2023
Познато ни е от смартфоните: батериите им не издържат при студено време навън както, когато температурите са високи. Разбира се това важи и за батериите на електромобилите. С колко пада пробегът при ниски температури?
Американската фирма Recurrentauto, специализирана върху анализ на батерии, неотдавна е направила сравнение в реални условия на батериите на хиляди електромобили. Резултатът: при температури под нулата електромобилите губят до 32 процента от пробега си.
Най-добре представилият се модел е Jaguar i-Pace: неговата голяма батерия (95 кВтч.) е загубила само 3 процента. Батерията на Audi e-tron също е останала сравнително пълна при температури под нулата – тук загубата е 8 процента. Референтна стойност е системата за изчисление на пробега EPA, която е американският еквивалент на WLTP.
Най-лош бе резултатът на Chevrolet Bolt: при минусови температури той загуби около една трета (32 процента) от пробега си. Ford Mustang Mach-E с батерията си с капацитет от 99 кВтч. и VW ID.4 също не е се представиха добре – двата модела загубиха около 30 процента от пробега си.
Колко от пробега си губят електромобилите при температури под нулата?
Подробни резултати от Recurrentauto:
Audi e-tron -8 процента
BMW i3 (42 кВтч.) -24 процента
Chevy Bolt -32 процента
Mustang Mach-E (AWD 99 кВтч.) -30 процента
Hyundai Kona -19 процента
Jaguar I-Pace -3 процента
Nissan Leaf (62 кВтч.) -21 процента
Tesla Model 3 (LR 75 кВтч.) -17 процента
Tesla Model S (P100D) -19 процента
Tesla Model X (75D) -15 процента
Tesla Model Y (LR AWD) -15 процента
VW e-Golf (36 кВтч.) -23 процента
VW ID.4 -30 процента

Защо намалява пробегът на електромобилите през зимата?
На какво се дължи всъщност? Основният проблем не е в това, че при студено време батериите на електромобилите се разреждат по-бързо. Причината е в допълнителните агрегати и консуматори: те намаляват сериозно пробега. Това се отнася най-вече за отоплението.
Тъй като след стартиране липсва отделяната от двигателя с вътрешно горене топлина, електрическото отопление изразходва ток от батерията, за да затопли вътрешното пространство за пасажерите. Електроенергия се пести с така наречената термопомпа, но от своя страна и тя се нуждае от ток.

Колко пробег губеха електромобилите при зимния тест
Не особено по-добри бяха резултатите от теста в практиката на ADAC: при него бе установена по-къса с от 10 до 30 процента отсечка при студено време. А при теста на American Automobile Association (съкратено „AAA“, американската версия на ADAC) електромобилите губеха дори до 41 процента от пробега си при студено време.
По време на тест с пет електромобила AAA установи през 2019 г. средната загуба на пробег при BMW i3, Chevrolet Bolt (в Европа Opel Ampera-e), Nissan Leaf, Tesla Model S 75D и VW e-Golf. Всички тези модели трябваше да се докажат при различни зимни температури. Капацитетът спадаше най-вече при минус 7 градуса по Целзий.

Продължете на следващата страница