Тръмп заплашва BMW и Mercedes


12
мар.
2018

Aмериканският президент Доналд Тръмп отново заплаши европейците с повишение на митата за вноса на автомобили. На 10-и март републиканецът сподели пред свои последователи своите възгледи за отношенията с ЕС и заплаши: „Ние ще наложим мита на Mercedes и на BMW.” Преди това държавният глава изрази в Twitter позиция, че иска да вдигне импортните налози – като не става въпрос само за митата върху стоманата и алуминия, които Тръмп е готов да не вдигне само ако ЕС се откаже от бариерите, издигнати пред американските стоки. Много германци следят с тревога развитието на търговската война, тъй като Германия изнася стоки за милиарди долари към САЩ, но и внася оттам. САЩ е най-големият външен пазар за европейски коли – на него се падат 25% от продажбите на експортираните автомобили (на обща стойност – 192 млрд. евро). На второ място е Китай (16%, 237 млрд. долара). Повечето от половината внесени в САЩ коли са германски – така че новите тарифи биха оказали негативно влияние преди всичко върху производителите от страната на Гьоте. От друга страна, те произвеждат стотици хиляди автомобили годишно в САЩ (напр. BMW X3/X4/X5/X6, Mercedes-Benz GLS, VW Passat и др.)  – и дават работа на огромен брой американци. Факт, който Тръмп не коментира…

Привидно, причината за спора се крие в размера на митата – докато импортираните от САЩ в ЕС коли биват обмитени само с 10%, внесените от ЕС в САЩ са „натоварени“ с мито в размер само на 2,5%. В действителност обаче Германия е трън в очите на Тръмп, защото като „шампион“ по износа на международните пазари печели добре от търговия, но по отношение на въпросите за сигурността разчита на партньора си САЩ. Проблемът е, че Германия не покрива изискването да дава 2% от БВП за разходи за отбрана, което е уговорено между страните-членки на НATO. Федералното правителство аргументира това с факта, че към разходите за сигурност спадали и дадените като помощ за развиващите се страни средства, но те не влизали в бюджета за отбрана.

Какъв е ефектът от наказателните мита?

Те правят вносните стоки по-скъпи. По този начин САЩ цели да намали импорта, за да продава повече от местната продукция. Вносната стомана може да поскъпне с 25%, а алуминият – с 10%. Мерки като тези обикновено не важат дълго – когато през 2002 тогавашният президент Джордж Буш наложи протекционистични мита върху стоманата, ЕС „отговори“ с ответни мита. Резултатът: в САЩ десетки хиляди души загубиха работата си в стоманодобивната индустрия и след две години САЩ коригира митата. Дори и обаче митата да не влязат в сила, словесната (за момента) война между Тръмп и ЕС вече оказва влияние върху тенденциите на световните пазари.

А каква е ролята на Мъск?

В целия скандал е замесен и Илън Мъск – който подтиква Тръмп да се вдигнат вносните мита! Мъск обаче иска да атакува не толкова ЕС, колкото Китай. Там той иска да построи фабрика на Tesla, но среща съпротива. В сравнение с Китай, разликите при митата са още по-високи – Китай обмитява внесените от САЩ автомобили с 25%, докато китайските в САЩ поскъпват едва с 2,5%.

Още по темата

Card image cap
4 цилиндъра за Macan

9
мар.
2016

След 718 Boxster и Porsche Macan получава 4-цилиндров турбодвигател. Тук ще научите най-важната информация за новия базов мотор на компактния SUV!

Card image cap
Tata представи бусче с горивна клетка

18
февр.
2016

Кашонообразният Magic Iris Ziva е дълъг под 3 метра и е идеално средство за придвижване в големите градове

Card image cap

В последния брой:

Архив >