2024
993 бележи края на една ера в Porsche. Това беше последното 911 с въздушно охлаждане и следователно, за много фенове, последното истинско 911. Последният 993 – Carrera 4S в специалния цвят мексиканско синьо – напуска завода в Цуфенхаузен на 31 март 1998 г. Но имаше един екземпляр, който се появи едва през септември, беше доставен миналата година и следователно е последният официално произведен 911 с въздушно охлаждане. Това много уникално творение скоро ще бъде продадено на търг и може да достигне рекордна цена!
Говорим за Porsche 993 Turbo с номер на шасито 370750, което ще бъде продадено на търг от Bonhams на 7 септември като част от търга „Goodwood Revival Collectors Motor Cars and Automobilia“. Този конкретен екземпляр носи прякора „Последният валс“ и напуска производствената линия в Цуфенхаузен на 27 март 1998 г., четири дни преди края на производството на серията на 31 март. Въпреки това, впоследствие Turbo не е доставен на собственика си, а е получил детайлна обработка от отдела за специални поръчки на Porsche, който сега е известен като Porsche Exclusive Manufaktur.
Над 100 000 германски марки за екстри
Първият собственик на 993 в редкия цвят на екстериора „Ocean Blue Metallic“ е германският автор Клаус Вандерборг, който е направил цялостни подобрения на автомобила. Това начинание не е било съвсем евтино, както показва първоначалната поръчка. В допълнение към базовата цена по това време от 222 500 германски марки, са похарчени над 100 000 германски марки за екстри, така че крайната цена е била някъде 327 671 германски марки.
Обикновено 911 Turbo с 408 к.с. е било фабрично оборудвано с WLS2 комплект за 19 800 германски марки, който повиши мощността до 450 к.с. и по този начин нивото на Turbo S. Пакетът също е включвал ауспухова система с четири крайни тръби. Но това е било само началото на специалните изисквания.
Спирачни апарати в цвета на купето
Оригиналните джанти и спирачни апарати (!) са боядисани в цвета на автомобила (океанско син металик). Феновете на Porsche знаят, че спирачните апарати в цвят, различен от червено или жълто (черният беше въведен едва преди няколко години) са абсолютно изключение и затова в поръчката е направена следната забележка: „Спирачни апарати в цвета на автомобила, ако е възможно“ и въпросителен знак.
Интериорът също е бил персонализиран по време на посещение в отдела за специални заявки, което е продължило няколко месеца, независимо от цената. Практически всеки компонент, който е трябвало да бъде покрит с кожа, е бил покрит с кожа в цвят „нощно синьо“. Вниманието към детайлите, показва, че дори най-малките компоненти като лостовете на кормилната колона, превключвателите на прозорците, вентилационните дюзи, вътрешното огледало и дори рамката на радиото са богато покрити с кожа.
Но това не е било всичко, защото по желание на клиента от този модел са отпаднали телефонът за кола и често повреждащата се чистачка на задното стъкло. Поставена е табела и на таблото пред пътника. На не пише гласи: „В памет на проф. Фери Порше“ и под него следният цитат: „Истина са само спомените, които носим със себе си, мечтите, които имаме, и копнежите, които ни подтикват. Искаме да се смирим с това. 27.03.1998 г.”.
Историята на това лично посвещение е тъжна, защото на 27 март 1998 г., денят, в който 993 напусна производствената линия и беше предаден на отдела за специални заявки, Фери Порше почина на 88-годишна възраст. Вандерборг, за когото се твърди, че е бил приятел на Фери Порше, решава да посвети своето 993 Turbo на своя приятел. Поради тази причина персонализираните прагове на вратите носят слогана „Последният валс“, откъдето идва и прякорът на това 993 Turbo.
Последното 993
На 25 септември 1998 г. уникалният модел е доставен на Вандерборг чрез Porsche Center Алтьотинг – официално като последното 911 с въздушно охлаждане (с изключение на уникалния Project Gold, който е създаден много години по-късно по желание на клиента, но никога не е бил регистриран). Факт, доказан с писмо от 25.09.1998 г. Под темата „Последното Porsche 993“ Вандерборг потвърждава, че неговото Turbo „(…) определено е последният нов автомобил 993, доставен от Porsche AG. В това отношение Вашето превозно средство е последното Porsche с въздушно охлаждане, което някога е напускало завода в Цуфенхаузен“.
И Porsche Center Алтьотинг също не пропусна възможността да подчертае това отново с втора табела, монтирана от вътрешната страна на вратата на водача. На него може да се прочете следното: „Днес Клаус Вандерборг получава последното класическо Porsche 911 (993 turbo) с боксерен двигател с въздушно охлаждане. The Beat е Ваш завинаги!“
Продаден след по-малко от година
Много специална история за много специална кола. Всеки, който мисли, че Вандерборг е почитал тази мечтана кола години наред, се лъже. След по-малко от година той продава своето персонализирано 993 Turbo.
От Германия 911 отива при колекционер в Япония, който се грижи за него в продължение на 16 години, преди да го продаде в Белгия. 993 Turbo остава там в друга колекция в продължение на две години, преди пътуването му да го отведе до Великобритания. В крайна сметка автомобилът се връща в Белгия при сегашния си собственик.
Въпреки петима предишни собственика, 911 Turbo е изминал само 11 029 километра през последните 26 години. Така, че не е чудно, че колата е в отлично състояние отвътре и отвън.
Прогнозна цена от 1,85 милиона лева
993 Turbo скоро ще намери своя нов дом. В идеалния случай такъв, който почита този много специален 911. Поради своята значимост и специална конфигурация, това 993 е само за колекционери, което личи и от цената. Bonhams дава приблизителната цена между 1,65 и 1,85 милиона лева. Но е напълно възможно и границата от 2 милиона лева да бъде надхвърлена.