КАКВО БИХМЕ ПРЕДСТАВЛЯВАЛИ без статистики? От статистиката за регистрациите в Германия направихме наша класация – топ 25 на най-предпочитаните от германците модели за последните години. Две от местата бяха заети от следващите – вижте причините в карето вдясно. Ще ви предоставим съветник за покупка в компактен вид за тези 25 модела от класацията. Кой двигател подхожда най-добре на автомобила, колко харчи при различна употреба и кои алтернативни варианти препоръчваме. Освен това разсъждавахме над формата на каросерията и кои оборудвания имат смисъл.
25. BMW СЕРИЯ 5: ПРЕВЪЗХОДЕН „БАВАРЕЦ“
Серия 5 успява да влезе в топ 25, въпреки че в ценово отношение е в автомобилната Шампионска лига. Ние избрахме комбито на 520d. 190-те к.с. правят луксозния товарач уверен играч в най-лявата лента на магистралата, а 2-литровият дизелов мотор размива всички копнежи по 6-цилиндров агрегат с въртящия си момент от 400 Нм. Спокойно можем да си спестим и 28-те конски сили повече на 525d – с оглед на по-сериозната сума, която трябва да доплатите. По-добре да инвестирате в двойно задвижване xDrive. Така ще се сдобиете и с фамозната 8-степенна автоматична трансмисия – тя така или иначе щеше да присъства в списъка ни. Освен това 520d показа тестов разход от 6 литра.
24. MERCEDES A-КЛАС: ДОСТА БЪРЗ
На 25-о място финишира A-клас. През миналата година имаше фейслифт на модела, а оттогава се предлагат доплащащи се адаптивни амортисьори, като благодарение на тях Benz-ът вози по-комфортно от преди. Обновяването обаче не е подобрило тясното пространство на втория ред и лошия обзор. На клиентите това не им прави впечатление – те харесват младежко-динамичния дизайн а ла BMW, както и стегнатата настройка на окачването. 1,6-литровият 4-цилиндров турбомотор със 122 к.с. подхожда на характера на автомобила. С него A 180 се придвижва бързо, като единствено при средни обороти двигателят е малко шумен. Не препоръчваме автоматичната трансмисия с два съединителя 7G DCT, която не превключва много плавно. За пестеливците A 180 се предлага и като Blue Efficiency с по-дълги предавателни отношения и с по-ниска каросерия – тази версия също е изненадващо пъргава.
23. FIAT 500: ИТАЛИАНСКОТО MINI
Магическата дума се казва растеж. Не само в икономиката, но и в автомобилостроенето. Естествено, че от Fiat увеличават размерите на своя мъник 500 – по примера на MINI. Резултатът е 500X, който е нашият фаворит. Компактно SUV-че, което е в крак с времето и като 1.4 T изобщо няма от какво да се срамува. Пъргавите 140 к.с. позволяват вземането на спринта до 100 км/ч за десет секунди, като максималното темпо на модела е 190 км/ч. Горещ темперамент за „италианеца“, който има склонност към малко повече „посръбване“. 8 литра по време на теста, при спортно шофиране – дори 11,5 л/100 км, а ако успокоите десния крак, ще постигнете 6 л/100 км. Цената на симпатичния катерач е съвсем прилична, но препоръчваме да изберете доплащащата се навигационна система. Определено не искаме 500 да расте повече.
22. VW T6: ГОЛЯМ БУС, ГОЛЯМА ЦЕНА
Винаги е учудващо как микробусите на VW напредват в класацията на продажбите – в нашия случай това прави T6. При това цените на Multivan не са никак ниски. В базовата версия от VW са оборудвали модела с TDI с 84 к.с. Ние ви препоръчваме да изберете поне TDI със 150 к.с. и ниво Trendline. Най-добре е да вземете Comfortline и да доплатите за адаптивни амортисьори. Така ще разполагате с просторен и практичен автомобил (две въртящи се седалки на втория ред, тройна седалка на третия), който освен това е приятен за шофиране. Дизеловият мотор се справя безпроблемно с тежащия 2 тона модел и ускорява прилично. Освен това работи тихо, а автомобилът е добре шумоизолиран. Ех, ако не бяха тези високи цени…
21. MERCEDES B-КЛАС: B Е ПРЕДИ A
Който има деца, знае колко труден е изборът на име. Mercedes бяха кръстили B-клас действително Sports Tourer. При това версията с висока каросерия на A-клас има толкова общо със спорта, колкото футболен тим от долната половина на таблицата с Шампионска лига. Няма значение – успехът дава право на стратезите – B изпреварва A (25-о място) при продажбите. По-възрастните клиенти на модела се радват на удобната позиция на седене, на доброто усещане за простор и на приличните динамични характеристики. Пъргавият 1,6-литров мотор в B 180 ще ви достави достатъчно удоволствие по отношение на динамиката, като без проблеми ще вдигате дори 200 км/ч. Малко повече грижи ни създаваше „жаждата“ на компактния ван. Тестовият разход от 6,8 литра може да бъде свален в икономичен режим с внимателно боравене с педала на газта – тогава B 180 се задоволява с 5,7 л/100 км. Швабите обаче са доста нескромни при продажната цена.
