2018
ПЪРВО НАЙ-ВАЖНИЯТ ВЪПРОС: Той или тя – за Supra става въпрос. Официално от Toyota казват „новия Toyota Supra“! Но става и „новата Supra“ – някак си звучи много по-подходящо. Изяснихме темата, насочваме се към автомобила. След 6 години разработка пред нас стои маскиран предсериен автомобил на испанската писта Circuito del Jarama. Под фолиото всъщност трябва да е автомобилът, създаден съвместно с BMW и готов за серийно производство. При качването ни очаква първата изненада: здравей, BMW! Управлението на климатика, iDrive контролерът, воланът и бутоните на вратите категорично са от BMW. Минус? Напротив – харесва ми! Друг плюс: редовият 6-цилиндров двигател. Той притежава солидна тяга още от под 3000 оборота. Ще попитате каква е мощността на Supra? „Над 300 к.с.! Числата обаче не са решаващи, а удоволствието от шофирането“, казва шефът на отдела за разработка Тецуя Тада. Тъй като за мен числата все пак са важни, съм на мнение, че Supra е оборудвана със същия мотор като Z4 M40i. Тоест разполага с 340 к.с. и се нуждае от 4,6 секунди за спринта до 100 км/ч – тези стойности би трябвало да важат и за японското Coupé.
На 3,4-километровата писта веднага прави впечатление, че Supra има екстремно „уютна“ настройка. Това се дължи на перфектното разпределение на теглото в съотношение 50:50, на екстремно ниския център на тежестта (по-нисък от този на GT86), както и на съотношението между следата и междуосието. Инженерите са направили поведението в завои перфектно, като въпреки предно разположения двигател няма и следа от недозавиване. Тук си проличава фината шлифовка на окачването. Звучи малко скучно ли? Звучи сигурно! А за всички фенове на дрифта – можете да изключите ESP изцяло. Благодарение на активния блокаж на диференциала по този начин ще се движите безпроблемно и напречно. На пистата Supra се представи повече от прилично. Японците ни информират, че колата е карана и настройвана предимно по обществени пътища – точно там, където ще я карат клиентите. Затова тестът е по испанските междуградски и планински пътища. Смяна от спортен на нормален режим и Coupé-то е достатъчно комфортно въпреки 19-цоловите си джанти, 8-степенната автоматична трансмисия превключва рано, а якият звук на 6-цилиндровия мотор остава на заден план.
Седалките са удобни, а липсващата на пистата достатъчна странична опора не е проблем. Предлаганото място е напълно достатъчно за хора с ръст от 1,80 метра – едва ако ръстът ви е 1,90, започва да става малко тясно. Сега, когато знаем, че Supra се управлява подчертано спортно, остава да зададем само един въпрос: кога най-после ще се появи на пазара петото поколение на Toyota Supra? Отговорът: ще трябва да почакаме до второто тримесечие на 2019 г. Без маскировка ще можем да видим Coupé-то едва през 2019 г., а първите 900 екземпляра за Европа ще може да бъдат резервирани в интернет от началото на октомври. Това са цели седем години след старта на разработката и пет години след представянето на впечатляващата студия FT-1. Възможно е да има и малки 4-цилиндрови версии с механични скорости, както и версия Targa.
Първо впечатление Toyota знае как да опакова в спортно Сoupé истинската баварска радост от шофирането. И въпреки това Supra запазва своя облик.
ИЗВОД
Новата Supra се представи убедително като истински спортен автомобил. Любопитен съм какъв ще бъде финалният дизайн и се надявам, че с „японеца“ ще се осъществи възраждането на BMW Z4 Coupé! След първия тест смятам, че това е близо.