2016
ПЪТЯТ КЪМ БЪДЕЩЕТО е каменист. Той минава през голи червени скали и покрай кактуси. Даг Рекхорн е неподходящо облечен, но изглежда това не го притеснява. С официални обувки и сако 52-годишният мъж се катери нагоре. „Всичко това е наше“, казва той и сочи равнината зад хълмовете. 365 хектара. Огромна площ – с големината на 500 футболни игрища. Рекхорн е купил тази земя за своя работодател Faraday Future. Тук, в пустинята северно от Лас Вегас, през следващите седмици ще започне строежът на фабриката на производителя на електромобили. Членът на управата, отговарящ за производството, е човек за трудни мисии. По време на работата си за Tesla роденият във Волфсбург мъж е преустроил съсипан завод на GM и Toyota за производството на Model S. За FF, както се нарича Faraday Future, в продължение на година Рекхорн е проучил 186 възможни места за строеж на фабрика и също така е водил преговорите с федералния щат Невада.
Faraday Future – какво всъщност се крие зад това тайнствено име? В 18-те месеца след основаването си FF действа, без да вдига шум около себе си. Някоя друга новина на уебсайта или в интервюта и това е. Говори се за „защита на Земята“, за „нови модели на притежание“ и съвсем между другото за план, който „революционализира автомобилната индустрия“. Спекулациите започват: дали FF е новата Tesla? Да не би това да е фирма под прикритие за проекта за автомобил на Apple Titan? Междувременно става ясно: китайският милиардер Юетинг Джиа е движещата сила зад проекта FF. Предприемачът не се шегува: Джиа ще инвестира стотици милиони във визията си за автомобил на бъдещето. Само размерите на фабриката са предизвикателство към останалите автомобилни производители. В бъдеще годишно от конвейерите на завода в пустинята може да слизат по 450 000 автомобила – почти толкова, колкото от завода на BMW в Спартънбърг. През първия етап от производството през 2017 г. ще се правят годишно по 150 000 коли. Още следващата година тук ще се произвежда най-модерният автомобил в света: електрически, напълно свързан, част от цялостна концепция за мобилност. В официалното си изявление FF говори за „няколко години“ до началото на производството, но се очаква това да стане в края на 2017 г. Още през тази година фабриката ще бъде построена, а от шест до девет месеца по-късно може да бъдат монтирани и поточните линии. „Ще започнем тогава, когато качеството е на ниво“, казва Рекхорн. В период от 6 до 12 месеца след това премиум автомобилите вече ще бъдат доставяни в Европа. Германия играе важна роля в плановете на производителя: европейската централа на Faraday ще бъде в Дюселдорф.
Предният ден на булевард „Лас Вегас“: лаундж музика, помещение, осветено във виолетово. За презентацията на своя първи концептуален автомобил от FF са поканили 600 гости, сред тях е и губернаторът на Невада. Политиците от пустинния щат залагат много надежди на новия производител. Невада ще даде около 330 милиона долара държавна помощ на FF през следващите години. „Ако нещата не се получат, ще се изложим доста“, казва вицегубернаторът Марк Хъчинсън. Още първата вечер си проличава, че няма да е лесно. Шефът на управата, отговарящ за разработките, Ник Сампсън постоянно трябва да отговаря на един въпрос: защо показва състезателен, а не автомобил за всекидневието? Сампсън току-що е показал суперспортен автомобил – футуристичен, но определено не и образец за колата на бъдещето. Когато от FF обявяват появата си на изложението CES, хората очакват готов за серийно производство конкурент на Tesla Model S. Някои дори се надяват на автомобил, който ще разтърси света повече от електрическия седан на Tesla. AUTO BILD се срещна с Ник Сампсън за разговор на четири очи в хотел „Мандалей Бей“. „Разполагаме с достатъчно време, преди да представим първия си сериен автомобил“, обяснява Сампсън. В деня след презентацията той не изглежда обезпокоен от срещата с медиите. Дори напротив: изглежда му доставя удоволствие, че е успял да преметне обществеността. Apple, аргументира се Сампсън, също показва своите продукти малко преди старта на продажбите им. С карираното си сако, слабо телосложение и с леко прегърбената си стойка Сампсън не изглежда като типичен автомобилен мениджър. Британецът прилича повече на професор по физика. Той обаче в никакъв случай не трябва да бъде подценяван: в биографията си има 35 години ръководен опит в бранша – заемал е различни позиции в Jaguar, Lotus и Tesla. В Tesla Сампсън е разработвал архитектурата на Model S. Предишните работодатели на екипа на FF също ни карат да вярваме в експертния им опит: BMW, Audi, GM, Volvo, Ferrari, Tesla. Освен това Ник Сампсън е наел чужди за бранша експерти от NASA, Boeing, Google и Apple.
Всяка седмица към екипа се присъединяват десет нови служители; досега общата им бройка е 550. „Tesla се развива с невероятни темпове – казва Сампсън. – Faraday е на съвсем друго ниво.“ Благодарение на използването на виртуалната реалност от FF са съкратили драстично времето за разработка на своите модели. Гъвкавата платформа позволява увеличаване на следата на автомобила с до половин метър (от компактни до висок клас). Бъдещата визитна картичка на фирмата ще бъде голям електрически SUV с пропорции, подобни на Tesla Model X. „Дизайнът е готов от няколко месеца“, разяснява шеф-дизайнерът на Faraday Рихард Ким (виж интервюто вдясно). Първите прототипи вече се движат по пътищата на Калифорния. По информация на AUTO BILD цената на модела ще бъде около 180 000 лв., а капацитетът на акумулаторната батерия ще е почти 100 кВтч. По този начин е възможен пробег, подобен на този на Model X, който може да измине до 470 км. Основният инвеститор на FF Джиа е планирал фирмата да произвежда електромобили с непознато досега ниво на свързаност. 42-годишният китаец е натрупал богатството си с фирмата за създаване на технологии LeTV, която е специализирана в синхронизирането на съдържания на различни устройства. Автомобилите на FF ще разпознават предпочитанията и изискванията на всички пътници и ще могат да реагират подобаващо. След няколко години клиентите ще могат да си купуват от FF вместо автомобили мобилни активи. Първоначално служителите на фирмата ще докарват колите до клиентите. Когато автомобилите започнат (и им бъде позволено) да се движат изцяло автономно, те ще пристигат сами при клиента. Юетинг Джиа има редица общи неща с шефа на Tesla Елън Мъск: и двамата са на почти еднаква възраст, и двамата не се страхуват от изключително големите икономически рискове. Също така и двамата заявяват, че с електрическата мобилност ще спасят планетата. Паралелите с Мъск би трябвало да са предупреждение за автомобилните производители. Нито един конкурент не е направил официално изявление за FF в Лас Вегас. Но се говори, че мениджърите на фирмите все пак наблюдават новака. „Едно нещо е ясно – каза представител на една от германските премиум фирми. – След Tesla не подценяваме никого.“