Този електромобил е по-бърз от болид на Формула 1

0311
2022

Знаете какво е катапулт, нали? Изстрелва се с пълна скорост напред, толкова бързо, толкова изненадващо, че направо ви спира въздухът. Можете да предположите за какво пиша. Голямата разлика: имам пълен контрол над катапулта и трябва сама да дам заповедта за изстрелване.
Седя в DS E-Tense Performance. Електрическо чудовище с 815 к.с. Електромотор с 250 кВт (339 к.с.) задвижва предната ос, а друг с 350 кВт (475 к.с.) – задната. Нашата тестова отсечка е летището на Льо Кастеле в Южна Франция. Пред мен е дългата 1,7 километра писта за кацане, а в ръцете ми – волан от Формула Е.

Електрически звяр: DS E-Tense Performance се изстрелва с нашата репортерка зад волана по пистата
Футуристичен кокпит: DS E-Tense Performance се управлява с волан от Формула Е

Формула Е всъщност е причината, поради която съществува този автомобил. DS Automobiles, луксозната марка на Citroën, участва в електрическата формула от 2015 г. При това с успех. Французите стават шампиони четири пъти, два пъти при пилотите – благодарение наЖан-Ерик Верн и Антонио Феликс да Коща, два пъти отборно. Преди сезон 2023, в който електромоторите ще качат мощност от 250 на 350 кВт, инженерите са създали тази студия. Карбонова каросерия, седалки тип корито, благороден интериор с черна кожа. Закопчана с четириточков колан, включвам бутона за стартиране вдясно над главата ми.

Изцяло в черно: нашата репортерка седна на седалката тип корито с елементи от черна кожа

Електрическият звяр се буди безшумно за живот. Левият крак на спирачката, дърпам дясното лостче и включвам на първа предавка. С десния крак натискам нежно педала на газта. E-Tense потегля. „Нашата цел е да съберем в един проект опита ни от Формула Е и ноу-хауто от нашите титли, който проект да покаже високомощностния електромобил на бъдещето“, обяснява директорът на DS Performance Томас Шевоше. Успоредно с това инженерите ще тестват компоненти, които ще се използват във Формула E от 2023 г. Затова и в E-Tense Performance работят два (актуални) електромотора от електрическата състезателна серия. Инверторът, полуоските, трансмисията, дори и амортисьорите са от Формула Е.

Каросерията е лакирана в цвят, който изглежда различен в зависимост от ъгъла, под който го гледате

Резултатът: 815 к.с. и 8000 Нм максимален въртящ момент позволяват спринт от 0 до темпо 100 за 2 секунди. За сравнение: във Формула 1 за това са нужни 2,5 секунди. Първо обаче ускорявам от бавното си придвижване до 230. Електромобилът се движи към старта, сякаш е теглен от шнур. Усещането DS направо наелектризира мен, шофьорката. По-бързо от очакваното идва моментът на спиране.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин