Тайните на модерния комбайн

Комбайните с огромна широчина са кошмар за водачите на автомобили. Срещнахме се с едно зелено чудовище...


16
юни
2017

ТАЗИ МАШИНА НЕ СЕ ДВИЖИ, а плава. Пътят е прав, но въпреки това постоянно се налага да правя корекции с волана. „Къде е проклетата централна позиция?“, питам от мястото си – седалка, разположена на височина 3 метра над пътното платно. „Няма такава“, казва човек до мен. Името му е Клаус Пенцлин, арендатор от Гребин (Силезия-Холщайн), който ме е оставил да управлявам неговата скъпоценна машина. Чудовищният силажокомбайн е с дължина десет метра, тежи 14 тона, с помощта на джойстик се движи по-бързо или по-бавно и се управлява хидростатично чрез задната ос. Тъй като няма механична връзка между волана и колелата, няма и централна позиция на волана. Накратко: това няма нищо общо с управлението на автомобил. Помолих за този тест, тъй като досега съм гледал комбайн само отдолу: за мен, както и за останалите водачи на автомобили, тези чудовищни селскостопански машини са доста неприятни и изнервящи, тъй като се движат изключително бавно. Вече горе забелязвам две неща. Първо: когато седите горе не искате да нервирате останалите, а просто да се разминете с тях безопасно. Второ: ако се движите с темпо над разрешените 40 км/ч ще бъде прекалено бързо. Вляво и вдясно се разминавате с дърветата на една ръка разстояние. Мониторът вдясно от мен показва скорост 20 км/ч. На мен ми се струва, че са 100. Такава машина може да бъде управлявана в Германия от всеки, който има шофьорска книжка.

При широчина по-голяма от над 3 метра на междуградския път е тясно

Вместо подбирача (горе) може да бъде монтирана и приставка за прибиране на царевица.

„Без инструктаж нито един арендатор не изкарва машините си“ – Клаус Пенцлин, президент на Федералния съюз на арендаторите

Поне на теория. Тъй като „без инструктаж нито един арендатор не изкарва машините си“, казва Пенцлин. Въпреки това често се стига до произшествия между автомобили и селскостопански машини, затова се е наложило водачите им да бъдат обучавани. Слизам от комбайна и го поглеждам – сега вече го разбирам по-добре и той не ме притеснява както преди. Респектът от огромната стоманена маса обаче остава.

С помощта на джойстик ускоряването и спирането се извършват много прецизно, а на голям монитор се изобразяват данните за превозното средство.

ШНЕК ЗА РАЗТОВАРВАНЕ: той се блокира автоматично на пътя с цел безопасност.

 

 

Технически данни: Claas Jaguar 940

мотор V8-турбодизелов • работен обем 15 930 cм3 • мощност 375 кВт (510 к.с.) при 1800 об/мин • макс. скорост 40 км/ч • гуми: отпр. 800/70 R 32–175, отзад 600/65 R 28–168 • трансмисия 2-степенна, хидростатична на предната ос, включващо се двойно задвижване • обем на резервоара 1050 л дизел • Д/Ш/В 10 100/3299/ 3880 мм • собствено тегло 13 900 кг • разход на гориво 80 л дизел/ час

ЕКСТРИ

• Детектор за метал
• Измерване и картиране на добива
• Отопляващо се и въртящо се премиум кресло
• GPS автопилот

Дори при максимална скорост от 40 км/ч 16-литровият V8 използва минимална част от своите 510 к.с. Пълната мощност му е необходима за работа на полето

ИЗВОД

Най-вече заради лесното управление водачите на тези машини трябва да съзнават каква отговорност носят. Това естествено се отнася и за нетърпеливите шофьори на автомобили: при сблъсък лекият автомобил определено ще изтегли късата клечка. Затова: запазете спокойствие, когато комбайн ви принуди да пълзите на пътя.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >