Тайното съкровище на Ливърпул

В изоставена шахта от метрото на Ливърпул в Западна Англия от десетилетия ръждясват автомобилни класики. В катакомбите редовно слиза само един мъж - Найджъл


11
мар.
2017

КАКВО ВИЖДАМ: Найджъл, облечен в син комбинезон, размахващ фенер. Стените са влажни, от тавана капе вода. Глинест под, на места има локви. Дебели въжета, изгнили ламарини. Жълтият сноп светлина уцелва прозорците на един Humber Hawk – автомобилът изглежда като призрак. Плесенясала седалка, парченца стъкло, разкъсано ръководство за употреба. Найджъл измънква: „Humber.“ И след това към себе си, като потвърждение, че автомобилът е още тук: „Yeah.“ Няколкостотин метра по-нататък се вижда дневна светлина в края на тунела. И пред нея, оставен там преди десетилетия, незнайно от кого –  Fiat 130 Coupé. Найджъл – с тънка, рошава коса, подаваща се под каската – се обръща и докосва предния капак на автомобила. Твърди, че освен него, тук от много отдавна не е слизал никой друг.

В средата на тунела температурата винаги е 12 градуса, без значение, дали е зима или лято, казва Найджъл Уилс-Браун. Наричат го Найджъл къртицата. Тъй като в продължение на десетилетия е работил под земята. В този тунел, който навремето е бил шахта на метрото. През 1896 г. за Liverpool Overhead Railway е построен 800-метров участък, който се простира от изток на запад от квартал Дингъл до река Мърси.

Когато 1956 г. е към края си, линията на метрото е закрита поради намаляване на разходите, а релсите в тунела са демонтирани.

В продължение на няколко години отсечката била използвана като въжена линия. И днес все още там могат да бъдат видени дебели въжета, завързани на възел, до тях корита, в които въжарите са ги правили водоустойчиви.

През 1975 г. фирмата за ремонт на автомобили Roscoe Engineering купува тунела и поставя там подемници. Вътре собствениците Найджъл Уилс-Браун и Тери Робинсън паркират автомобилите на клиентите и собствените си коли. „С годините“, казва Найджъл и повдига рамене, „тук се събираха все повече автомобили.“ И един ден таванът се срутил…

КАКВО ВИЖДАМ:

Сянката на Найджъл върху жълто Mini GT. Обръщайки се, той казва: „Беше собственост на един свещеник. Той го свалил тук през 1978 г. и го остави.“ Найджъл игнорира въпроса ми, защо божият служител е направил това? Нещо прошумява покрай нас. Плъх?

Найджъл изчезва в тъмното и се обръща към мен: „Ето тук! Виж това! Morris Minor!“ Леко повдигнат преден капак, широко отворена предна дясна врата. Перфектната патина. „Дошъл е на собствен ход, тъй като собственикът му търсил място, където да го остави. Нямам представа, защо не е се е появил отново.“ Малко по-нататък виждам един Rover P5, който е бил собственост на един тип от Нова Зеландия. От другата страна на тунела AMC Pacer, който е бил използван от собственика си за донор на резервни части. Найджъл поглежда към един Lotus Elite. Фаровете му са вдигнати (отворени), а златисто-кафявият автомобил е покрит със синьо покривало. От тавана капе върху каската на Найджъл, който казва: „Чиста подпочвена вода. Можеш да я пиеш.“

В западния край на тунела зидана ограда пречи, ако на някой му хрумне да направи нещо непозволено. В източния край, откъдето навремето се е слизало до гара Дингъл, входът е подсигурен с врата-щора и с втора врата. Още повече, че слизането в тунела е опасно начинание.

На 24-ти юли 2012 г. към 11:30 ч. пада една част от тавана. Просто така. Няма пострадали. Въпреки това се е наложило голяма част от  живущите в еднофамилните къщи над тунела на метрото да бъдат евакуирани. Вратата към Roscoe Engineering е заключена и работата там спира. Междувременно е издигната нова подпорна стена и жителите са се завърнали в къщите си. Те дори не подозират, че живеят върху автомобилното съкровище на Ливърпул.

20 метра по-надолу Найджъл Уилс-Браун, 69 годишен, минава пипнешком покрай бял Fiat 124 Sport, който гние тук от 1992 г. Зад него се виждат Honda Civic, Hillman Avenger, Triumph Vitesse и скелето-образните остатъци на Lotus Elan. Когато Найджъл достига до изоставения подземен офис на Roscoe Engineering, ми казва, че навремето е бил механик на световния рали-шампионат. Работил е за Ford и Mitsubishi. Пътувал е из целия свят. Въпреки това слиза доброволно под земята.

Сега той е единственият пазител на съкровището и вероятно единственият човек, който може да го извади на повърхността. Над 20 автомобила, които гният тук от десетилетия. Музей като във филм  на Едгар Волас: мъртвите автомобили на Ливърпул.

Какво ще стане сега с тунела и всичките коли долу? „Ще ги продам“, казва Найджъл. Вече не получава пари от застраховката. Затова трябва да ги махне. 200 000 паунда искат за колите той и неговият партньор. Толкова много пари? Ще получат и Pacer като добавка, казва Найджъл и се смее, докато се задавя. Найджъл, човек би могъл да си помисли, че тук има крадени коли. Той се изкашля още веднъж, обръща се, държейки фенера като оръжие в ръката си и казва: „No way!“

КАКВО ВИЖДАМ:

Найджъл, къртицата. Как поема по обратния път, нагоре към светлината, Кедълстоун Стрийт, Ливърпул. Как се катери по шахтата, която навремето е била вход към сервиза за автомобили. Как сочи надписа на арката на портата LORY, Liverpool Overhead Railway. И Найджъл, пазителят на съкровището, който казва сякаш повече на себе си: „Fiat 130 Coupé е с двигател на Dino. Трябва да намерим някого. Би било чудесно, ако автомобилът стигне до някого, който го заслужава.“

Още по темата

Card image cap
10 американски автомобила, за които не сте чували: Falcon F7

14
февр.
2018

Колите на Dodge, Ford, Lincoln, Chevrolet или Cadillac са познати и обичани и в Европа. В САЩ обаче има още много малки производители на автомобили

Card image cap
Mercedes изкарва „червеното прасе“

21
сеп.
2017

Първият състезателен Benz на AMG се нарича 300 SEL 6.8 - бил е толкова първичен и мощен, че си е заслужил името "червеното прасе". Сега моделът се изправя срещу наследника си S 63 AMG с 571 к.с.

Card image cap
Българинът, в който Хенри Форд видя свой партньор

7
авг.
2017

Мито Орозов? Was ist das? – пише Алеко Константинов през 1897 г. и се прекланя пред един самобитен български майстор, чийто правнук Петър покани AUTO BILD на вълнуващо пътешествие в миналото

Card image cap
Тези красиви олдтаймери навършват 50 години!

7
мар.
2016

През 1966 година са създадени едни от най-въодушевяващите автомобили, от Alfa Romeo Spider до Pontiac GTO. Тази година тези красиви класики навършват 50 години!

Card image cap

В последния брой:

Архив >