2022
Може би най-сериозният проблем е липсата на чипове, при която Китай играе ключова роля. Първоначалната причина бе недостигът на суровината силиций, жизненоважна за производството на полупроводници. Около пет милиона тона се произвеждат в Поднебесното царство, което е свързано с твърде сериозен разход на ток. Заради затрудненията в доставката на енергия и последвалото покачване на цената й продукцията на суровината спадна рязко.
В същото време в условията на пандемия неимоверно се увеличи търсенето на компютри, лаптопи, таблети и мобилни телефони, които също не могат да функционират без чипове. Отново заради Ковид през 2020, вследствие на ограничената мобилност, търсенето на нови автомобили глобално намаля и производителите драстично ограничиха поръчките на полупроводници. Съответно производители като Intel се насочиха по-активно към компютърния бранш.
Преориентирането към технологични компании като Sony и Apple продължава да се усеща и причинява главоболия на автомобилните гиганти. А съвременните автомобили вече са абсолютно немислими без чипове. Заради цифровите дисплеи, камерите или навигацията. Конвенционалните коли отдавна не могат без полупроводници, да не говорим за електрическите.
В крайна сметка към днешна дата според статистиката не са били произведени предварително планирани седем милиона автомобила. А според експерти това е само върхът на айсберга. Замлъкват не само отделни поточни линии. Цели заводи затварят заради липсата на чипове. Докато инженерите трескаво работят над нови решения за бъдещата зелена мобилност, клиентите са изнервени от постоянно увеличаващите се срокове на доставка за поръчаните от тях автомобили. Към момента по наша информация в България дори до 18 месеца. Ако се абстрахираме от времето на реалния социализъм, в годините на демокрацията никога не е било толкова трудно да се сдобиеш бързо с качествен автомобил.
Още по-странен за мнозина е фактът, че това важи вече и за употребяваните автомобили. Заради липсата на нова продукция лизингованите коли просто не се връщат, а продължават да се ползват. По този начин най-големият генератор на автомобили втора употреба е буквално блокиран.
Докато за чиповете отдавна се говори не само в бранша, значително по-рядко се споменава темата за очаквания дефицит при AdBlue, което за милиони потребители би могло да превърне любимия на мнозина дизел в скъпо удоволствие. Нужният за производството на очистващата вредните емисии добавка амоняк става все по-неатрактивен за производство на фона на постоянно покачващите се цени на природния газ. Химически гиганти като BASF вече свиха производството, което логично води след себе си до постепенно вдигане на цените.
Продължете на следващата страница