2023
Финансoвите стимули за електромобилите в Германия спират – и така моделите на ток изведнъж стават значително по-неатрактивни за потребителите. Дали двигателят с вътрешно горене ще се завърне на бял кон?
Нещата се развиват много бързо! Първоначално не се знаеше кога екологичният бонус в Германия за нови електромобили ще бъде спрян като една от мерките за икономии в държавния бюджет за 2024 г. Според BILD обаче вече е ясно: „От 17 декември 2023 г. не могат да се подават нови заявления за екологичен бонус до Федералната служба за икономика и контрол на износа (BAFA)“, оповестиха от Министерството на икономиката и защита на климата (BMWK), ръководено от Робърт Хабек (Зелените), в събота сутринта в 10:15 ч.
Това означава, че малко преди края на годината екологичният бонус спира. Весела Коледа! До края на годината феновете на електрическата мобилност няма да могат да разчитат на финансирането в максимален размер до 6000 евро. А през 2024 г. няма да има премии за покупка на електрически автомобили. От този момент производителите и търговците на автомобили със сигурност ще бъдат затрупани със запитвания относно направени поръчки – и възможностите за анулиране на такива.
„Вече обещаното финансиране ще бъде изплатено“, допълват от министерството. „Заявленията, получени от BAFA до 17 декември 2023 г. включително, ще бъдат обработени по реда, в който са били получени и одобрени, ако са изпълнени изискванията за финансиране.“ Някои производители на автомобили като например KIA обещават на клиентите си стимулиращия бонус за поръчки, направени до 31 декември. С други думи, корейците ще покрият разликата в цените от собствения си джоб.
Как ще се отрази внезапното решение на бъдещето на електромобилите?
Търсенето на електрически автомобили засега ще продължи да намалява – вероятно драстично. Така наречените „Early Adopters“ вече имат електромобил. А останалите потенциални клиент имат редица резерви към електрическите автомобили. Според Федералната служба за автомобилен транспорт (KBA) регистрациите на нови електрическите автомобили в Германия са намалели рязко през ноември – с цели 22,5 процента. Като цяло обаче при моделите на ток се наблюдава ръст от 28,2% от началото на годината в сравнение със същия период на предходната година. Пазарният дял на електромобилите през ноември е 18,3%, а този на Plug-in хибридите – 7,4%. Сега обаче делът на електрическите модели ще се свие.
Висока загуба на стойност при електромобилите
Като изключим екологичния аспект и линейното и безшумно ускорение, след отпадането на финансовите стимули, предимствата на електромобилите стават все по-малко. А основният им проблем остават прекалено високите цени. Времето за зареждане все още е твърде дълго за много хора, а догодина цената на тока ще се повиши. Освен това в близко бъдеще се очаква при електрическите автомобили да бъде отбелязан значителен технологичен напредък, който обаче ще направи още по-трудно вземането на решение за покупка към този момент и ще засили страховете от загуба на стойност. Според AutoScout24 електрическото задвижване е видът моторизация с най-висока загуба на стойност. При средна цена от 36 703 евро електромобилите са със 17% под средната стойност за пазара на употребявани автомобили.
Ще се увеличат ли сега отстъпките за електрически автомобили?
В момента дилърите са пълни с налични електромобили – техният брой нарастваше особено стремглаво през последните месеци. Това би могло да се окаже предпоставка за по-сериозни отстъпки – което би било да се окаже лека утеха за кандидат-купувачите след отпадането на премията, но и би създало допълнителна тежест за автомобилната индустрия.
Какво ще се случи с електромобилите сега?
Изправени сме пред най-ниската точка в търсенето на електрически автомобили. Вероятно в краткосрочен план двигателят с вътрешно горене ще се завърне ударно. За щастие през следващата година много производители ще пуснат на пазара голям брой нови последни поколения модели на ДВГ – например Passat, Skoda Superb, както и фейслифта на Golf 8 и фейслифта на Opel Crossland. Производители като BMW, които залагат и на двата типа задвижвания, вероятно ще имат по-добър шанс да реагират на нежеланието за покупка на електромобил.
Наскоро на пресконференция изпълнителният директор на Stellantis Карлос Таварес обяви, цитиран от Automobilwoche: „Може да се наложи да променим стратегията си, ако общественото мнение по отношение на електромобилите охладнее.“
Проблемът е, че повечето производители отдавна са предприели планове за постепенно премахване на двигателите с вътрешно горене – и твърдо в следващите осем години ще бъдат пуснати новите модели на ток. Може би не до средата на това десетилетие, но най-късно до края му в много шоуруми ще има само електрически коли. А ценовите стимули биха могли да доведат до нова, значително по-изгодна технология на батериите, както и на по-ефективно производство. Но дотогава времената за електромобилите ще бъдат трудни.