2024
739 конски сили и 950 Нм? Да – определено могат да ви счупят врата при ускорение. Особено ако ви стиска да натиснете бутонна Sport Response, който изстисква максимума от потенциала на хибридното задвижване. За наша изненада зверската мощ на супер SUV-a Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé се управлява от мъничък скоростен лост, разположен директно върху таблото отдясно на волана – така се отваря повече място в интериора.

Cayenne Turbo E Hybrid е автомобил с две лица. И това е дори още по-въодушевяващо от върховите му динамични постижения. Защото в града никой няма нужда от 739 конски сили – там исполинът с тегло над 2,5 тона се справя напълно безпроблемно със 176-те „коня“ на електромотора, интегриран в корпуса на скоростната кутия. При това обещаният от производителя пробег – 82 км, не е далеч от реалността: нашият тестови автомобил ни посреща с „обещание“ за 70, при това през летния сезон с включен климатик. Естествено, батерията с капацитет 21,8 кВтч (нето) позволява да затоплите или охладите купето, преди да се качите в него. 8-степенната трансмисия на ZF е от върхова класа, превключва бързо, прецизно и фино. На топниво са и здраво захапващите спирачки – при тестовия автомобил те дори не бяха керамични, каквито бихте могли да поръчате срещу доплащане.

А осемте цилиндъра под капака винаги са в готовност да ви се отдадат напълно. Движиш се на ток, звярът се събужда, изръмжава, изпреварвате със скоростта на светлината… и после млъква сякаш изобщо не съществува! Показанията за разхода са повече от атрактивни: при заредена батерия се чудите дали литрите на 100 км действително са 1,9! Но точно толкова отчита бордовият компютър (според официалните данни разходът е дори 1,7!). Естествено, когато решихме да изпробваме какво може машината на планински участък и батерията вече беше изтощена, разходът скочи в небесата – показанието стигна до стойности над 20 л. Но впоследствие при нормално каране извън града, без да сме спирали „на щепсела“, консумацията падна до около 11 л.

А как е звукът? Или изобщо го няма в електрически режим, или е сдържано ръмжащ на светофара и разбиващ при ускорение. Porsche-то на SUV: именно това определение заслужава Cayenne Coupe. Защото никой друг модел от този тип не се доближава повече до природата на 911 – и не заслужава в по-голяма степен да разполага с хронометър за обиколки на борда (част от пакета Sport Chrono). Но все пак не се заблуждавайте: колкото и изкусни трикове да са вкарали инженерите от Цуфенхаузен (напр. адаптивно въздушно окачване с функция за самонивелиране, векторно разпределение на тягата и др.), най-високото Porsche си остава SUV с височина близо 1,7 м и дължина почти 5. Въпреки че максималната му скорост е 295 км/ч!

Третото поколение на Cayenne пет години след пазарния старт е променено толкова широкообхватно, че човек би могъл да говори почти за изцяло нов модел. Това се отнася преди всичко за вътрешното пространство. Изцяло новият кокпит прилича на този на Taycan. Серийно тук присъстват новият комбиниран уред с извития дисплей и разположеният в средата 12,3-инчов монитор, а опционално Porsche оборудва кокпита с дисплея за пътника до водача. От позицията на шофьора той не се вижда, но возещият се отпред вдясно може да следи на него данни за динамиката или пък да гледа сериали. Последното вероятно ще е интересно по време на дълъг път. Между другото, именно тогава се запознахме и с малко дразнещите звуци при напускането на лентата. Но определено най-ценният „асистент“ за водача са разкошните интелигентни HD Matrix LED предни светлини (oпция)

Дизайнът е успешен микс между хладна техника и фина и благородна визия, материалите са висококачествени. Отпред ще седите първокласно върху стегнато тапицираните, много добре оформени спортни седалки. На задните места е изненадващо просторно. Седалката се регулира отделно, можете да управлявате и наклона на облегалката, а комфортът е на високо ниво – роля за това, разбира се, играе и въздушното окачване с двукамерна технология с два клапана. То позволява и да увеличавате клиренса, ако случайно решите да изкарате спортния автомобили на кокили извън пътя. Те разполагат с по 32 000 отделни пиксела на фар. Една от многото функции е така наречената bottleneck light („светлина в гърло на бутилка“), която на места с ремонт на пътя създава светлинен килим пред Porsche, широк точно колкото автомобила. Същевременно е отпаднал петият „прожектор“, така че сега нощем Cayenne се отличава с четири отделни светлинни модулa.

Извод
При автомобил с цена 420 хил. лева, 739 „коня“, тегло над 2,5 тона и 8 цилиндъра би бил малко трудно да говорим за разум. И все пак: малко модели могат да се похвалят с толкова пълноценна двойнствена природа. Защото в града спортният SUV може да се движи прекрасно само и единствено на ток – а когато излезете на дълъг път, можете да разчитате на „ракетна“ тяга при изпреварване. А всъщност тя ще ви радва и когато стъпите на писта…
Teхнически данни: Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid
ДВИГАТЕЛ V8, битурбо, отпр. надл. + електромотор
РАБОТЕН ОБЕМ 3996 cм3
СИСТЕМНА МОЩНОСТ 544 кВт (739 к.с.)
СИСТЕМЕН МАКСИМАЛЕН ВЪРТЯЩ МОМЕНТ 950 Нм
ЗАДВИЖВАНЕ двойно, 8-степ. авт. трансмисия
Д/Ш/В 4930/1937–2194*/1664 мм
СОБСТВЕНО ТЕГЛО 2539 кг
0–100/200 КМ/Ч 3,7/12,2 сек (с пакет Sport Chrono)
МАКСИМАЛНА СКОРОСТ 295 км/ч
РАЗХОД 1,7 л А 98 Н
CO2 40 г/км
ЦЕНА: ОТ 379 000 ЛВ.
*с отворени огледала