2018
СПОМНЯТЕ ЛИ СИ? Преди 12 години в Германия горещо се дискутираше темата за задължителните зимни гуми. Което беше политическа глупост, защото никой реално не можеше да даде дефиниция какво точно е една зимна гума. Но няма значение, тази дискусия имаше ефект: черните кръгли гумени обувки на автомобила привлякоха силно внимание. Както и трябва да бъде. Но е добре да изясним какво трябва да могат тези гуми. Да пренасят внушителни сили на надлъжно и странично ускорение чрез контактна площ между гумата и пътя колкото пощенска картичка – и то при всякакви метеорологични условия. Това е забележително постижение. Но гумите са много различни, въпреки че ужасно си приличат на външен вид. И само чрез един тест на гуми може да се изясни какви резерви от сигурност предлагат при сняг, мокра или суха настилка.
Закупените от търговската мрежа 50 модела гуми от популярния при средния клас автомобили размер 225/50 R 17 първо трябваше да преминат през квалификационен кръг за оценка на сигурността. Ние измерихме и сравнихме спирачния път на мокра и заснежена настилка, тоест при особено опасни за сигурността метеорологични условия. „В играта“ останаха само 20 модела гуми с най-къс спирачен път – и съответно най-високи резерви от сигурност. След това те трябваше да докажат качествата си в 14 отделни дисциплини. Последната част от нашия тест е посветена на цените и икономичността. Онези купувачи, за които това е важно, могат да се ориентират по оценката „Майстор на екологията“.
ТЕСТОВИТЕ ДИСЦИПЛИНИ НА СНЯГ
Сцепление
Най-добре с потеглянето по наклони и ускоряването на утъпкана снежна настилка се справят зимните специалисти на BF Goodrich и Uniroyal. От друга страна, Pirelli Sottozero предлага само задоволителни възможности.
Спиране
BF Goodrich и Kleber, двете марки от концерна Michelin, предлагат най-високи резерви от сигурност на сняг и лед. В летните гуми нашият тестов автомобил има два пъти по-дълъг спирачен път от скорост 50 км/ч.
Управляемост/ Слалом
Гумите с добро странично водене (вдясно) преминават най-бързо по трасето за оценка на управляемостта. Абсолютните фаворити в кралската дисциплина „управляемост на сняг“ са Barum (марка на Continental), BF Goodrich и Conti.