2021
Горе – Частен автомобил ГАЗ М1 със софийска регистрация (снимката е предоставена от г-н Тодор Деляков)
На 25 април 1938 г. в София е регистрирана фирмата „Техновнос“ АД. Учредители са Антон Балъкчиев, Павел Гицов, Дончо Дончев, Иван Кемалов и естонецът Антон Трум, който до началото на същата година е представител на ГАЗ и ЗИС в Талин. Така в края на 30-те години от Естония са реекспортирани ограничени количества от камионите ЗИС 14, ГАЗ-АА и ГАЗ-ММ, както и няколко леки автомобила ГАЗ М-1 и ЗИС-101А.
Рекламните изяви на „Техновнос“ са доста скромни и общо взето се изчерпват с публикуването на едно каре, илюстрирано със снимка на шаси от камион ЗИС 14 във в. „Шофьорски глас“ през 1938 г. и реклама на цяла страница, поместена в сп. „Автомобилизъм и туризъм“ година по-късно. През същата година и списание „Пожарна охрана“ публикува реклама на противопожарен камион ЗИС.
Официалният износ на съветски автомобили в чужбина започва само четири години по-рано, когато в Турция са продадени 100 камиона ЗИС, а през следващите няколко години клиенти на „Автоэкспорт“ стават страни от Близкия изток, трите балтийски републики, Румъния, Испания и др. В тази връзка може да се допълни, че мащабните външнотърговски планове на СССР не се ограничават само с търговия, но и с построяването на монтажни и авторемонтни предприятия в чужбина. Три години след доставката на стоте камиона за Турция, машинната фабрика „Ленин“ в Тула планира изграждането на голям авторемонтен завод, наречен „Туркстрой“. „Този факт, пише по същия повод в. „Шофьорски глас“, заслужава голямо внимание, тъй като в него прозира желанието на русите да завладеят турския автомобилен пазар…През последната година русите са успели да внесат значително количество автомобили в Турция, между които отобусите за градските служби в Анкара и Измир..“


За разлика от мащабната търговска офанзива на югоизток, присъствието на нови съветски коли в България е повече от скромно. Въпреки това е любопитно да се отбележи, че паралелно с камионите и автобусите, у нас се продават и луксозните лимузини ЗИС 101, които в СССР са експлоатирани само от висши държавни чиновници, докато в България стават достъпни и за частни клиенти – рядък и интересен случай в довоенната автомобилна история. Така например, клиент на „Техновнос“ е известният наш хирург проф. Плосков, който в началото на 40-те години притежава един такъв автомобил и често изтъква пред своите познати и колеги, че може би е единственият частен собственик на ЗИС 101.
За четирите години активна дейност у нас, „Техновнос“ успява да продаде само няколко леки автомобила и около 30-40 камиона. Дружеството е ликвидирано през 1943 г., но вносът на превозни средства от СССР е преустановен още през 1941 г. и до момента не е известно, с какво се занимава то в последните две години от своето съществуване.

Продължете на следващата страница