2022
Преди 60 години на пазара се появява „новият клас“, на който BMW дължи всичко: той предотвратява фалита и дава начало на спортния имидж на марката.
Междувременно всеки го знае: BMW е спортната, динамична алтернатива сред по-добрите автомобили. Това обаче не е резултат на логично развитие, а на иновация. Изминаха 60 години от това откритие на BMW: „новият клас“. През септември 1961 г. моделът е показан на IAA и се появява по улиците през лятото на 1962 г. Той е автомобилът-спасител в историята на BMW.
BMW 2000 е семпло гениален
С баварската иновация днес се движим по склоновете на Алпите. По онова време всичко в този нов автомобил е ново: класът, оформлението, двигателят, окачването – естествено и вътрешното пространство.
Водачът не седи върху кресло, а е позициониран централно пред арматурното табло и разполага с перфектна видимост. Предлаганото място отпред, отзад и в багажника е съвсем прилично. Отличава се с гладки и семпли форми.
Отпред работи с типичния за BMW леко назален звук разработеният специално за автомобила, чистонов 4—цилиндров мотор. Инженерът и автомобилен състезател Александер фон Фалкенхаузен умишлено го е направил гъвкав. Възложено му е създаването на 1,3-литров мотор, но той конструирал също и 1,5-литров и планирал работни обеми до 2 литра/ След първоначалните 80 к.с. в серийния автомобил се появили още през 1963 г. се появили до 110, а по-късно в 2000 tii дори и до 130 к.с.
Днес тестваме 2000: доказателство за това, че BMW са намерили с времето пътя към себе си. Това до известна степен важи и за окачването – то става по-стегнато. Освен това фаровете и задните светлини са променени.
Неутрален въпреки скосеното положение
Внимание: тук по-стегнато не значи стегнато. Водачите на модерните спортни лимузини трябва да не забравят, че това BMW е стар модел и е далечен предшественик на сегашните модели.
В завоите автомобилът се накланя – колкото по-бързо се движите, толкова повече. През 1962 г. пътищата и улиците не само в Бавария са павирани; моделът поглъща уверени дупки и неравности на пътя. При това въпреки скосеното си положение моделът остава неутрален на пътя и се дирижира добре с големия си, тънък волан. Обратната връзка: първоначално малко тромава, но после става прецизна. Комбинация между Mercedes Ponton и Porsche 911.
Разбира се дори и от BMW не са могли да правят чудеса в годините между живота и смъртта, като обратът е бил възможен само с помощта на голям инвеститор. Затова материалите и детайлите не са на върхово ниво, на качеството също му липсва висота. Накрая цената се оказва по-скъпа от планираната: вместо обявените на IAA 8 500 германски марки, 1500 струва 9 485 марки.
Но дали такива дреболии са от значение? Накрая курсът се оказва правилен – в посока слънцето, луната и звездите.
Технически данни и цена: BMW 2000
• ред. 4-цил. мотор, отпр. надл., горно разположен разпределителен вал, два клапана на цилиндър, Solex-карбуратор
• работен обем 1990 cм3
• мощност 74 кВт. (100 к.с.) при 5500 об/мин
• макс. въртящ момент 157 Нм при 3000 об/мин
• ускорение 0–100 км/ч за 13,0 сек
• макс. скорост 168 км/ч
• 4-степ. механична скоростна кутия, задно задвижване
• Д/Ш/В 4500/ 1710/1450 мм
• разход на гориво 13,0 л бензин/100 км
• тегло 1150 кг
• цена като нов (1966 г.) 11 475 германски марки