Този Mercedes-Benz е един от най-атрактивните пожарни автомобили у нас

1908
2022

Любомир Минков е член на БАК “Ретро” повече от десет години, откогато активно се занимава с колекционерство и реставрация на исторически превозни средства, макар че интересът му в тази насока датира много преди 1989 г. Първия си ретро автомобил купува още когато е на 24 години. Сега притежава около 20 стойностни класически автомобила, предимно довоенни модели. Общото между всички тях е, че са много стари, редки и единствени по рода си в България. Това в пълна степен важи и за представения противопожарен автомобил Mercedes-Benz LF8-TSA, базиран на популярния модел L 319.

Световната премиера на Mercedes-Benz L 319 е в средата на 50-те години – периодът, в който Западна Германия поема по пътя на своя грандиозен икономически възход. Един от първите реални резултати в тази насока е появата L 319 – първия серийно произвеждан ван в историята на Щутгарт, който е представен пред публика на автосалона във Франкфурт през септември 1955 г. и се превръща в предшественик на цяло поколение успешни универсални автомобили като съвременните Sprinter, Vito и Vario. Със своето брутно тегло от 3,6 тона и компактна каросерия, L 319 бързо се налага като предпочитано превозно средство за търговски фирми, туристически агенции, аварийни служби и малки предприятия. Автомобилът се отличава с особено здрава конструкция, създадена за работа при трудни условия.

Дизайнът на L319 е много характерен и различен спрямо аналогичните като тип автомобили, произвеждани по същото време в Европа. Първоначално L319 се предлага само с един тип дизелов двигател с мощност 43 к.с., идентичен с този на фирмения седан 180D. Скоро след началото на производството към него се присъединява и вариант с 1,9-литров бензинов мотор от 65 к.с., при който максималната скорост е повишена до 95 км/ч. Трансмисията е четиристепенна, като скоростният лост е изнесен на кормилната колона (нещо като първообраз на характерния джойстик при съвременния Sprinter).

За 12-те години, през които се произвежда, моделът получава и още два по-мощни двигателя – дизелов от 55 к.с. и бензинов от 80 к.с.

Сред най-екзотичните превъплъщения на L319 е неговата противопожарна разновидност, обозначена като LF8-TSA (LF е съкращение от Lastwagen-Feuerweh-Fahrgestell, тоест пожарна кола на лекотоварно шаси). Компактният размер и пъргавината на автомобила го превръщат в особено практичен и надежден при гасене на пожари в трудно достъпни градски и извънградски райони, до които не достигат големите противопожарни камиони. Автомобилът е много добре оборудван. Към предната част на шасито е монтирана водна помпа FPV 8/8 с капацитет 800 литра в минута, произведена (също както и останалата част от специалното оборудване) от фирмата Carl Metz Gmbh в Карлсруе.

Представеният специализиран автомобил е купен от Любомир Минков преди десет години от източногерманския град Кемниц. В оригиналния си вид екземплярът е в много добро състояние, без липси, повреди и с работещ двигател, който е само на 24 000 километра. Основната работа при възстановяването му е свързана с цялостно пребоядисване на каросерията в оригиналния ѝ червен цвят, и бял за бронята и част от останалите елементи.

Такъв атрактивен екземпляр рядко може да се види не само у нас, но и в целия Балкански регион. Затова той винаги предизвиква заслужено внимание навсякъде, където се появи, и, разбира се, печели много награди.

Още по темата


ƒ