2024
Ето какво се случва, когато гиганти от автомобилната и от технологичната индустрия обединят усилията си: JiYue1, съвместната разработка на Geely и Baidu, е може би най-интелигентният SUV от Китай.
По-възрастните сред нас сигурно си спомнят Knight Rider и неговия K.I.T.T. или Хърби, „костенурката“ кино герой: общото между тях е, че когато се доближите, и двете МПС-та ви посрещат с приятелски поздрав, а само едно изречение е достатъчно, за да отворят вратите си към вас.
Сега обаче не става въпрос за някакъв филм, а за реалния живот – поне за китайците. От миналата есен те могат да си купят модел, който се доближава в доста голяма степен до K.I.T.T. и Хърби. Името му е JiYue 01 – и това е изключително елегантен SUV от формата на Model X и Mercedes EQE.
JiYue 01: съвместното отроче на Geely и Baidu
Това е първият продукт на джойнт-венчъра, създаден от автомобилния гигант Geely и технологичния титан Baidu, определян като китайския вариант на Google. Но докато Google умуваше, поне досега, дали да продаде операционната си система на Renault или Volvo (също дъщерна компания на Geely), китайците чевръсто направиха свой вариант – и за пореден път успяха да стигнат по-далеч.

Всъщност гласовото управление за вратите е съвсем малка част от реалния Knight Rider. Така например дигиталният асистент „Симо“, кръстен на бащата на научната фантастика Айзък Азимов и базиран на варианта на Chat-GPT от Baidu Ърни Бот, отваря прозореца, който водачът просто поглежда, е доказателство за свръхвисоките технологии, които Поднебесната империя интегрира в автомобилите.
Асистентът може и да провери прогнозата за времето предварително и да ви предупреди за дъжд. И, разбира се, можете да играете най-новите видео игри, да гледате телевизия или да сърфирате в интернет посредством тънкия свободно стоящ дисплей в кокпита, който се простира почти по цялата широчина на автомобила. Защо иначе китайците за първи път биха интегрирали в автомобил процесор Qualcomm Snapdragon 8295?
Но най-важният технологичен акцент при JiYue1 е неговият Robo Drive Max, който разполага с всичко необходимо за автономно шофиране, от чипа Nvidia Drive Ori до единадесетте HD камери – за водача остава единствено необходимостта да си плаща месечния абонамент, който ще бъде подарък за първите няколко хиляди клиенти.

Засега китайците допускат автономно управление Level 3 и 4, при които водачът е освободен от отговорност или изобщо не е необходим, само на тестовата писта. За ежедневието те „отключват“ единствено аналога на Tesla Full Self Driving – което прави системите на модели като Mercedes E-класа или BMW Серия 5 да изглеждат като техника от каменната ера. Защото JiYue1 може не само да облекчи водача от задачите му при шофиране по магистрала и автоматично да сменя лентата, но и да транспортира пътниците си из града без да се налага шофьорът да държи волана.
Robo Drive Max
За момента в Пекин, Шанхай и Ханджоу (а скоро и в още 200 други мегаполиса с милионно население), Robo Drive Max е „овладял“ т.нар. Point-to-Point навигация и си проправя умело път през градската джунгла, докато шофьорът държите ръце в скута си. Графики с висока разделителна способност на дисплея, изобразяващ 3D-картина на градския пейзаж, демонстрират как Robo Driver разпознава дървета и сгради и засича други участници в движението, които пресичат улицата пеша или на две или четири колела.
И докато на заден план електрониката изчислява всички възможни профили на движение, SUV-ът проправя пътя си през този хаос изненадващо плавно, „позволява“ на няколко други коли да се включат, без да намалява скоростта си сериозно, безгрижно заобикаля малките триколки на уличните търговци, отброява секундите на червения сигнал на светофар и плавно завива наляво, след като пропуска насрещния трафик. Така в непознатия град, който иначе би ме стреснал с натовареното си движение, аз се чувствам напълно спокоен. Естествено, моделът може да влиза и излиза от паркоместа сам-самичък – стига да му заповядате.
Geely и Baidu поставят нови стандарти по отношение на електрониката, но същевременно не забравят и за останалата техника на машината. Разбира се, SUV-ът използва платформа тип Skateboard, която отваря щедро място за пътниците на всички седалки. Интегрираната в пода батерия с капацитет 71,2 или 100 кВтч позволява пробег до 720 километра по китайските стандарти. Зареждането става с до 240 кВт – тогава „пълненето“ от 10 до 80 процента отнема по-малко от 30 минути. За задвижването се грижи или само един електрически мотор с мощност 272 к.с. на задната ос, или един на предната, и един на задната за общо 544 к.с. Благодарение на това 01 ускорява от 0 до 100 км/ч за 3,8 секунди и, поне на теория, може да вдига 200 км/ч.

Но ако трябва да бъда честен, няма да искате да карате точно този модел толкова бързо. Първо, защото окачването има нужда от допълнителна настройка, гумите би следвало да осигуряват малко повече сцепление, а спирачките – да „захапват“ по-здраво. И второ, защото воланът във формата на рул не вдъхва особено доверие. ОК, китайският ми спътник е радостен, че може да управлява автомобила с малкия си пръст и да натиска клаксона отгоре. Но по време на тестовото ми шофиране на затворено трасе с остри завои на няколко пъти „хващах“ празното пространство, където иначе би следвало да намеря точка на захват при стандартен кръгъл волан. И предпочитам да не си представям как бих преминал „лосов тест“ в реални условия на магистралата с този волан!
JiYue 01 се предлага само в Китай
С оглед на това може би изобщо не е лошо, че така или иначе никъде в Китай нямате право да шофирате с повече от 120 км/ч. А за момента JiYue 01 няма да се предлага никъде другаде по света. Тъй като той се нуждае не само от изкуствения интелект, сензорите и софтуера на Baidu, но и от изключително прецизните карти на Baidu, засега маршрутите в чужбина не са му позволени.
За нас, германците, това е едновременно благословия и проклятие. Благословия, защото поне дава на производители като Mercedes или BMW илюзията, че все още могат да бъдат в челните редици на автономното шофиране. И проклятие, защото ще трябва да продължим да гледаме Knight Rider или Хърби, ако искаме автомобилът да се отнася с нас толкова учтиво.
Извод
Да забравим задвижването и настройките на окачването. JiYue 001 е електрически SUV като много други. Но това, което Baidu постига с Robo Drive, само преди няколко години би изглеждало като научна фантастика. Докато ние много, много бавно свикваме с автопилота за магистралата, китайският модел вече ни вози безгрижно из града. Може би не толкова фино и усъвършенствано, колкото някой Mercedes би го направил. Но го може не утре, а още днес.