2019
Миг невнимание е достатъчен – например поглед през страничния прозорец, към децата отзад или към дисплея на навигацията. Ако в този момент автомобилът отпред спре рязко, ударът е гарантиран. Скъпи щети по ламарините, а при по-тежки случаи – наранявания или смъртни случаи са последиците от разсейванет.
Модерните асистиращи системи трябва да помогнат да избегнете такъв тип и други видове ПТП-та. Интелигентните помощници са постоянно нащрек – дори когато нашите сетива не са. Уважаваната американска потребителска организация Consumer Reports (CR) направи голяма анкета сред своите членове по отношение използването на модерни асистенти. По този начин организацията събира и оценява данните за 72 000 автомобила от моделни години 2015-2019.
Анкетата на CR показва, че при повече от половината респонденти (57 процента) поне една асистираща система в автомобила е предотвратявала инцидент. На най-предна позиция в оценяването е асистентът за мъртвата зона: 60 процента от запитаните признават, че той им е помогнал да избегнат катастрофа. При 52 процента за същото е послужил асистентът за излизане от паркомясто, а при 47 – системата за автоматично спиране (вижте графиките).
Consumer Reports настоява асистиращите системи да станат задължителни за всички нови автомобили, не само за луксозния клас. „Сигурността не трябва да бъде екстра“, казва Уилям Уолъс, отговорен за областта на автомобилната сигурност в организацията.
В ЕС вече има готов план. От май 2022 всички нови модели автомобили серийно трябва да предлагат преди всичко асистент за автоматично спиране, система за следене на лентата, предупреждение за умора и ограничител на скоростта, а от май същото изискване ще важи за всички предлагани на пазара нови автомобили. През пролетта Европейският съюз прие новите стандарти за безопасност.
Схемата за оценките на организацията за краштестове Euro NCAP вече поощрява автомобилните производители, които серийно поставят асистиращи системи. Още от 2014 Euro NCAP е включила в оценките си за безопасност асистентите за автоматично спиране и асистентите за следене на лентата. Междувременно започнаха да се гледат също наличието на ограничител на скоростта и на предупреждения за предпазен колан на всички места. Така че който в общата оценка от Euro NCAP иска да грабне максималните пет звезди, трябва да получи най-малко 70 процента от възможните точки в глава Асистиращи системи.
ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ ЗА СБЛЪСЪК И АСИСТЕНТ ЗА АВТОМАТИЧНО СПИРАНЕ

C визуален, акустичен и/или друг тип осезаем сигнал системата за предупреждение при сблъсък изостря вниманието на водача по отношение на автомобили или други обекти, с които има опасност от удар. Системата установява разстоянието и отчасти разликата в скоростта с помощта на камери и сензори. Асистентите за автоматично спиране правят нещо повече: ако водачът не реагира своевременно на предупреждението или не натисне спирачките достатъчно силно, системата се намесва автоматично. Т.нар. „функция за автоматично спиране в града“ в повечето случаи действа до 30 км/ч. По-усъвършенстваните асистенти за автоматично спиране разпознават също пешеходци и велосипедисти и работят при по-високи скорости.
АДАПТИВЕН ТЕМПОМАТ (АСС)

АДАПТИВЕН КРУИЗ КОНТРОЛ (АСС) се казва асистентът, който поддържа зададена дистанция до автомобила отпред. По-добрите темпомати със следене на дистанцията могат да спрат автомобила до 0 км/ч в задръстване и после да го ускорят отново сами до зададената скорост. За да разбере случващото се в трафика, системата най-често използва комбинация от радарни сензори и камери. Адаптивният круиз контрол е по-скоро функция за комфорт, а не за безопасност.
АСИСТЕНТ ЗА МЪРТВАТА ЗОНА

60% от собствениците признават, че асистентът е успявал поне веднъж да ги спаси от ПТП. Предупредителен символ насочва вниманието на водача към автомобили в мъртвата зона: така функционира системата за следене на мъртвата зона. Най-често предупредителният символ се показва в странично огледало, в рамката му и в долната част на А-колоната. Ако въпреки това водачът включи мигача, някои системи издават и предупредителен тон. По-добрите асистенти и отчитат и бързо приближаващи се автомобили в съседна лента и предупреждават още преди тези автомобили да влязат в сляпата зона.
Продължете на следващата страница