20. VW touran: ГОЛЕМИЯТ СКЪПЕРНИК
Да, моделът е с особено красив дизайн. Но Touran залага повече на вътрешните добродетели. Клиентите знаят и ценят именно това. Вътре могат да се поберат до седем пътници. Ако в колата сте само двама души, то ще можете да натоварите почти 2 кубика багаж. За да щадите семейния или фирмения бюджет, изберете
1.6 TDI със 110 к.с. С него ще пътувате удобно и достатъчно пъргаво, но най-вече пестеливо. В икономичен режим ванът харчеше 4,9 л/100 км, което позволява пробег от почти 1200 километра с един резервоар.
19. Mini: ГОЛЯМО СЕМЕЙСТВО
MINI си е MINI независимо от модела. Затова в статистиката участват всички членове на семейството – от култовия вариант с 3 врати до модерния и мутирал Countryman. Най-новото и най-интересно попълнение на семейството се казва Cooper Clubman със 136 к.с. Пъргавият 3-цилиндров агрегат превръща порасналото до компактен автомобил MINI с шест врати в уверена машина във всяка ситуация. Ако се налага, дългият 4,25 м модел вдига и 205 км/ч. Разходът на гориво остава в рамките на приличното – 6,6 л/100 км, препоръчваме да не опитвате прекалено често даване на пълна газ. Естествено, че щяхме да се забавляваме повече с разполагащия със 192 к.с. Cooper S, но той е значително по-скъп. Препоръчителни за версията Cooper са спортните седалки – все пак имате 136 к.с. и ще се наложи да карате и по завои.
18. VW Up: МЪНИК С КАЧЕСТВА
Той е доста симпатичен и миниатюрен, но се движи (почти) като голям. С комфортно окачване, добра шумоизолация, много добра изработка и изненадващо просторен интериор Up не се усеща като толкова миниатюрен, колкото е всъщност – дължината му е само 3,54 м. Ние препоръчваме версията с пет врати – тя е по-практична. 1-литровият бензинов 3-цилиндров мотор се предлага с 60, 75 к.с. или като версия на метан EcoFuel с 68 к.с., като ние препоръчваме варианта със 75 к.с., защото с тях Up е добре моторизиран. Веднъж достигнал оборотите си, 3-цилиндровият мотор работи много добре, без да е натрапчиво шумен. Звукът му ни харесва – дрезгаво трицилиндрово ръмжене. Интересна алтернатива за феновете на електромобилите е e-Up: с 60 кВт (82 к.с.) и максимален пробег на ток от 160 км е идеален за градска употреба. Цената му обаче е малко висока.Заради предстоящия фейслифт цените на актуалния Up ще паднат.
17. BMW СЕРИЯ 2: НАЙ-ДОБРЕ С 3 ЦИЛИНДЪРА
Със Серия 2 BMW върви по-добре. Компактното семейство, включващо Coupé, кабриолет, Active Tourer и Gran Tourer, се продава доста успешно. Най-вълнуващият модел за нас: 218i Active Tourer. Практичен и просторен автомобил с пъргав 3-цилиндров двигател, впечатляващи 136 к.с. и умерена „жажда“. 1,5-литровият агрегат разгръща мощността си равномерно и не се натрапва в акустично отношение; ако сте внимателни с педала на газта, ще се задоволите с пет литра разход. Ако изберете тази модификация, няма да сбъркате. Plug-in хибридът 225xe е значително по-скъп, но и предлага по-голяма системна мощност – 224 к.с., както и електрически пробег от около 40 километра. Да стигаш евтино и екологично всеки ден до работа, а през уикенда да ходиш на гости в провинцията – страхотно. Накрая най-доброто: Серия 2 с електромотор наистина е по-евтин от 225i Active Tourer xDrive Automatiс. Препоръчителен.
16. Seat LEON: ШИКОЗНИЯТ GOLF
Нека си признаем: Leon изглежда адски добре, нали? Явно доста хора са на това мнение, като вследствие на този факт Seat завършва на 17-о място. В компактния клас има много конкуренти, но испанците най-после откриха своята собствена изчистена линия. И тъй като техниката е от концерна VW, Leon е фина стилистична алтернатива на Golf. SC е означението за модела с три врати, но ние препоръчваме версията с практичните пет. Познатият ни 2-литров TDI си върши работата чудесно и в Seat: пъргаво потегляне, бързо ускоряване и много добри динамични характеристики – съветваме ви да изберете ниво на оборудване FR със спортни седалки и спортно окачване. Разходът на гориво също е забележително нисък – 3,9 л. За водачи с бензин в кръвта препоръчваме Cupra 290 с 290 к.с. – тук Seat разгръща напълно своя испански темперамент. Оле!