2016
Volvo се завръща! След като традиционният шведски производител дълго време не се развиваше особено успешно, след закупуването от Geely всичко е блестящо. Най-добрият пример за това е новото ХС90. SUV-ът комбинира типичните за Volvo атрибути: скандинавски дизайн, предостатъчно място в интериора и всеобхватно оборудване за сигурност. Но шведите замислят и по-малки модели. Под новото ХС60 от 2017 година ще бъде позиционирано ХС40. Ето и първите ни впечатления от прототипа.
Близък до серийния модел прототип на XC40
Не се заблуждавайте: Volvo го нарича 40.1, но зад този код се крие поглед към компактното бъдеще на шведите. Прототипът 40.1 ни показва как ще изглежда ХС40, чието производство ще стартира още през 2017 година. Освен на дизайна Volvo са обърнали голямо внимание и на големия багажник и високата позиция на седене. SUV-ът ще се конкурира с модели като BMW X1 и Mercedes GLA, поради което базовата цена вероятно ще е под 60 000 лева.
Всестранни таланти – платформите SPA и CMA
Компактният сегмент на Volvo е базиран на CMA (Compact Modular Architecture). Новата платформа позволява ползването не само на четирицилиндрови бензинови и дизелови мотори, но и на трицилиндрови агрегати и Plug-in хибридни задвижвания, а също и на електрическо задвижване. Това е бъдещата платформена стратегия на Volvo: докато високият клас XC90, S90 и V90, както и бъдещите модели от среден клас (60) са конструирани върху платформата SPA (Scalable Product Architecture), то бъдещите компактни модели XC40 и V40 са базирани на CMA. Тя позволява различна дължина, широчина и височина на автомобила (XC40: дължина 4,39 метра, широчина 1,63 мера, височина 1,93 метра). Infotainment системите, климатичните инсталации и оборудването за сигурност на бъдещите компактни модели ще бъдат заимствани от вариантите от високия клас.
Замислени са Plug-in хибрид и двойно задвижване
Задвижването е поверено на познатите четирицилиндрови дизелови и бензинови двигатели, трицилиндров мотор, както и Plug-in хибридно задвижване при Т5. За разлика от Т8 отзад не е разположен електромотор с мощност 65 кВт, който задвижва задните колела и в комбинация с двигателя с вътрешно горене на предната ос осигурява двойно задвижване. При Т5 електромоторът с мощност 50 кВт задвижва предните колела заедно с трицилиндровия двигател. В комбинация със 7-степенна автоматична трансмисия Т5 ще развива мощност 250 к.с. и с акумулатора си с капацитет 9,7 кВтч ще има чисто електрически пробег от до 50 километра.
Първият електрически автомобил на Volvo на базата на SPA се очаква през 2019 година
По-късно за XC40 и другите компактни модели ще се предлага и чисто електрическо задвижване на същата платформа. Пробегът ще е 350 километра. Но първият електромобил на Volvo ще бъде представен първо на по-голямата платформа SPA през 2019 година, при компактните модели това ще стане по-късно. И докато производители като VW имат различни платформи за модели с двигатели с вътрешно горене и електромотор (MQB и MEB), то Volvo може да реализира всички варианти на задвижването само с една платформа. Шведският електромобил обаче няма да има индивидуален дизайн, за малък производител като Volvo това ще е прекалено скъпо.