Температура на въздуха 34 градуса. Температура на асфалта 49 градуса. Зад волана на първото и досега единствено Lamborghini Centenario – напомпана версия на Aventador SV, тясна, гореща, твърда и шумна. Тясна, защото главата и коленете ми са притиснати от карбоново менгеме. Гореща, защото няма климатична инсталация, която да охлади жегата в интериора. Твърда, защото регулируемите амортисьори дори и в режим Sport са много стегнати, а 20-цоловите гуми практически не омекотяват ударите. Шумна, защото ревът на 12-те цилиндъра е потресаващ.
Бруталната мощ на 770 к.с. може да ви уплаши
Така е: Centenario е звяр със 770 к.с., вампир с три различни настройки на крилатите врати, гърмяща змия с 48 отровни зъба, бик с експлозивна сила и работен обем 6498 куб. см, един дявол от карбон. Качваме се, закопчаваме коланите и даваме газ. По пистата Нардо се движим по посока, обратна на часовниковата стрелка, през много остри завои – вълнуваща 6,8-километрова псевдо-състезателна писта. До мен се движи тестовият пилот на Lamborghini Марио Фасенето с Aventador SV. Няма тестове отсечка, която да прилича на друга, но малко са тези, които са толкова бързи като Нардо по дългата финална права. Ако сте набрали достатъчна скорост, можете при 210 км/ч да превключите на четвърта, а при 270 на пета предавка.
Благодарение на страхотната аеродинамика Lambo залепва за настилката
Автомобилът си поема въздух през процепите на предния спойлер, през малките отвори под фаровете и страничните въздухозаборници. При необходимост задния спойлер може да увеличи притискащата сила с до 180 процента, но може и да остане почти напълно прибран дори и при максимална скорост, за да не предизвиква завихряния. Това може да не играе роля по обществените пътища, но тук на Нардо аеродинамичната стабилност е особено важна. Centenario е манифест на екстремното. Според производителя ускорението от 0 до 300 км/ч отнема само 23,5 секунди – Veyron е по-бърз със само 6 секунди. Четирите керамични спирачки с размера на капаци за шахти осигуряват спирачен път от 100 км/ч на тежащия 1520 килограма болид от само 30 метра.
Трите програми за шофиране Strada, Sport и Corsa се активират чрез бутони на средната конзола. При това настройките на кормилното управление не се променят, индивидуални промени ще са възможни едва след фейслифта. Затова компромисния вариант Strada не е подходящ за Нардо. Да изберем Corsa? При нея обаче перфектността е за сметка на емоцията. Въпреки по-късните намеси на ESP обаче Sport се оказва най-подходящия режим. Sport позволява по-голям ъгъл на дрифта, реагира малко по-добре на промени в динамичния център на тежестта, и като цяло е ориентиран по-скоро към удоволствието, а не към добрите времена за обиколка.
Цената на изключителния бик е забележително висока
При Centenario цената също е екстремна: ще бъдат произведени 20 купета на цена 4,4 милиона лева, 20 роудстъра за по 4,8 милиона лева, като за големия карбонов пакет трябва да доплатите 200 000 лева – и всички екземпляри са продадени. И за да може на този пристрастяващ автомобил да се насладят не само 40 свръхбогати почитатели, от 2018 година важни елементи от Centenario ще бъда използвани при модернизирания Aventador. При серийния модел въздушното съпротивление ще е дори още по-ниско, а двигателят със 750 к.с. на SV ще бъде въведен като стандартен. Но най-важната иновация са завиващите задни колела. Те правят автомобила значително по-маневрен и създават усещането, че е по-къс с половин метър.
Всъщност мястото на Centenario е на състезателната писта
И ако сте карали модела с четири завиващи колела по Нардо, изведнъж актуалният сериен Aventador ще ви се стори съвсем не толкова страхотен. Купето със 7-цифрена цена е по-бързо, по-уверено и по-стабилно. Centenario е una macchina molto arrabiata, с по-остри подправки, по-радикална и безкомпромисна, повече състезателен, отколкото спортен автомобил, фокусирана върху мощността и много агресивна.
Извод
Ако харесвате Centenario и сте сред малцината, които могат да се докоснат до него, едва ли ще се заинтересувате от сходните динамични характеристики на Aventador SV. Въпреки това е уникално, как дори и на това ниво Lamborghini са създали още по-огнен модел.