Топ 3 на най-добрите 30-годишни класики

2612
2024

Числото 30 е сакрално в средите на ретро любителите. Всички те очакват с нетърпение момента, в който един нов автомобил навършва 30 години, и с това автоматично се превръща в класическо превозно средство. Така не само се променя неговият статут, но и стойността му може отново да започне да се покачва, а ценителите вече се отнасят към него с уважението, което заслужава всеки достоен ветеран, макар и все още янгтаймер.

В една примерна класация на дебютните модели за 1994 година, които съвсем отскоро вече също принадлежат към елитния класически клуб, разбира се, могат да бъдат включени най-различни марки и модели, избрани по всякакви критерии. Затова и в предложената тук подборка има известен субективен елемент, който обаче все пак се придържа към някои основни изисквания. Едно от тях е, че преди 30 години те се продават и в България от своя официален представител, а днес все още са често срещани по родните пътища.

Audi A4 B5 (1994-2001)

Благодарение на Audi 80 Инголщат реализира забележителен пробив в един много конкурентен пазарен сегмент, в който дотогава доминират BMW Серия 3 и Mercedes-Benz 190E. Автомобилът се продава сравнително добре и успешно демонстрира предимствата на дизела в този сектор, но с появата на новото BMW E36 и Mercedes C-клас, с които трябва да се бори, възниква остра нужда от промяна.

Много от принципите на Audi 80 са възприети от новото A4, което обаче се отличава с поразително ниски нива на оборудване, чиято основна цел е свързана с постигането на максимално атрактивна базова цена. Дизайнът е по-скоро еволюционен, отколкото революционен, но изостря линиите на предшестващия модел, като достига своя връх във версията Avant комби, която изпъква с много отчетливo oформление. С A4 е поставено началото на модерната ера за Audi, когато марката наистина започва да предизвиква тогавашните лидери в класа, а най-мощната 2,7-литрова версия twin-turbo се оказва равностоен съперник на BMW M3.

BMW Серия 7 (E38) (1994-2001)

След като дълго време се намира в сянката на S-класата, BMW решава, че с новото поколение E38 на Серия 7 ще постави Щутгарт на мястото му. Новият автомобил прави невероятно впечатление със своя ефектен дизайн и безупречното качество. При E38 за първи път в сериен автомобил са въведени въздушни възглавници тип завеса, както и с първата система за сателитна навигация. Освен това E38 се предлага и с безпрецедентен за времето си 5,4-литров двигател V12 с 322 к.с., който има невероятна динамика, съчетана с безупречен финес.

Няма нищо случайно в това, че BMW E38 е произведен в рекордните за този клас 340 000 екземпляра, а днес, откакто вече е част от елитния ретро клуб, цената му непрекъснато се повишава.

Jaguar XJ X300 (1994-1997)

Вдъхването на силна доза от стария ретро стил е много добра маркетингова стратегия, която успява да зареди Jaguar с нови сили и да го върне в играта. Когато Ford придобива Jaguar, той знае, че репутацията на предшестващия модел XJ40 не може да бъде спасена. В резултат от спешната рехабилитационна програма са запазени всички добри компоненти от него, но качеството на изработката е чувствително подобрено, а новото оформление на каросерията изпълва с гордост всеки ценител на старата слава. В крайна сметка инвестираните от Ford 200 милиона паунда в обновяване на производствените мощности се изплащат до последното пени.

Интериорът на X300 също е издържан в ретро стил, с по-заоблени седалки, по-тънък волан и нови тапицерии. Фантастичната комбинация от комфорт и пъргаво управление в комбинация с много високо качество връща марката на гребена на вълната. Най-мощният двигател в гамата е 6-литровият V12 с мощност 322 к.с.

Благодарение на своя изключително атрактивен модел X300 Jaguar отново влиза в правия път и въпреки краткия му тригодишен живот, мнозина го признават за най-добрия XJ, правен някога.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин