AUTO BILD България / Тествахме „ратрак“ – и то хибриден!

Тествахме „ратрак“ – и то хибриден!

Електрификацията не се простира само до обикновените автомобили – но и до специализираната техника. Дори снегоутъпкващите машини могат да пестят много дизелово гориво благодарение на хибридно задвижване


3
ян.
2017

Извинете ни, че го нарекохме така – „ратрак“ е жаргонно наименование на снегоутъпкващите машини, без които животът на скиорите нямаше да бъде същият. Тези верижни „юнаци“ работят вечер, за да могат любителите на зимните спортове да се радват на идеални писти на следващия ден. Отскоро във флотилията на „снежните котки“ има и една „зелена“ – това е Pistenbully 600 E+. Това, което е aктуално при автомобилите, вече е важно и при снегоутъпкващите машини – а именно: опазването на околната среда. Е+ не е просто някой модел в различен цвят, а истински хибрид. Неговият производител Kässbohrer обещава намален с 20% разход (а с това – и емисии на СО2) на специалната версия, от която вече са продадени 40 бройки – всяка на цена 360 000 евро. Иновативната техника позволява икономия на дизел от пет литра на моточас – а на сезон машината работи средно около 1000 моточаса.

Но как хората от Kässbohrer са намалили „жаждата“ на голямото момче? Явно не е свързано с двигателя – 600Е+ използва същия дизел на Mercedes с работен обем почти 13 л като конвенционалните си събратя. Ключовата дума тук е „електрификация“.

Иновативната техника позволява икономия на дизел от пет литра на моточас – а на сезон машината работи средно около 1000 моточаса.

Електрическа вместо хидравлична техника

В стандартните модели Pistenbully работи развиващият само 400 к.с., но за сметка на това – 1900 Нм 6-цилиндров мотор, който се грижи за задвижването на хидравлични помпи. Генерираното от тяхно високо налягане на маслото активира хидравлични мотори, които действат върху верижните колела. Именно тук Kässbohrer прилага иновацията е Е+: хидравличните помпи са отстранени и вместо на тях дизеловият агрегат предава своята сила на два генератора с по 140 кВт. Маслените тръбопроводи са заменени от оранжеви кабели, а на мястото на хидравличните мотори има електродвигатели.

Икономичен благодарение на рекуперация

Само прехвърлянето на мощността от масло на ток не помага съществено за намаляване на разхода. Същинският потенциал за пестене при Е+ се крие в рекуперацията на енергия. Винаги когато машината се спуска надолу по склона, електродвигателите на веригите действат като генератори и рекуперират енергия. За разлика от Toyota Prius и компания, където създадената електроенергия бива запазена в акумулатор, Pistenbully изобщо не разполага с такъв! „Не му трябва“, обяснява ни шефът по разработките на Kässbohrer Михаел Кун, „а и без това на студа в планината няма да функционира добре.“

Вместо това 600E+ използва енергията отново – за снежната фреза. Приспособлението, с което машината отново заравнява пистата зад себе си, обикновено също се задвижва хидравлично. В хибрида за нея е използван също електродвигател – и тъй като роторът работи постоянно (като изключим последните метри до гаража), винаги има един „гладен“ консуматор. По този начин двигателят с вътрешно горене е по-малко натоварен и консумацията на дизел бива редуцирана.

С многото си превключватели кокпитът напомня повече на самолет, отколкото на автомобил,.

Управлява се значително по-приятно

„Реално не пестим 20 процента“, разказва ни Долорико, „но на практика E+ харчи с 3-4 литра по-малко. А това са над 3000 л на сезон“. Дипломираният юрист е заменил канцеларията със ски-пистата и сега вечер кара из Алпите 600Е+. Мъжът е очарован от машината. Според Долорико Е+ е не само по-екологичен, но и се управлява по-приятно. Естествено, ние от AUTO BILD веднага поискахме да проверим това!

С многото си превключватели кокпитът напомня повече на самолет, отколкото на автомобили, но Долорико бърза да ни успокои. Повечето бутони са за управление на допълнителния инвентар. За карането ви трябват само малкият волан и един-единствен педал – когато човек настъпи газта, Е+ потегля, а щом вдигне крака си, великанът спира. 9-тонният колос с вериги няма нужда от спирачки! Сядам на отопляемата седалка, активирам предавката за преден ход и подавам нежно газ. И действително 600Е+ потегля нежно като лимузина от високия клас! „Чуваш ли, нищо не дрънчи“, цитира Дорико бившия шеф на VW Мартин Винтеркорн. Наистина Pistenbully е изключително тих. „Старата хидравлика е много по-шумна и в един момент това те изнервя“, казва Долорико, „тук обаче можеш да си караш много комфортно и дори да чуваш радиото.“

По-директен от Porsche

Ние усетихме колко комфортно може да се движи машината и решихме да ускорим темпото. Pistenbully веднага приема „заповедта“ и достига оптималната скорост за обработката на пистата от 12 км/ч – а максимално вдига 20. Време е за първия завой – „Внимавай!“, съветва ни Долорико, но в действителност машината се завърта около собствената си ос върху снега с прецизността на шампион по фигурно пързаляване. Скъпи инженери на Porsche, управляемостта на вашите автомобили може и да е прекрасна, но ако искате да видите какво е наистина директно управление, покарайте Pistenbully! Ако водачът не иска да прави пируети, е достатъчно само леко да пипне волана – но ако попрекали, нищо не засенчва удоволствието от шофирането. Поне докато в резервоара има гориво – за щастие при E+ това е за малко по-дълго.

 

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >