Това не е творба на изкуствен интелект, а историческа реалност

2711
2024

Когато става дума за автомобилен дизайн, изкуственият интелект е забавен. Той често предлага компилация от несъвместими неща, които по някакъв странен начин изглеждат правдоподобни и дори симпатични. Той съвестно изпълнява всички предварително зададени параметри, а понякога по самоинициатива може да добави и малко чувство за хумор. Странностите в автомобилния дизайн обаче не започват с изкуствения интелект, а корените на тази паралелна историческа реалност се губят много назад във времето. Днес например все още оставя необяснимо как още преди 65 години един професионален стилист на щат в елитна автомобилна компания решава да проектира автомобил, който трудно може да бъде осмислен. Такъв е случаят с така наречения Projet 900 на Renault от 1959 година (на снимката горе), при който предната част изглежда като задната част на нормална кола и обратното. Освен че екстериорът, проектиран от Серджо Коджола от Ghia и Мишел Белижон от Renault, е доста объркващ във визуално отношение, все още не е ясно и какъв е смисълът от създаването на тази кола.

Chrysler Turboflite

Две години по-късно се появява концептуалният Chrysler Turboflite, който и днес изглежда като автомобил, генериран от компютърна програма. В неговия дизайн изпъкват три основни акцента, които за времето си нямат аналог – необичайната предна част с почти напълно открити гуми, двата основни сегмента на покрива, оформени от сложни панорамни стъкла и огромния спойлер в задната част. Неговият дизайнер Върджил Ексънр, който по същото време работи за фирмата Ghia, вероятно е бил силно повлиян от творческото свободомислие на италианците, което в онези години често надхвърля здравия разум.

DAWB 6

Своя скромен принос към необяснимите странности дава и автомобилният конструктор Дейви Уудс от Северна Ирландия. През 1962 година той изработва спортен автомобил, наречен DAWB 6, чиито сдвоени фарове изумяват с претенциозната си нефункционалност и изглеждат повече, като плод на компютърна грешка, отколкото преднамерено търсен ефект.

Ferrari 330 комби

Към тази пъстра палитра от стилистични странности достойно се нарежда и единственото в света Ferrari 330 комби, базирано на сериен модел от 1965 година. В края на същата година колата е купена от известния автомобилен състезател Луиджи Чинети и след това е транспортирана до ателието на фирмата Vignale за пълна преработка на каросерията. От фабричния образец е запазено само предното стъкло, докато оригиналната естетика е безпощадно заличена за сметка на един психеделичен кич, типичен за творбите на изкуствения интелект.

Panther Rio

Оказва се, че сред единичните бройки на странни автомобили има и един, произвеждан серийно. Това е Panther Rio, направен в 38 екземпляра между 1975 и 1977 година, който според фирмата производител би трябвало да изглежда като „семеен Triumph Dolomite, оформен по стандартите на Rolls-Royce“. Атрактивните поръчкови коли на Panther са много търсени, заради своя ретро стил и мощни двигатели, но в случая с Rio няма следа нито от едното, нито от другото. За сметка на това външната му форма се натрапва със своето творческо противоречие и пълен дисонанс в пропорциите. Ако е направена от изкуствен интелект, тогава би могла да се приеме по-снизходително, но не и когато зад нея стоят съзнателни творчески намерения.

Thomassima III

Един достоен завършек на тази екзотична серия може да постави американецът Том Мийд, който проявява своята силна страст към спортните италиански автомобили още в младежка възраст. Това го вдъхновява в края на 50-те години да замине за Италия и да се потопи в една специфична и много емоционална атмосфера, където да реализира най-смелите си дизайнерски проекти. Той прави няколко спортни автомобила с много ексцентрична външност, най ефектният от които е наречен Thomassima III. Той е завършен през 1968 г., като за основа е използвано Ferrari 250 GT Pininfarina Coupé, произведено десет години по-рано. Каросерията е драматично източена и напълно видоизменена, в резултат на което се появява едно изключително ниско, мускулесто купе с отварящи се нагоре врати, сложно усукани хромирани ауспуси от двете страни и джанти с централна гайка. Интериорът е много пищен, а воланът е изработен от лята стомана. Thomassima III е колата, донесла на Мийд най-голямата популярност. Той често я използва за реклама и я смята за своя най-голям шедьовър.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин