Тествахме ванкеловия хибрид на Mazda!

1010
2023

Ванкеловите двигатели имат дълги традиции при японците. След 11-годишна пауза Mazda отново пуска модел с такъв тип агрегат – в лицето на MX-30

Традицията повелява – явно биха казали хората от Mazda. Последният спортен модел с ванкелов двигател на марката беше четириместният RX-8, лансиран през 2003 г. Mazda го продаваше до 2012 г., но продажбите на пазари като гермаския бяха спрени през юни 2011 г. Причината: нетрадиционният двигател с вътрешно горене не успя да изпълни по-строгия стандарт за вредните емисии Eвро 5.

Сега, цели 12 години по-късно, ротационно-буталният двигател празнува завръщането си. И то не в нов „спортист“, а в дългия 4,40 метра кросоувър MX-30. Интересното е, че двигателят с вътрешно горене не предава мощността си на колелата, а генерира енергия за електромотор посредством генератор.

MX-30 сам по себе си е необичаен феномен. Хибридът изглежда почти като електромобила – с изключение на няколко емблеми отвън.

Електрическият мотор, от своя страна, задвижва предната ос и е по-потентен, отколкото при изцяло електрическия MX-30 – като разполага със 170 к.с. и максимален въртящ момент 260 Нм. Самият ванкелов мотор мобилизира максимум 75 к.с. и разполага само с един ротор. В много по-мощния RX-8 работят два ротора. Mazda нарича MX-30 „сериен plug-in хибрид“.

Как се представя хибридното задвижване на пътя?

680 километра: пробегът не е проблем за R-EV

И без това скромният пробег изцяло на ток при MX-30 е още по-малък при R-EV. Причината: за да интегрира 50-литровия резервоар за бензин, Mazda поставя по-малка батерия в пода – с капацитет вече не 35,5, а 17,8 киловатчаса – т.е. два пъти по-малък, отколкото при електромобила.

Два уреда за горивото и два индикатора за пробега разкриват хибридната техника на MX-30.

Предимствотo: cъс същата мощност на зареждане (11 кВт с променлив ток, 36 кВт – с прав), R-EV се зарежда до 80 процента за 50 или 25 минути. Mazda посочва, че общият пробег е около 680 километра – 85 км от които са изцяло на ток, а останалите идват от двигателя с вътрешно горене.

В общи линии след първото тестово шофиране можем потвърдим, че тези данни са близки до реалните способности на автомобила. Приблизително, тъй като често активирахме ванкеловия агрегат при кикдаун в режим „Normal“ – т.е. не се възползвахме в максимална степен от електрическата тяга. Но ние сме убедени, че MX-30 няма проблем да измине 70 километра без нужда от бензин. Рекуперацията може да се регулира на няколко степени с помощта на „перата“ зад волана. Опция One Paddle Drive не съществува.

Ванкеловият двигател се чува (и усеща) осезаемо

А сега да пристъпим към наистина вълнуващата част: какво усещане създава задвижването? Малко ни изненада. Когато е задействан, ванкеловият агрегат се чува с подчертан металически звук и вибрира доста. При пълно натоварване машината е доста шумна. Двигателят с вътрешно горене се чува при всякакви обороти, а самите обороти не се вдигат пропорционално на скоростта на движение. Както е типично за ванкелов агрегат, двигателят с вътрешно горене постига максималните си 75 к.с. чак при 9000 оборота.

Ванкеловият двигател е изобретен през 50-те години на миналия век. За известно време Mazda имаше много модели с тази концепция на задвижването. Основната причина за употребата на машината в MX-30 са нейните компактни размери.

Освен режим Normal водачът може да избере още EV или Charge. В Normal MX-30 изминава възможно най-много километри изцяло на ток; при Charge водачът може да избере ниво на заряд между 20 и 100 процента, което електрониката да поддържа.

Между другото, при 140 км/ч – както е типично за електрически модел, ускорението спира. По данни на Mazda след около час на пълна „газ“ електрониката позволява максимум 130 км/ч поради термично натоварване. По данни на производителя спринтът от 0 до 100 км/ч отнема 9,1 секунди.

Слабостите на ванкеловата концепция

От друга страна, ако зареждате усърдно батерията, ще чувате значително по-рядко ДВГ. Бордовият компютър отчита консумация на енергия само 15,6 киловатчаса по време на нашето спокойно извънградско пътуване. Прилична стойност, която при малко по-сериозно натоварване може леко да вдигнете.

Ахилесовата пета на модела обаче си остава високият разход на бензин: с изтощена батерия бензиновият двигател харчи по 7,2 литра дори при спокойно шофиране, също според бордовия компютър. Това е твърде много – въпреки че Mazda обещава, че значително била подобрила ниската термична ефективност на ванкеловия двигател с помощта на специално покритие.

Mazda била се справила и с друга типична слабост на роторно-буталния двигател. Гарнитурите вътре в корпуса на двигателя вече са по-дебели (2,5 вместо 2 милиметра),  самият корпус е оптимизиран за постигане на по-стабилен маслен филм. Само времето ще покаже до каква степен това се отразява на издръжливостта. Дори сред феновете на Wankel двигателят досега се радва на доста ненадеждна репутация.

Без средна греда между първия и втория ред: това е предимството на вратите, отварящи се една срещу друга. За съжаление, пространството за коленете и главите отзад е недостатъчно, а прозорците са твърде малки – поради всичко това автомобилът не е подходящ за дълъг път.

Концепция на каросерията и интериора на MX-30

MX-30 е с нетрадиционен дизайн, със задни врати, отварящи се в противоположна на предните посока. Те могат да се отварят само когато предните врати вече са отворени. Отзад е тясно, дори нашият висок 1,73 метра редактор едва се побира, когато предната седалка е нагласена за него.

Малките стъкла отзад изобщо не се отварят, нито на ръка, нито електрически. Със своите 350 до 1155 литра размерът на багажното отделение е на нивото на малък автомобил. MX-30 не разполага с пространството, каквото бихте очаквали при дължина 4,40 метра.

„Edition R“ е с емблеми на ванкелов агрегат върху стелките и предните подглавници.

Цени: колко струва MX-30 R-EV?

Дали Mazda MX-30 R-EV е по-скъпа или по-евтина от електрическата версия? Отговор: нито едно от двете. R-EV е на абсолютно същата цена: в момента се предлага за 70 290 лева. Базовото оборудване е прилично: с Head-up дисплей, камера за заден ход, предни и задни паркинг сензори и др. Срещу 72 390 лева можете да получите специалната версия Launch Edition с матрични фарове, коркови елементи и др.

От една страна, Mazda няма реална обосновка защо в хибрида MX-30 трябва да работи точно ванкелов двигател. С него моделът харчи осезаемо повече от сегашните хибриди на Toyota и не е много тих. От друга страна, MX-30, с необичайната си концепция на вратите и оскъдното пространство в купето, не е разумен модел, който би допаднал на прагматик. Ванкеловият двигател обаче подчертава природата на Mazda – и смелостта на компанията да бъде различна. Важното е моторът да докаже надеждността си в бъдеще.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин