2016
Не бива да пренебрегваме следите, които най-студеният сезон оставя по автомобилите ни. Солта и мръсотията по пътищата атакуват сериозно лаковото покритие – което е предпоставка не само за „погрозняване“ на колата, но и за образуване на корозия. Ваксата или скъпата течна политура правят миенето по-лесно. Обикновено обаче първият вариант издържа само няколко измивания, а вторият не беше по джоба на повечето хора.
Това обаче се промени и в мрежата за автоаксесоари вече има много препарати, които са изгодни и същевременно лесни за употреба. Полагате, полирате и сте готови. Това поне обещават производителите. Дали обаче е така? Ние проверихме в сравнителен тест, проведен съвместно с организацията GTÜ.
Но нека първо отговорим на важен въпрос – каква е ползата от полирането? Методът цели да затвори пролуките в лака – защото цветните пигменти пречат да се образува хомогенно защитно покритие. Така мръсотията упорито прониква в боята и е трудно да я отстраните дори на автомивката. Много хора се кълнат в качествата на топлата вакса, след нанасяне нейният тънък филм действително отблъсква водата по-бързо.
В повечето случаи обаче още първият дъжд успява да отмие ваксата от колата.
Тестваните от AUTO BILD и GTÜ защитни препарати се наричат полимерни политури. Но какво е тяхното предимство? Полимерите се захващат значително по-здраво от традиционната вакса, т.е. създаденият от тях слой е по-твърд. Освен това са по-издръжливи на механични натоварвания и отблъскват водата по-ефективно (специалистите наричат това „хидрофобия“).
Колко дълго обаче издържат нискобюджетните политури? И дават ли търсения блясък? За сравнителния тест ние купихме от търговската мрежа най-новите продукти на Sonax, Meguiar’s, Armor All, Menzerna, Chemical Guys и Chem-Tools. За тестови обекти използвахме два автомобила с еднакво състояние на лаковото покритие – BMW Ceрия 1 и VW Passat. Капакът на двигателя и покривът са разделени на шест парчета, а продуктите са разпределени на случаен принцип.
Още при първата проверка ни прави впечатление, че Sonax и Armor All се предлагат с гъба за нанасяне и микрофибърна кърпа. Chemical Guys, Meguiar’s и Menzerna нямат упътване за употреба – и затова ще ги използваме като продуктите на конкурентите. Спектърът на миризмите е много широк – от ухание на парфюм през неутрален до екстремно химичен при Chem-Tools. Sonax и Chem-Tools се впръскват на тънка струя, а останалите се нанасят като крем.
Продължителността на нанасяне и тестовото количество субективно са еднакви – също както и твърдостта при нанасяне с гъба. След полирането, което става директно след нанасянето или чак след 15-20 минути (при Chemical Guys и Meguiar’s), откриваме първите очевидни разлики. По отношение на гланца веднага ни грабват два победителя в теста, както и Jet Seal на Chemical Guys. Същинското изпитание в автомивката обаче тепърва предстои. Тук се оценяват консервацията и оставането на капчици вода по каросерията в хода на 10 измивания. В това отношение Sonax доминира до последното измиване. Armor All също е много добър. „Недорасли“ за това важно изпитание се оказаха Chem-Tools и невероятно скъпият Jet Seal.
Извод:
Не всичко, което кара боята да блести, я консервира добре. Jet Seal е много напред при гланца, но пък доста назад при консервацията. По-добре се справят Sonax и Armor All, които отблъскват водата много ефективно дори и след десетото измиване. Meguiar’s и Menzerna се провалят заради образуването на ивици под действието на пряка слънчева светлина и заради дългото време на действие.