2017
5. Ford Focus RS 2.3 Ecoboost: МНОГООБЕЩАВАЩИЯТ

Синьото чудо: 350 к.с. от 2,3-литровия мотор на Ford. Променливо двойно задвижване и допълнителна мощност за задните колела
RS ИМА ИСТОРИЯ – моделите с това обозначение са сред най-бързите. Така подготвен, най-расовата от всички версии на Focus би трябвало да има големи шансове тук? Освен това интелигентното двойно задвижване и мощността от 350 к.с. от 2,3-литров 4-цилиндров агрегат определено би трябвало да му помогнат.
На пистата обаче RS се показа доста хрисим и беззъб. По принцип двойното задвижване работи безупречно, но лекото недозавиване в бързи завои и прекалената нервност при спиране костваха на Focus ценно време. Дори по-слабият с 50 к.с. Seat Leon (с предно задвижване) успя да изпревари модела от Кьолн. Също така трябва спирачките да захапват по-здраво, седалките да осигуряват по-убедителна опора, а управлението да реагира по-фино.
ИЗВОД
Славното в исторически план име и техническите характеристики обещават повече, отколкото Focus може да даде. Утехата е мощният двигател!
4. Seat Leon Cupra 300: БЕЗУПРЕЧНИЯТ

Какво повече да иска човек? Няма нищо излишно и затова кантарът показва 1393 кг. Така Cupra е най-лекият компактен модел в нашия тест. Освен това получавате 300 к.с. за сравнително малко пари
300 К.С. в съвсем обикновена опаковка – такъв е нашият случай с „испанеца“. В действителност много малко неща (червените спирачни апарати и спойлерът на покрива) дават насока за наличието на „бегачка“. 2-литровият 4-цилиндров агрегат на Cupra е идентичен с машината на VW Golf R.
Това е фино шлифован, спокойно работещ, но и същевременно здраво захапващ мотор. Комбинацията от сравнително ниска (най-доброто постижение в теста) маса и много стегната настройка на окачването помага на Leon да се управлява пъргаво и с лекота. Благодарение на много късия спирачен път пилотът на Leon още натиска педала на газта, когато някои конкуренти вече спират – измерените стойности са първокласни. При загрети спирачки пътното поведение бе малко неспокойно.

Платформата е същата, но не и характерът – Leon Cupra и Golf R се различават доста по отношение на пътното си поведение
ИЗВОД
По-малкото е повече: именно по тази рецепта испанците са създали пъргавия, вълнуващ и бърз компактен модел.
2. Honda Civic Type R: БЕЗКОМПРОМИСНИЯТ
ГОЛЯМОТО КРИЛО и щедрата бойна маскировка не могат да ни впечатлят особено. Лудостта по отношение на външния вид на Honda Civic Type R е забравена на мига, в който се качиш в автомобила. Спортните седалки те обхващат стегнато, а 4-цилиндровият турбоагрегат реагира яко на командите на педала на газта. Поглед долу вдясно – механични скорости. При това какви! Перфектно разположеният скоростен лост превключва прецизно, а педалът на съединителя се усеща отлично – така превключването на предавките доставя истинско удоволствие. Освен това Type R се усеща изключително стегнат и прецизен.
Въпреки че е оборудвана само с предно задвижване, тази Honda ускорява вихрено и стабилно. Превъзходен: 4-цилиндровият VTEC турбоагрегат е от старата школа. С вълнуваща пауза за поемане на въздух и следващото я перфектно и вихрено разгръщане на мощността. Въпреки турбопълненето той се развърта до 6500 оборота. Макар и да не блести с кой знае какъв тон, моторът звучи типично за Type R. Семплата формула на Honda ни харесва много: няма излишни глезотии като електрическо регулиране на седалките, няма двойно задвижване, теглото на „японеца“ е ниско. Самата Honda се усеща субективно като един автомобилен клас по-надолу. Например Honda е по-лека от конкурента Mercedes AMG A 45 с цели 160 кг. Това е изключително много в този клас.

