2025
Евтините седани в Европа принципно не излъчват сексапил. В останалата част от света те обаче са символ на статус на достъпна цена. А с K4 Kia доказва, че човек изобщо не трябва да се срамува от тези модели.
Петнадесет минути преди края на работното време в Пасадена пред кметството минават доста хора, но в един момент всички се спират на площата на фона на залязващото калифорнийско слънце. Тъй като там за фотосесия е паркирана сравнително новата Kia K4 – именно тя привлича погледите на минувачите.
Рядко се случва някой да се обърне след седан в Европа. Може би само след Mercedes S-клас. И най-вече, ако в него се вози някоя знаменитост.
Вероятността в Щатите едва ли е по-голяма, макар че там все още има доста класически седани по пътищата. Защото докато висшето общество се наслаждава на луксозния си живот в някой SUV, обикновените хора още карат седани. И тъй като вече почти не се произвеждат такива коли в Детройт, това основно са „азиатци” като Honda Civic, Hyundai Elantra, Mazda3 или Kia K4, или пък VW Jetta от Германия.
Но с мощен, уверен дизайн, огромни светлини и динамична извивка на задната част, Kia не пропуска целта си – и предизвиква кратко задръстване по пътя към дома.
Kia K4: внушителни 4,71 метра дължина
Така се чувстваме, когато слънцето се скрива и тестът най-накрая може да започне. От една страна, автомобилът притежава огромно пространство, което кара нас, европейците, да гледаме на Америка със завист. В края на краищата K4 е с впечатляващата дължина от 4,71 метра и междуосие от 2,72 метра. Това е достатъчно за много място за краката на втория ред и багажник, който е с повече от впечатляваща вместимост от над 400 литра.
И преди всичко K4 е на изгодна цена. В САЩ той вече се предлага за около 22 000 долара, което е например много по-малко от не толкова големия VW Jetta от другата страна на Атлантика. В Европа ще трябва да го сравним ценово при Kia със Ceed (плюс 20 процента) или Skoda Octavia (плюс 25 процента).
И преди всичко K4 не е евтино изглеждащ модел, защото има изобилие от боя и кожа, много електрически или електронни помагачи като отопление на волана и адаптивен круиз контрол и, разбира се, всякакви дигитални екстри. Не само уредите са анимирани, но и под непрекъсната бленда изниква и втори монитор над централната конзола.
От 0 до 100 км/ч за доста под осем секунди
Забавлението свършва едва когато погледнете под капака – поне при базовия модел. Въпреки че там има впечатляващ двулитров четирицилиндров двигател, той работи по икономичния цикъл на Аткинсън и трябва да се справя без турбина.
Следователно не разполагате с повече от 147 к.с. и 180 Нм, а безстепенната автоматична скоростна кутия не е точно гаранция за удоволствие от шофирането. Но като алтернатива можете да се насочите към 1,6-литровия двигател. Той не само притежава турбо и мобилизира 190 к.с. и 265 Нм, но и работи в екип с осемстепенна автоматична трансмисия, която върши добра работа. Спринтът от 0 до 100 км/ч се взема за доста под осем секунди, а с доста над 200 км/ч автомобилът е по-бърз, отколкото позволява полицията.
Така че можете да се носите спокойно в американския трафик в час пик, а окачването е толкова готово да прави компромиси, че не се чувствате напълно изгубени по криволичещ път като магистралата Ейнджълс Крест, но преди всичко можете да пътувате удобно под междущатските магистрали в по-голямата част на района Лос Анджелис.
Като цяло ние, европейците, намираме седаните за скучни и седан K4 едва ли би имал шанс при нас. Ненапразно корейците отдавна са изтеглили Optima, точно както и Stinger, от Европа. И не без причина Ford спря Mondeo, а Opel Insignia и дори пазарният лидер VW просто зачеркнаха при смяната на поколенията на Passat.
K4 идва скоро като хечбек
Но вносът на корейския конкурент няма да се провали поради това – в крайна сметка K4 скоро ще пристигне в Европа като хечбек.