Тайните на легендарния мотор на Supra 2JZ-GTE


2
ян.
2020

Почитателите на тунинга на японски автомобили свързват редовия двигател с шест цилиндъра 2JZ-GTE oт Toyota Supra MK4 с титанично вдигане на мощността. Агрегатът дебютира през 1991 в Toyota Aristo 3.0V (само за Япония) и се монтира до 2002 и в Toyota Supra MK4. Toyota разработва двигателя с два турбокомпресора като отговор на RB26DETT, с който Nissan успява да пожъне много успехи в гр. А и гр. N на сериите за туристически автомобили. В автомобилизма обаче 2JZ-GTE не може да се похвали с кой знае какви завоевания. В наши дни 2JZ е познат преди всичко в рамките на тунинг общността благодарение на легендарната си здравина и огромните си резерви за повишение на мощността. С някои по-сериозни мерки и 1000 „коня“ не са проблем!

Цилиндрова глава, конструирана от Yamaha

Със своите 330 к.с. и 441 Нм двигателят 2JZ-GTE е на върха в семейството мотори JZ. G означава спортна модификация, Т – турбопълнене, а Е – електронно регулирано впръскване на горивото. Редовият „шестак“ с работен обем 2997 куб.см има чугунен блок от типа Closed Deck, т.е. „затворен“ (при ризите), което го прави много стабилен – за разлика от повечето „цивилни“ двигатели. Недостатък на този тип конструкция е увеличението на теглото, 2JZ-GTE тежи около 230 кг. Диаметърът и ходът на буталото са еднакви – 86 мм, т.е. моторът е тип „каре“ и разполага с достатъчно добра тяга от ниски обороти, като същевременно се „развърта“ с удоволствие.

Цилиндровата глава е проектирана от Yamaha и изработена от алуминий. Двата горно разположени разпределителни вала, задвижвани от ангренажен ремък, контролират 24 клапана. От септември 1997 агрегатът е оборудван със система за променливи фази на газоразпределение, благодарение на която могат да бъдат контролирани времената за отваряне на клапаните. Интересно е, че в Япония 2JZ-GTE развива официално само 280 к.с. заради т.нар. „Gentlemen’s Agreement“. Развиващата 330 к.с. експортна модификация е с преработени разпределителни валове, усилени турбини и по-големи дюзи.

Бързи реакции на мотора благодарение на секвенциално турбопълнене

Много усилия японците хвърлят при разработката на системата за свръхпълнене. При 2JZ-GTE тя е от секвенциален тип с два паралелно разположени турбокомпресора. Регулирането на свръхпълненето става, от една страна механично посредством Wastegate- и Blow-off клапани. Финият контрол за налягането на турбосистемата става с помощта на регулираните от компютъра на двигателя електромагнитни клапани. Предимството е, че при дефектиране на електронната система механичният контрол ще продължи да функционира, така че да запази двигателя. А секвенциалното турбопълнене означава, че при ниски обороти отработените газове „движат“ само единия турбокомпресор. При по-високи обороти се включва вторият и двата започват да работят паралелно. Тази система гарантира освен висока мощност при високи обороти и бързи реакции на мотора в ниските.

Максималното налягане при турбопълнене е около 0,8 бара. Посредством Blow-off клапан при отнемане на газта прекалено високото налягане бива отведено от всмукателния тракт преди турбините. Това осигурява бързо „поемане“ при повторно подаване на газ. Именно от Blow-off клапаните идва онзи характерен съскащ звук, който тунинг феновете толкова много обичат.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap
Eто го новото Audi A7!

6
окт.
2017

Следващата генерация на модела от Инголщат ще бъде представена по-късно през тази година – но в Мрежата вече се появиха снимки, които издават дизайна й

Card image cap
Aston Martin с двигател и интериор на Lada!

21
дек.
2015

Рядък Aston Martin DB 2/4 получава най-страшното божие наказание. След Кубинската революция „екзотът“ се сдобива с руски двигател

Card image cap
Мензис регистрира световен рекорд за полет с автомобил (ВИДЕО)

30
авг.
2016

Брайс Мензис прелита над 115 метра с Pro2-пикап над изоставено село. Така той чупи досегашния световен рекорд и за съжаление – и колата си!

Card image cap
Така се движи Mazda3 с малкия дизел

13
май
2016

След Mazda 2 и CX-3 новият дизелов двигател със 105 к.с. ще получи и Mazda 3. AUTO BILD вече тества модела

Card image cap

В последния брой:

Архив >