Тест на 12 ксенонови лампи

2601
2016

Отдавна ксеноновите лампи са завладели пазара на афтърмаркет компоненти. По отношение на цените и качеството разликите между продуктите на отделните производители обаче са драстични

Изгарят ли въобще ксеноновите лампи? И за какво изобщо човек трябва да ги сменя? Естествено, за причините има много спекулации, но истината е, че производителите от бранша на резервните части печелят добри пари от ксеноновите лампи. Продължителността на техния живот е около 3000 часа, но понякога ефективността им намалява значително по-рано или просто биват сменени, защото цветът на светлината им не се харесва на шофьора.

Не е подводница: синьото „яйце“ се казва фотометър на Улбрихт, отвътре е с изцяло бяло покритие и дава информация за светлинния поток

Не е подводница: синьото „яйце“ се казва фотометър на Улбрихт, отвътре е с изцяло бяло покритие и дава информация за светлинния поток

Тогава трябва да бъде купен нов чифт лампи, тъй като смяната само на една не е много по-изгодна, а след нея така и така трябва да бъде направен реглаж на фаровете. Можете да разберете какъв тип лампа е нужен на вашия автомобил от упътването за употреба. Най-често срещани са D1S и D2S, които са съвместими и с голям брой по-стари „прожекторни“ фарове, следват D3S и D4S без вложен в тях живак. Буквата D идва от Discharge – разряд. Светлината при ксеноновите лампи се създава в стъклен балон с размер на костилка на череша между два електрода чрез светлинна дъга, която позволява на ксеноновия газ да излъчва светлина. И тъй като системата работи при напрежение до 35 000 волта, нейният ремонт е работа за сервизни специалисти.

Ние тестваме лампи от типа D2S, а изпитанията провеждаме в светлинната лаборатория на DEKRA в Арнхайм. В кандидатите за точки проверяваме качествата на продукти от известните премиум марки Osram и Philips с по-различни представители – стандартна лампа, лампа със синя светлина и със специални качества. Другите тествани продукти са на марката Cartechnic (собственост на веригата ATR), USMulti на General Electric, както и три слабо познати модела от различни интернет търговци.

Сред тях е и лампа с името Super Vision, единствената без ЕСЕ хомологация, но атрактивна заради цената си – 17 лева за чифт! Но свети ли изобщо? Да, малко, за разлика отпреди четири години сега и евтините лампи работят. В Ebay обаче изобщо не се споменава за липсващата хомологация, заради която не е разрешено продуктът да бъде използван по обществените пътища. След като правим запитване по казуса към фирмата производител в Хонконг, получаваме отговор: „Моля, няма грижи. Лампа имат тест. Моля.“

Правилна ли е геометрията? При Limastar и с невъоръжено око се вижда, че електродите седят накриво

Правилна ли е геометрията? При Limastar и с невъоръжено око се вижда, че електродите седят накриво

Интересно е, че Kiwitecc и Limastar са хомологирани, но не светят по-добре и се провалят при теста за нормата ECE R99. Именно затова за пореден път си задаваме въпроса защо потребителите не са предпазени по-добре от подобни некачествени продукти.

Единственият плюс при тях е, че светлината им е толкова слаба, че няма никакво заслепяване на насрещно движещите се автомобили. 625 cd е разрешената стойност в точката HV, която съответства на височината на погледа на шофьорите от насрещното движение, тази стойност не е превишена от нито една лампа в теста – това е доказателство и за добрите качества на фара на Valeo.

Osram Night Breaker също няма проблеми със заслепяването – напротив, с 439 cd тя гарантира втората най-ниска стойност по отношение на този показател. Това демонстрира отговорност към видимостта на другите участници в движението – „по-внимателна“ в това отношение е единствено Philips BlueVision ultra, но при нея като цяло светлината е по-скромна – роля за което играе и „застъпването“ на синия цвят. Обсегът е само 91 м – дори и най-евтините лампи се справят по-добре, Cartechnic и General Electric „пробиват“ на 100 м, по-малко не би било адекватно на днешните изисквания.

Фактът, че максималните стойности при добрите лампи са много близки, доказва също, че обсегът зависи повече от конструкцията на фара и височината на разположението му, не толкова от самата лампа. Ето защо рекламни слогани от типа „плюс 50 процента“ (Philips X-treme) и „70 процента повече светлина“ (Osram Night Breaker) не звучат сериозно за нас. Светлинният поток и при двете тествани 35-ватови лампи е ограничен на 3200 лумена (+/- 450), над 3650 лумена не биха отговаряли на законовите изисквания – а така и така подобна стойност в теста не се достига. Освен това на пътя не успяхме да измерим толкова високо увеличение на силата на светлината. Лозунгите можеха да бъдат верни само ако Osram и Philips използваха за мащаб скромните качества на Limastar.

След теста ние установихме, че пазарът се разделя съвсем ясно на две части: тази на добрите лампи и тази на евтините им конкуренти.

СВЕТЛИННА ТЕРМИНОЛОГИЯ

Светлинен поток
Измерван в лумени (lm), дава абсолютната стойност на светлината, която лампата излъчва. Колкото повече лумени има, толкова повече фарът може да разпределя върху пътя.

Яркост, заслепяване
Измерва се в кандела (cd). Една кандела съответства на яркостта на свещ на разстояние 1 метър.

Така тествахме

За теста използвахме светлинната лаборатория на DEKRA в холандския град Арнхайм. Инж. Гертян Муда изпитваше „сияещата“ дузина съгласно нормата R99 на ЕС за лампи с газов разряд и установи как се разпределя светлината върху пътното платно посредством различни измервателни точки във фар Valeo за Renault Mégane II. Изключително важна е точката 75R. Тя се намира на 75 м пред автомобила в дясното платно. Колкото повече светлина има на нея, толкова по-сигурно е шофирането. Затова в тази точка оценката е с двойна тежест. Оценяваната яркост се изчислява по формулата 2x75R+50R+50V (50R: 50 м вдясно; 50V: 50 м пред автомобила) и отразява колко точно светлина действително пада върху пътя. Заслепяването също се взема под внимание – максимално допустими са 625 cd.

Извод

Хубавата новина е, че добрата светлина невинаги е скъпа. Наистина в лицето на Night Breaker Osram предлага най-добрата лампа в теста, но GE и Cartechnic също се представят достойно. Лошата новина: все още на пазара има съмнителни продукти, които не е ясно как са получили хомологация. Надяваме се съответните контролни органи да обърнат внимание на това!

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин