2025
Китайците могат да правят просторни SUV-ове и изгодни малки автомобили. Сега обаче те искат да ни впечатлят и в лентата за изпреварване – например с конкурента на Rimac – Hyptec SSR!
Докато Ferrari, Lamborghini & Co все още подхождат внимателно към електрифицирането, болидите с батерии от Пекин, Шанхай и Гуанджоу вече са на пътя.
Hyptec SSR с 1224 к.с.
Един от тези китайски конкуренти е SSR, който с 1224 к.с. разполага със същата мощност като Nio EP9 или Yangwang U9 – и преди всичко е по-потентен от Ferrari & Co.
Името звучи като изкуствен продукт, автомобилът наистина изглежда така. Никой не се учудва, че SSR е нисък и широк, но в зависимо от перспективата прилича на Ferrari 458, на Honda NS-X или на актуалния Corvette – и когато е лакиран в оранжево, може да мине и за McLaren. Почти така, сякаш на изкуствен интелект е зададено да направи Ferrari за видеоигра, но без да плаща за авторски права.
Докато дизайнери търсят своя стил, инженерите са си написали домашните работи и са заслужили похвала с карбоновото шаси и алуминиева каросерия. Така теглото на болида е редуцирано до 1,9 тона – въпреки тежката батерия в пода, която осигурява на водача необичайно висока позиция на седене за такъв модел и почти опира главата му в тавана.
Волан като във Формула 1
Всичко това обаче веднага е забравено, щом с натискане на педала на спирачката вратите тип ножици се затварят като в Rolls-Royce и BMW, ръцете ти се вкопчват в ръбестия волан от Формула 1 и кракът натисне педала на газта в пода. Към колелата бива изпращан максимален въртящ момент от 1230 Нм и SSR ускори за 1,9 секунди от място до 100.
Естествено усещането не е толкова диво, както при 8-, 10- или 12-цилиндров двигател, но все е впечатляващо, колко непринудено, хладно и пресметливо се предава силата към стомаха на водача.
А SSR може да се движи не само направо, а и владее и хладнокръвното превземане на завоите. Трябва единствено да свикнете с необичайния волан и да се придобиете усещане за спирачката. На правите това се постига лесно, а електрониката ви възпира при 250 км/ч. В лабиринта от завои SSR може да докара стомаха ви до границите на поносимото.
Превключватели в покрива
Хубавото е, че в Китай официално не е разрешено да се кара с повече от 120 км/ч – освен това в задръстването по крайбрежната улица в Гуанджу ми остава малко време за разглеждане на кабината. Дизайнерите са намерили своя собствена линия за интериора и затова повечето превключвателя са разположени на тавана като в самолет.
Говорим все пак за не много на брой бутони. Мигачите например се включват с тъчповърхности на волана, а всички функции за комфорт се управляват посредством големия тъчскрийн, над който е разположен още един малък дисплей пред стъклото. Така отпада необходимостта от Head-up-дисплей.
Така, че ако все пак решите да вдигнете поглед от пистата, можете на този монитор да наблюдавате разпределението на мощността на трите електромотора (един отпред, два отзад) или да настройвате режимите на движение. Също така ще видите, какъв пробег можете да изминете (на теория е 506 километра).
Да, може би му липсва малко финес и стилистична самоувереност. И преди всичко му липсва голямото име, което да оправдае мощността и ускорението.
Затова пък китайците имат един коз, който бие всички карти на хората на запад: цената. Тъй като докато Rimac Nevera струва около 4 милиона лева, в Китай SSR се продава за 400 000 лв.
ИЗВОД
Томас Гайгер
SSR засега не е направи име и няма реноме, а също така никой не очаква с нетърпение суперспортен автомобил от Китай. Все пак и продажбите на Nevera & Co засега изостават от очакванията. Като доказателство за способностите на китайците Hyptec не се излага ни най-малко – и може да бъде конкуренция на Ferrari & Co.



