Тайните на двумасовия маховик

2005
2025

AUTO BILD България посети обучението на Schaeffler в София, посветено на демпферните маховици, с които повечето съвременни автомобили разполагат

двумасов маховик ли? Ще струва скъпо! Обикновено това е първата асоциация на българина, когато стане въпрос за този ключов при съвременните автомобили компонент. При нужда от смяна на демпферния маховик (който вече далеч не се среща само при дизелите) обикновено клиентът трябва да приготви сума от порядъка на 2 хил. лева. Всъщност повечето крайни потребители не знаят нищо повече за този възел – и вероятно не им трябва. Проблемът обаче е, че и много от българските (псевдо-) майстори не са наясно с тънкостите, свързани със специалния маховик. Често именно липсата на правилна експертиза от тяхна страна води както до ненужни смени на маховика, така и до некачествени ремонти.

На пазара от четири десетилетия

„С двумасовия маховик сме набори“ – казва 42-годишният Кристиан Павлов, мениджър техническо обслужване на „Schaeffler България“. Schaeffler е лидер по продажби на съединители и двумасови маховици в България и в света – като компанията продава продуктите си в тези категории под марката LUK. Павлов води обучения за механици из цялата страна – и темата на днешното са именно модерните маховици. Пълната зала доказва, че много от хората по сервизите искат да се запознаят с особеностите на дефектите, свързани с демпферните маховици, както и с правилната им диагностика. „Много често механици сменят маховика и въпреки това тракането, от което клиентът се е оплаквал, не изчезва“ – споделя опита си Крис. Каква обаче е причината да се стига дотам, ще ви разкрием малко по-нататък.

Кристиян Павлов разкрива на механиците тънкостите при работа с инструмента за измерване на отклонението – единственият сигурен начин за проверка на маховика

Защо производителите поставят демпферни вместо конвенционални маховици?

По-сложни и по-скъпи: какво принуждава автомобилните производители да слагат двумасови маховици на своите модели? Причините са много: на първо място, драстичното увеличение на въртящия момент (от по-ниски обороти), натоварва повече трансмисиите. От друга страна, с налагането на Downsizing-а двигателите започнаха да генерират повече вибрации (неслучайно новите мотори масово са с балансиращи валове). Същевременно обаче теглото на автомобилите се вдига, а за да отговорят на строгите стандарти за вредните емисии, производителите се стремят двигателите да работят на все по-ниски обороти. Освен по-приятни за шофиране, демпферните маховици правят автомобилите ни и по-надеждни в дългосрочен план – тъй като защитават най-вече скоростната кутия от опасните въздействия на вибрациите (или по-точно – от „ударите“ при достигане на горна и долна мъртва точка).

На това изображение ясно се виждат двете маси и диафрагмените пружини – основните компоненти на демпферния маховик. Снимка: Schaeffler

А за капак намалените шумове (от гуми, двигател, трансмисия, вятър) при новите модели налагат неприятните звуци, свързани с маховика, да бъдат елиминирани в максимална степен. И тъй като не би имало смисъл трансмисиите да получават по-големи зъбни колела и като цяло – да стават по-големи, за да издържат на по-сериозното натоварване от двигателя, логичният вариант е поставянето на маховик, който да „гаси“ вибрациите. Така двумасовите маховици позволяват по-плавна работа на мотора, както и по-нежно стартиране/гасене на двигателя при работа на системите Start-Stop.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин