Тайните „под ламарините“ на новия Civic Type R


11
юни
2018

Последното поколение на Honda Civic Type R е новият господар на Нюрбургринг – моделът постигна рекорд при „бегачките” с предно задвижване на легендарното германско трасе, а по-късно даде топвреме в същата категория и на френската писта Маникур. Японската компания дори стартира проект, в рамките на който използва най-добрите си пилоти от различни видове дисциплини в моторспорта, за да чупи рекорди по различни трасета. Ние обаче няма да гледаме времената им, а ще „надникнем” под ламарините на високотехнологичната фурия, която развива максимална скорост от 272 км/ч и спринтира от място до 100 км/ч за 5,8 сек.

Буталата на Type R имат специален канал за циркулация на маслото, който осигурява по-добро охлаждане на 2-литровия турбодвигател с 320 к.с. и 400 Нм.

Трите изпускателни тръби отзад не са само за шоу: всяка от страничните тръби отвежда газовете от двигателя, а по-тясната в центъра контролира звука на мотора. В сравнение с предходния Type R новата генерация гарантира с 10% по-ниско съпротивление на отработените газове. При набиране на обороти и третата тръба се включва за отвеждане на отработените газове – което вдига с 2 dB нивото на звука спрямо предшественика. А това е много важно в днешния „турбосвят“, в който всички милеят за звука на старите двигатели с повече цилиндри.

Благодарение на съставния шенкел (какъвто има и при други „хотхечове“) е намален с 55% ефектът от предаването на високия въртящ момент (torque steer) към кормилната система.

 

Мотовилките, създадени по метода на контролираното коване, са с по-ниска маса и гарантират намалени вибрации. Ето защо за разлика от повечето модерни автомобили, Type R е оборудван не с двумасов, а с едномасов маховик – което намалява общата маса на автомобила, а моторът става „по-отзивчив“ при подаване на газ. От Honda са поставили и по-устойчив на висока температура фрикционен диск на съединителя – за да не бъде „стопен” лесно.

Блокажът на диференциала тип „торсен” елиминира в максимална степен ефекта на недозавиването, характерен за „бегачките” с предно задвижване. Така Civic Type R успява да намери необходимото сцепление и същевременно да бъде по-лек от конкурентите си с 4х4-задвижване.

Асистентът за рязка промяна на посоката автоматично подава спирачно усилие към вътрешното за завоя колело още преди ESP да се намеси.

Системата VTEC разполага с „променливи“ профили на гърбиците само на изпускателните клапани и редуцира ефекта на „турбодупката“ при ниски обороти. Отделно другата система за контрол на клапаните – VTC, контролира променливо началото и края на фазите на газоразпределението, като завърта и двата вала – на всмукателните и на изпускателните клапани.

Подобно на дизеловите автомобили, и Type R има отделна вакуум помпа. От една страна, това се налага, защото в началото с цел по-бързо достигане на оптимална температура за работа на катализатора VTC прилага фази на максимално припокриване на клапаните – при което в колектора няма необходимото „разреждане“ в изпускателния колектор за максимално ефективно действие на спирачната система. От друга страна, въпросното „разреждане“ не е достатъчно добро и при максимално отворена дроселова клапа. Има и трета причина – вакуумът намалява и при работа на място и задържане на педала на спирачката натиснат – тогава педалът „пропада“.

За да отговори на изискванията на високата за турбомотор степен на сгъстяване от 9,8:1, японската „бегачка“ използва иновативна система за охлаждане на газовете към турбото с класически интеркулер. Около изпускателния колектор има две водни ризи, с чиято помощ се намаляват вредните емисии и се осигурява по-студен въздух за турбото.

 

Системата за синхронизиране на оборотите (чрез подаване на междинна газ) гарантира плавно превключване дори когато водачът не притежава необходимия финес за работа с педала на съединителя.

Още по темата

Card image cap
Citroen SpaceTourer Rip Curl: кемпер за сърфисти

31
авг.
2017

SpaceTourer се превърна в истински компактен автомобил за къмпинг с душ на борда - и ще бъде представен в новата си версия на изложението във Франкфурт

Card image cap
Отборът на Русенския университет „Ангел Кънчев“ обновява своя автомобил за Shell Eco-marathon 2017

11
апр.
2017

Студентите отново се състезават в категория „Прототипи“, като разработват изцяло нови елементи

Card image cap

В последния брой:

Архив >