Тежка катастрофа прекъсна състезанието „6 часа на Спа“ (ВИДЕО)

1305
2024

Истински спектакъл беше изнесен на пистата Спа в Белгия: 88 000 фенове видяха двойната победа на Porsche в състезанието, прекъснато поради драматичен инцидент

88 000 зрители гледаха третия кръг от Световния шампионат за туристически автомобили в Спа – с което мероприятието отбеляза рекорд по посещаемост за сериите – единствено на Льо Ман публиката е била повече. Porsche спечели първата си двойна победа за сезона с модела 963, а Ferrari си осигури третото място на легендарното трасе в изпълненото с екшън състезание, което трябваше да беше прекъснато за повече от два часа поради сериозна катастрофа след 4,13 часа.

В 96-ата обиколка синият Cadillac, пилотиран от Ърл Бамбър, удари BMW M4 от по-ниския клас LMGT3 на Шон Гелаел. Индонезиецът се беше изнесъл от дясната страна на пистата, но Бамбер се се изстреля напред на дългата права, тъй като искаше да изпревари Porsche-то на Нийл Джани (от екипа на Proton), излизайки от въздушната струя зад него.

И докато машината на Джани беше само леко побутната отзад и успя да продължи необезпокоявано напред, Бамбер удари силно BMW-то в опита си да влезе в пролуката – и двата болида излетяха настрани, като се разбиха в мантинелите отляво и отдясно, при което Cadillac-ът дори се вдигна във въздуха и кацна на колелата си. Последва незабавно спиране на състезанието с червен флаг.

Въпреки че се отърва от щети при тежката катастрофа, Джани беше бесен: „Това беше аматьорска грешка от страна на Ърл, беше непрофесионално. И не за първи път през тази година прави подобно нещо. Изобщо не вдигна крака от газта – сякаш кара на Playstation!“

До момента на удара надпреварата с дългогодишни традиции в „кралския“ клас протичаше нормално при топло и слънчево време. След като заводското Porsche с номер 5 на Фредерик Маковецки/Мат Кембъл/Михаел Кристенсен първоначално поведе, в осмата обиколка частното Porsche от тима Proton с пилоти Жулиен Андлауер/Нийл Джани излезе начело. Бяло-червената фурия дори успя ясно да „дръпне“ сериозно на машината от заводския отбор, като на моменти преднината й беше с повече от секунда на обиколка. Причината за това беше правилният начин на работа с гумите.

Porsche-то на Jota спечели „6 часа на Спа“

В крайна сметка, състезанието бе спечелено от Porsche 963, пилотирано от тандема Уил Стивънс/Калъм Илот, на британския частен отбор Jota: Илот пресече финала с преднина от 12,363 секунди, следван от 963-ката на Кевин Естре, който заедно със съотборниците си Андре Лотерер и Лоренс Вантоор си осигури солидно лидерство в шампионата със 74 точки. „Щеше да е жалко, ако при инцидента състезанието беше приключило. Големият брой зрители заслужаваха истински финал“, коментира Естре. Подобно на Porsche-то на JOTA, и това на Penske спря в питстопа непосредствено преди червения флаг. Така двата автомобила си бяха осигурили предимство след подновяването на състезанието в 19:10 ч., тъй като конкурентите им тепърва трябваше да спират за четвърти път в бокса.

88 000 фенове станаха свидетели на двойната победа на Porsche

Въпреки това екипажът с Porsche номер 6 имаше късмет и за друго: Андре Лотерер спука предна дясна гума, което наложи промяна в стратегията. Победното дуо Стивънс/Илот направи последния си питстоп една обиколка зад заводското Porsche: „Трябваше да опитаме нещо – монтирахме четири нови гуми при последния бокс“, обяснява Урс Куратле, ръководител на звеното за  LMDh в Porsche. В JOTA обаче поставиха само две нови гуми, за да спестят време, което им даде решителна преднина.

Както и в Имола, Ferrari се оказа големият губещ. След като фаворитите с номер 51 на Антонио Фуоко/Никлас Нилсен/Мигел Молина бяха дисквалифицирани след квалификацията заради един килограм под допустимото минимално тегло, 499P бързо си проправи напред от 19-то място. Но за двете червени машини прекъсването на състезанието дойде във възможно най-лошия момент – и победата след рестарта изглеждаше много далечна. При това Ferrari отново беше най-бързата кола на трасето: „Ferrari беше с около четири десети от секундата по-бързо от нас“, изчислиха конкурентите Porsche. Но в една обиколка Porsche отново беше по-бързо: Юлиен Андлауер постигна най-бързия тур в състезанието, а като цяло четирите най-бързи обиколки в надпреварата бяха реализирани от пилота на германската марка.

На Спа младият французин записа състезанието на живота си: четири пъти Андлауер направи спиращи дъха изпреварвания в сложната високоскоростна част „Червената вода“, като остави зад гърба си своите съперници от Ferrari, Toyota и Alpine.

Отпадане на Porsche на Бланшимон

Същевременно Михаел Кристенсен, пилотът на заводското Porsche номер 5, който първоначално водеше, нямаше късмет: „Той беше малко над лимита,” коментира Куратле, „но тук трябва да си точно на лимита. Иначе не става.“ След двойния ултрабърз ляв завой Пухон Кристенсен излетя от трасето. Страничният удар генерира 54g и хибридната система се изключи автоматично.

Прекъсването на състезанието дойде във възможно най-лошия момент и за двете Ferrari-та.

Докато Toyota, жълтото Ferrari на AF Corse и един от двата Alpine бяха следващите на финала, Микел Йенсен и Нико Мюлер придвижиха своето Peugeot 9X8 до десето място и спечелиха цени точки: „Всичко вървеше по план, не сме правили никакви грешки, нямаше проблеми“, обобщи Мюлер, „но имахме лош късмет при стратегията заради червения флаг“. Така Peugeot остави зад гърба си BMW и втория Alpine на Мик Шумахер. При класификацията Balance of Performance 9X8 все още е най-тежкият автомобил (1065 килограма и сравнително ниска мощност от едва 508 к.с.). Сега надеждата е за по-добър баланс на силите в най-важното за сезона състезание – на Льо Ман в средата на юни.

Победителят Илот обаче се втурна към следващото голямо предизвикателство в своята кариера веднага след състезанието на Спа: 25-годишният пилот беше избран да кара за McLaren малко преди старта на 108-ото издание на Индианаполис 500 в края на май.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин