Тествахме електрическата Honda без огледала, но с аквариум в кокпита

1412
2021

С ретро визия в бъдещето: така първата електрическа Honda иска да грабне сърцата на клиентите и да постави под високо напрежение дори хора, които изобщо не са планирали да си купуват автомобил на ток. С кръглите си фарове, наподобяващи ококорени очички, Honda e в известна степен „цитира“ дизайна на японския Golf – първото поколение Civic, представено през 1972. На уличния пейзаж моделът изглежда като прототип, сякаш избягал от щанда на изложението във Франкфурт през 2017 – където дебютира предшественикът му Urban EV Concept. В съществена степен за това впечатление допринася липсата на каквито и да било огледала за обратно виждане: тяхната функция се поема от камери и три дисплея в кокпита, които приемат функциите на централното и двете странични огледала. В първите няколко километра зад волана се чувствах направо стреснат и дори леко ме заболя главата. Но след това бързо свикнах, а още в първата тясна улица с паркирани от двете страни автомобили веднага оцених скритите предимства на системата (наред с подобряването на аеродинамиката).

На моменти можете да се чудите коя е предната и коя – задната част на автомобила

Иначе малката e няма амбиции да бъде шампион по отношение на пробега: производителят обещава 222 км с едно зареждане на батерията (35,5 кВтч) по WLTP – но нашият тестови автомобил ни посреща с готовност за около 180 при пълен заряд. Студените зимни дни бяха идеално предпоставка да открием, че с пускане на отоплението пробегът автоматично се „стопяваше“ с около 40-50 км. Енергийната консумация става още по-висока и ако ненадейно усетите топлина под задните си части – защото типове с ръст над 1,80 като мен и нашия IT-експерт Бойко често ритат с коляно разположените високо бутони за подгряването на седалките. Вероятно от Honda ще отчетат този казус и ще изместят на друго място контролерите за въпросната функция.

Адаптация към системата от монитори и камери вместо огледала всъщност се оказа доста бърза

Аквариум в кокпита

Иначе в интериора ще се чувствате почти като у дома – особено ако ви се наложи да прекарате малко повече време в чакане, например докато автомобилът се зарежда. Защото когато натиснете бутона Р за управление на 1-степенната трансмисия, имате възможност да вкарате цял аквариум в купето! Няма майтап – инфотейнмънт системата дори разполага със специален бутон за целта! Според хората от Honda това трябва да успокоява нервите и да намалява стреса в забързаното ежедневие.

Симпатичната анимация с аквариума може да бъде активирана само при спрян автомобил

При обзавеждането на вътрешното пространство малкият „японец“ също показва голяма класа. Тук изглежда като в датска всекидневна – с голям плосък екран. Мониторът с широчина от 1,34 метра се състои от пет дисплея с висока резолюция. Директно пред водача има 8,8-инчов монитор с информация за скоростта и пробега. В средата са разположени два 12,3-инчови тъчскрийна за навигацията, мултимедията и всички други приложения – например за аквариума. Освен това има съвсем малък брой бутони и превключватели, в средата за климатика и между седалките за трансмисията, режимите на движение и паркинг спирачката. Всичко е аранжирано с вкус, Honda говори за лаундж характер, а маркетинговият слоган е верен. Предлаганото място е в рамките на приличното, вътре ще седите приятно високо върху удобни седалки, а ниско монтираната задна седалка е по-подходяща за деца. Багажникът побира 171 литра. Става за ръчен багаж – но не и ако се наложи да натоварите детска количка например.

Сякаш казва: „Гладна съм!“. Honda e се зарежда през отвор в предния капак

Задните колела се задвижват от електромотор със 113 кВт (154 к.с.), а с тегло от 1540 кг Honda е направо лека за електромобил. Типично за електромобилите ускорява линейно, като освен това блести с директно управление и забележително малък диаметър на завой от 8,6 метра. В градски условия „японецът“ е бърз и маневрен и доставя голямо удоволствие. С натискане на бутон можете да включите доста силна рекуперация. Това се нарича One Pedal Driving (шофиране с един педал), като за ускорение, спиране и натискане на спирачката ви е необходим само педалът на газта. Получава се доста добре.

Шикозна дървена декорация, трансмисията се контролира с бутони; с този най-отдолу можете да шофирате само с един педал (през 95% от времето)

Извод

На опашката за зарядната станция Honda e определено се отличава от тълпата. Никой друг модел на компанията не е зареден с толкова висока доза индивидуалност – и никой друг електромобил не прави толкова умело шпагата между минало и бъдеще. Определено въодушевяваща!

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин