2023
Къмпингуването сред природата (т.нар. vanlife) и приключенските преходи из непознатите кътчета на Европа стават все по-популярни напоследък. Затова и не е изненадващо, че търсачите на авантюри търсят машини на четири или повече колела с подчертано добри офроуд способности – т.е. истински „джипове“.
Да, неслучайно използвахме точно тази дума: защото вниманието ни прикова именно старо Jeep Grand Cherokee. Дори и на достолепна възраст, „американецът“ продължава да глези пасажерите си с кожени седалки и климатик, докато пред предния капак виждате само небето или пък прекосява някоя река, която почти би го отнесла по течението си.
Какво се казва в обявата?
Попаднахме на оферта в eBay за Jeep Grand Cherokee ZJ – т.е. първото поколение на модела. Но не какъв да е! Автомобилът е претърпял доста сериозен тунинг, който включва например quick-release оси и нови карета, усилен заден мост, окачване Rubicon Superflex с регулируеми амортисьори и 5,4-тонна лебедка.
Праговете от двете страни са сменени и усилени с т.нар. Rock sliders (специални стоманени профили за защита). Следата отпред и отзад е увеличена. Екипажът на това Grand Cherokee може да комуникира с външния свят посредством радиостанция, както и да пренощува в палатката на покрива.
Според информацията в обявата офроуд машината била в добро състояние, но не като от шоурума. Продавачът заслужава респект, че е толкова искрен. Причината за следите от употреба явно са честите преходи извън пътя. А заради тях не само се трупа кал по гумите (както се вижда на снимките), но и се натоварва окачването. Заради големия брой модификации продавачът иска за Cherokee-то 9800 евро (ок. 20 000 лева).
Какво трябва да знаем преди покупката на употребяван Jeep?
Ако сте се запалили по Jeep на старо, е добре да се запознаете с характерните „болежки“ на модела, преди да си купите желания екземпляр. Като начало, трябва да знаете, че повечето модели на марката са истински офроуд машини – а не „паркетници“ със способности за движение извън пътя, които съществуват само в главите на някакви си специалисти по маркетинг. Grand Cherokee от серията ZJ наистина може да се катери в планината – и въпреки това на асфалт вози не по-лошо от някоя E-класа например.
Бензиновите двигатели на марката са здрави. В случая конкретният автомобил е оборудван с 4-литровия 6-цилиндров агрегат със 180 к.с. При редовна смяна на маслото той може да обиколи доста пъти земното кълбо – но при всички положения трябва да се подготвите за висок разход.
По отношение на техниката Grand Cherokee е проектиран да бъде доста издръжлив. А това означава, че частите му в много случаи са доста по-големи от необходимото, но също така издържат по-дълго.
Амортисьорите на предния и задния капак често сдават багажа с годините – но това е дреболия и не си заслужава да мрънкате за нея при модел, произвеждан до 1998 г. Течове на маслото могат да се получат при гарнитурата на картера, капаците на клапаните или масления филтър. Инспекторите на TÜV обикновено имат забележки именно заради тези течове. Затова си струва да им обърнете внимание. Ако пространството за краката на пътника е влажно или направо мокро, трябва да смените радиаторчето – но за тази цел се налага цялото табло да бъде демонтирано.