2021
Периодът на мащабна автомобилизация в България датира началото на 70-те години на миналия век, когато у нас започва масовият внос на съветски автомобили, преобладаващата част от които са от марката “Москвич”. Основните количества от тях пристигат тук в полуготов вид и се сглобяват в завод “Балкан”, Ловеч. Понастоящем те са и най-популярните исторически автомобили в страната, все още се намират лесно и на добра цена, но с течение на времето стойността им все повече ще се покачва.
У нас отдавна съществува клуб на любителите на марката, които представят новите попълнения в колекциите си на ежегодните си сбирки. На много места в страната обаче има и редица други почитатели на “Москвич”, които не членуват в нито един ретро клуб, но разполагат с интересни собствени колекции, за които все още се знае твърде малко. Един от тях е Анатоли Манолов от Търговище, който работи като професионален шофьор на ТИР в рамките на Европейския съюз. Неговото дългогодишно хоби е свързано с възстановяването на съветски леки автомобили от марката “Москвич”. Купува първия такъв автомобил – модел 2140 с регистрационен номер Т 7744 КТ през 2001 г. , скоро след като отбива военната си служба. Състоянието, в което го намира, не е добро – машината се нуждае от цялостно пребоядисване и частично изкърпване. Стояла е в гараж цели 12 години без никаква поддръжка, а броячът на километража показва 46 000 км. За възстановяването му са вложени много труд, средства и време и сега е като нов. Има и някои подобрения, като например инсталирането на МР3 аудиоуредба с усилвател. До момента Анатоли е навъртял с него само 82 километра.

През 2013 г. той купува втория си автомобил – “Алеко” 21412 S с регистрационен номер Т 7744 МТ. Той е в много по-добро състояние, само на 16 000 километра с оригинална боя и дори с оригинални гуми. Анатоли го купува по обява в Интернет от Шумен. След като отива на място, за да го огледа, е буквално удивен. “Още при самото влизане в гаража“, споделя той, „се усети миризмата на нов автомобил, взех го без да се замислям.”
Третият “Москвич”, който притежава, е модел 2140, купен от Габрово през 2017 г. в напълно оригинален вид и с оригинални гуми, на 36 000 километра. Предстои му регистрация и поставянето на специален регистрационен номер, при който четирите цифри да бъдат аналогични с тези на другите два москвича.

“Москвичите се карат редовно и навсякъде събират погледи, за което съм много доволен”, допълва Анатоли. “Ходил съм навсякъде с тях – от София до Варна и Бургас. Например за “вечното дерби” ЦСКА – Левски на стадион “Българска армия” в София пристигнах специално с червения “Москвич” (Т 7744 КТ). От тогава имам и много снимки от хора, които искаха да се снимат за спомен с него. С него ходя често и до Варна, където също предизвиква голям интерес.”
В близко бъдеще Анатоли смята да купи още няколко автомобила “Москвич” от други модели и с течение на времето да събере цялата гама на марката, произвеждана през различните години. Той иска един ден да събере колекцията си в нещо като малък частен музей на “Москвич”, какъвто все още няма в България. Определя хобито си, като “Мания, която не можеш да спреш.”