2024
Според Европейската сметна палата CO2-емисиите oт aвтомобилите по европейските пътища остават на същите нива въпреки по-строгите разпоредби на ЕС. Вижте какви са причините
Въпреки по-строгите регулации на ЕС, CO2-емисиите oт aвтомобилите по пътищата на Европа остават горе-долу на същите нива като преди 12 години, сочи доклад на Европейската сметна палата, публикуван в сряда. Въпреки че технологиите на двигателите с вътрешно горене напреднаха и агрегатите станаха по-ефективни, този ефект се компенсира от увеличените тегло и мощност на новите модели.
Докладът подчертава, че до момента само електрическите автомобили били допринесли за намаляване на въглеродните емисиите при шофиране в реални условия. Пиетро Русо, член на Сметната палата, отговорен за доклада, казва, че значително намаляване на CO2-емисиите може да се очаква само когато двигателите с вътрешно горене престанат да бъдат основен тип задвижване.
От 2010 г. производителите на автомобили са задължени съгласно Регламента на ЕС за CO2 при леките автомобили да докладват CO2-емисии на своите нови модели. При превишаване на определените гранични стойности се налагат глоби. ЕС цели всички нови автомобили да не генерират локални вредни емисии до 2035 г. През последното десетилетие CO2-емисиите на дизеловите автомобили са останали без промяна, докато при бензиновите се наблюдава лек спад.
Въпреки това електрическата мобилност ни изправя пред нови предизвикателства. Ограничените суровини за производство батерии, недостатъчният брой зарядни станции и високите цени на електромобилите са сред най-сериозните пречки за нейното развитие. Всички тези фактори биха могли да насърчат потребителите да използват по-дълго време по-стари и по-замърсяващи автомобили.