Новини » Този ултралек водороден Plug-in хибрид изминава 1000 км с едно зареждане

Този ултралек водороден Plug-in хибрид изминава 1000 км с едно зареждане

2803
2022

Какви автомобили ще шофираме в бъдеще, за да не бъдем зависими от изкопаемите горива? Този въпрос ни вълнува все по-често заради климатичните промени, войната в Украйна и ужасяващите цени на горивата. Отговорът: в идеалния случай това е Plug-in хибрид с горивни клетки – като Interurban Vehicle (IUV), проектиран от Германския институт за космическа и въздухоплавателна техника (DLR).

Дългият пет и широк два метра прототип комбинира батерия с външно зареждане и водородна горивна клетка, благодарение на които се движи без да отделя никакви вредни емисии и може да изминава до 1000 километра с едно зареждане – което го прави напълно пригоден за покриване на дълги разстояния. Освен това екологичното превозно средство разполага с революционна система за енергиен мениджмънт, а в конструкцията му се използвани различни мерки за олекотяване.

IUV обединява различен тип подходи за олекотяване

По данни на DLR, каросерията на пригодния за дълги преходи автомобил тежи само 250 килограма, тъй като е изградена предимно от пластмаса, подсилена със стъклени влакна. Това е с около една 25% по-малко от обичайното за високия и среден клас автомобили. Един от няколкото принципа за намаляване теглото на конструкцията е така наречената „функционална интеграция“. Така например подовата конструкция не само играе ролята на носеща рама за цялата машина, но също така пренася електричество и данни. Това елиминира необходимостта от допълнителни кабели, като по този начин бива намалена общата маса на автомобила. А при IUV тя е 1600 килограма заедно с батерията.

Задвижващата система се състои от батерия (отзад), горивна клетка (в предната част) и водородни бутилки (в дъното на автомобила).

Батерия за пробег около 200 километра – след това се намесва водородът

Батерията с капацитет 48 кВтч, разположена в задната част на plug-in хибрида, може да се зарежда от външен  контакт. Когато след около 200 километра електричеството свърши, горивната клетка, разположена в предната част на автомобила, се заема със задвижването със своята мощност от 45 киловата. Тя бива захранвана със 7,5 килограма водород от бутилки под налягане от 700 бара, интегриран с цел безопасност в сандвич платформата на автомобила. Голямото предимство на този тип задвижване е, че зареждането отнема горе-долу същото време, колкото и при бензинов или дизелов модел. Електрическите двигатели с обща мощност 136 кВт позволяват IUV да развива максимална скорост 180 км/ч.

IUV владее автономно шофиране Level 4

„Целта на IUV е да направи пътуванията на дълги разстояния екологични и без локални вредни емисии“, обяснява ръководителят на проекта Себастиан Ворер от Института DLR в Щутгарт. В бъдеще електрификацията и автоматизацията ще имат влияние не само върху технологиите за задвижването, но също така и върху интериора, тоест върху цялата конструкция на автомобила. Да, правилно прочетохте – автоматизация. IUV ще може да се движи автономно, като отговаря на SAE-Level 4.

Автомобилът предлага място за разполагане на петима души, които могат да седят и един срещу друг при автоматизирано шофиране на високо ниво.

Кокпитът се превръща в хол или офис

До петима души могат да се радват на живота в интериора с гъвкава концепция, до който имат безпроблемен достъп благодарение на липсата на B-колони. Класическа задна седалка няма, предните се въртят, а таблото с бутони може да се прибира. По желание кокпитът може да се трансформира в хол или мобилен офис с бюро.

Интелигентният климатик използва разлика в налягането

IUV разполага и с усъвършенствана концепция за климатизация, благодарение на която климатичната система не консумира много енергия и по този начин допринася за големия автономен пробег. За целта системата използва разликата в налягането между водородните бутилки (700 бара) и горивната клетка (5 бара), която подпомага конвенционалната климатична система и по този начин намалява консумацията на енергия. Климатикът може да се управлява отделно от всеки пътник директно от покрива – като в самолет.

Революция и в производствената концепция

Производствената концепция също е нова – при нея не се използват класически машини и инструменти, а всеки компонент се изгражда слой по слой. По този начин нови части могат да бъдат тествани лесно като прототипи.

Три прототипа: рожби на проекта NGC са IUV (вдясно), проектът NGC включва също градско Urban Vehicle (UMV/вляво) и Safe Light Regional Vehicle (SLRV).

Към момента Interurban Vehicle е само голо купе за демонстрационни цели. То е част широкообхватния проект Next Generation Car (NGC), в който учени от 16 DLR института работят върху концепции за превозни средства, технологии и решения за мобилност на бъдещето. Рожба на големия проект е и двуместният Safe Light Regional Vehicle (SLRV), който предизвика фурор при представянето си на IAA 2021.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

ƒ