Голям спортист: маркировката за правия курс на волана е типична за много от състезателните автомобили
ИЗВОД
Странен модел, но напълно достатъчен за страхотно темпо на пистата. Отлично представящата се в завоите Honda ни доставя истинско удоволствие от шофирането.
2. Subaru WRX STI: АВТЕНТИЧНИЯТ
ОБИЧАН И ЕКЗОТИЧЕН – или пък WRX STI е толкова обичан, защото е екзотичен? Няма значение – Subaru заема специално място в тази лига. Концепцията на задвижване с адаптивно 4х4 (няколко бутона в централната конзола) и превъзходен боксерен двигател има своите почитатели. Звукът е уникален, обещанията – също. Symmetrical AWD наричат от Subaru този оптимален вариант на задвижване на четирите колела. Двигателят е надлъжно разположен, а директно под него е позиционирана трансмисията.
От Subaru са монтирали всичко в средата и възможно по-назад. Това означава, че центърът на тежестта е нисък, а балансът – значително по-добър от този на болидите на Honda или Seat. А сега към практиката: кокпитът е малко старомоден и семпъл, но лесен за разучаване и управление. Позицията на седене е изненадващо висока: управлението би трябвало да реагира по-директно, в завоите накланянето би могло да е по-малко, а на предавателната кутия й липсва още малко прецизност.
Идва ред и на голямото НЯМА ЗНАЧЕНИЕ: WRX STI изминава обиколките много бързо, спокойно и с постоянна стабилност. Обиколка след обиколка спирачките захапват здраво, няма никакви слабости по отношение на сцеплението и никаква следа от стрес в завоите. Бърза смяна на центъра на тежестта в завоите? Освен по лекото извъртане на задницата на STI няма да му проличи усилието. Двигателят ускорява мощно и се развърта до 6000 оборота, като освен това няма никакви вибрации.

Рали икона: въпреки спортната си история Subaru е най-представително изглеждащият автомобил в теста. Но не и най-тежкият
ИЗВОД
Много особен, в никакъв случай бавен и автомобил с история в моторния спорт за познавачи – страхотен!
1. Mercedes-AMG A 45 4Matic: МОЩНИЯТ
С ТЕГЛОТО СИ ОТ 1576 килограма всъщност моделът е доста тежък, с 62 процента от тежестта върху предната ос и с доста тежка предница. Освен това не успява да победи най-добре спиращите в този тест модели на Seat или Honda. Няма значение – в A 45 има много живот. Неговият 2-литров турбоагрегат е невероятно вихрен, а максималният въртящ момент от 475 нютонметра се предава към четирите колела с 19-цолови джанти.

Ясна работа: спортните индикации се показват в голям формат на мултимедийния монитор. Накратко: мощността се вижда
При това двигателят на Benz разполага с него доста след 2000 оборота и не ускорява толкова пъргаво като Civic например. Автомобилът демонстрира сигурно странично водене и не се впечатлява от бърза смяна на центъра на тежестта в завоите. Максималната му мощност от 381 к.с. катапултира накрая на правите A-клас до над 200 км/ч. За съжаление DCT трансмисията (7-степенна автоматична с два съединителя) не реагира толкова бързо.
Предварително програмираната логика на превключване и желанието на водача не съвпадат. Също така Mercedes би могъл да реагира по-прецизно на смяната на курса на движение. Накрая обаче A 45 надвива конкуренцията и побеждава в нашия тест на компактни спортисти. Горчивият хап при крайната равносметка: страхотното темпо на A 45 си има своята цена – няма да притежавате AMG под 93 000 лв.

Турбозвяр: 475 Нм към четирите колела на A 45 с гуми с размер 245 Sport-Cup. Това означава мощно ускорение
ИЗВОД
Не е непременно отлично шлифована и прецизна машина за шофиране, но с вихрения си стил е абсолютно въодушевяваща. Както и супербърза! Благодарение на отпадането на Audi Mercedes е най-добрият компактен спортист.