Тествах струващото 10 милиона лева Ferrari F50

2808
2023

Произведен само 349 пъти и екстремно търсен: цените на Ferrari F50 направо експлодираха през последните години. Как се управлява наследникът на F40?

520 к.с., 8500 об/мин, 325 км/ч и 3,9 секунди: стойности, които остават в паметта. Стойности на един от най-вълнуващите автомобили от 90-те години – Ferrari F50. Реално F50 1995 е най-доброто, което предлага Ferrari по-онова време. 28 години след пазарния старт получих възможност да тествам Ferrari F50!

Номер 78 от 349

Намирам се в Щатите, пред едно Ferrari F50. Моят абсолютен любимец сред моделите от Маранело. Това е номер 78 от 349 произведени автомобила, както и един от четирите екземпляра, доставени в Южна Африка. Историята на това F50 е доста интересна. В края на 80-те години южноафриканският пощенски раздавач Леонард Смит получил обаждане, че е наследил голяма сума пари във Великобритания. Първоначално всичко изглеждало като измама, но накрая не се оказало така. Смит нямал пари за полета до Великобритания, но един приятел му помогнал. Така след време той се върнал като мултимилионер (според слуховете сумата била трицифрена милионна).

През 1991 г. Смит си купил своето първо Ferrari, 328 GTS. Малко по-късно си купил и 512 TR и след това бил поканен на презентацията на F50 на 6-ти март 1995 г. от Ferrari в Италия.  Юбилейният модел му харесал много и Смит помолил Ferrari да му продадат едно от всички 349 Ferrari-та. Италианците се съгласили и така Смит започнал да колекционира модели на марката, като по-късно се сдобил с 348 Spider и 355 Challenge.

До смъртта си някогашният пощальон карал своето юбилейно Ferrari редовно, но само по тъмно. След 18 години това F50 е продадено на търг през 2012 г. Вторият му собственик е изминал с това Ferrari само 650 километра за последните десет години, но го е поддържал безупречно.

Сега F50 е обявено за продажба

През ноември 2022 реномираният търговец и специалист на тема  Ferrari DK Engineering купуват това F50, сервизират го и го предлагат за продажба с пробег от малко над 6000 километра.

Докато преди няколко години употребяваните F50 се продаваха на цени между 2 и 3 милиона лева, през последните години цените на модела експлодираха. Те достигнаха цени от порядъка на 9-10 милиона лева.

4,7-литровият V12-атмосферен агрегат е заимстван от Формула 1, използван до 1993 г. Оборотите му са смъкнати от 15 000 на максимум 8500 об/мин, докато същевременно работният обем е увеличен от 3,5 на 4,7 литра.

V12 с 520 к.с. и 471 Нм

Резултатът е 520 к.с. и максимален въртящ момент от 471 Нм – все още впечатляващи стойности.

28 години по-късно една от мечтите ми става реалност. Преди да се кача във F50, оставям създадената от Pininfarina каросерия да ми въздейства. На снимки F50 изглежда екстремно голям, но в действителност е дълъг само 4,48 метра – по-къс от актуално Porsche 911. Затова пък е доста широк автомобил – 1,99 метра е широчината на F50, а височината му е само 1,12 метра

Натискам черния бутон на арматурното табло. V12 се нуждае от няколко завъртания за събуждането си. Още на място звукът е превъзходно механичен. 

Реакцията на педала на газта на V12 атмосферния мотор е екстремно директна. F50 притежава много добра управляемост, а гледката през извитите калници напред е превъзходна. Звукът на надлъжно разположения V12 двигател също е неповторим.

V12 моторът се нуждае от обороти

Типично за атмосферен агрегат V12 се нуждае от обороти! Под 4000 об/мин не се случва почти нищо за толкова лек автомобил с 520 к.с. Така се налага да стигна до 6000 об/мин, за да усетя нещо различно.

Впечатляващо е, колко добре се управлява F50 и след почти 30 години. То предава най-вече това, което липсва на немалко модерни спортни коли: емоции и ангажираност!  Еуфорията не трябва да замъглява разсъдъка ви, тъй като липсват системи за сигурност като  ESP или ABS – по онова време не са ги имали и автомобилите от Формула 1.

Ferrari са си спестили при F50 дори и сервоуправлението, което води до това, че въпреки теглото от само 1230 кг, се изисква сила, за да маневрирате на място. По американските пътища около Монтерей струващото милиони Ferrari се управлява превъзходно с малкия си волан и ме кара да се питам, защо в днешно време производителите правят електромеханични управления със сервоподпомагане. След няколко минути обаче – когато паркирам F50 – си отговарям на този въпрос.

След близо 20 минути удълженият ми тест приключи. От общо 5650 километра пробег няколко са мое дело. За съжаление трябва да върна ключа, а спомените ще останат завинаги. Определено!

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин