Тези олдтаймери са сигурна инвестиция


23
ное.
2020

Много от собствениците на ретро автомобили внимателно следят в какви ценови равнища се движат техните модели. Ето защо Организацията на германската автомобилна индустрия (VDA) от 1999 публикува Германския индекс за цените на олдтаймерите (DOX). Той показва тенденциите при цените на класиките. Избрана е представителна извадка от 88 модела на база броя регистрации в Германия – и е направен анализ на цените от Classic Analytics. Екзотични класики или уникати, които са прекалено скъпи поради уникалната си история, не са включени в класацията. След огромно увеличение в цените  през последните десет години, пазарът наскоро се поуспокои, но цените на класическите автомобили отново леко се повишиха отново през 2019 г. Настоящата статистика отчита промените в цените между 2016 и 2019.

Wartburg 353 е станал с 31 процента по-скъп. През 2016 г. е струвал средно 4200 евро, през 2019 г. – 5500 евро.

9 от 10-те победителя са на германски марки

На фона на бавното за пазара като цяло повишени на цените, някои класически модели поскъпнаха значимо през последните години. На върха на победителите по отношение на стойността са три модела BMW. Номер едно е BMW Серия 3 E 21, който е поскъпнал с 61 процента между 2016 и 2019 година – въпросният „баварец“ е струвал средно 8500 евро през 2016 г. и около 13 700 евро през 2019 г. Друг модел от Мюнхен – CS, е увеличил с 57 процента стойността си за същия период. Докато през 2016 г. за CS Coupé е трябвало да се инвестират около 43 000 евро, миналата година тази сума е набъбнала до 67 500 евро. Серията 02 на BMW също отбеляза прилично увеличение на стойността през трите разглеждани години. През 2016 г. „нула-две“ струваше средно около 16 900 евро, три години по-късно – 25 000. Това означава увеличение от 48 процента! В дъното на топ 10 влиза и Trabant – в Германия средна му цена е скочила от 2900 на 3600 евро, което маркира увеличение с 24 процента. Това също е достоен скок. Девет от десетте модела в челната десетка са модели от германски марки. Само един „италианец“ успя да си намери място – едва девето. Това е Alfa Romeo GT/GTV/Junior, при който е отчетено увеличение на стойността с 25 процента. (2016 г. – 30 400 евро, 2019 г. – 38 000 евро).

Два Benz-a мечтa са поевтинели

За същия период други класики поветиняха. Това, което може да подразни инвеститорите, които считат класиката си за инвестиция, може да зарадва някои мераклии. Защото трите автомобила с най-голяма загуба на стойност са истински коли на мечтите. Третото място сред губещите е на „пагодата“ – Mercedes W 113. През 2016 г. двуместният модел все още фигурира в класическия автомобилен индекс със средна стойност 96 000 евро, през 2019 г. с с десет процента по-евтин – струва 86 000 евро. Mercedes 190 SL също е загубил стойност (2016 – 127 000 евро, 2019 – 100 000 евро). Най-сериозен срив в цените обаче се наблюдава при  Ferrari 328. Горещият италианец се „свлече“ с 26 процента от 100 000 на 74 000 евро.

Ако си търсите „Пагода“ като тази, сега е моментът – по данни VDA средната й цена е паднала от 96 000 на 86 000 евро.

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >