Тайните за агрегата на най-бързия атмосферен автомобил в света


13
апр.
2020

Oт 1993 до днес няма сериен автомобил с атмосферен двигател, по-бърз от McLaren F1. Преди повече от четвърт век суперспортната машина чупи всички рекорди и с динамичните си постижения няма повод да се крие от конкуренцията до ден-днешен. Освен със специфичното разположение на седалките (водач в центъра, отстрани и отзад – по един пътник) и карбонова монокок каросерия F1 е известен преди всичко със своя двигател. В задната част на суперспортиста от 90-те години работи 12-цилиндров атмосферен мотор, който дори в „серийния“ F1 генерира 627 к.с.

Разработеният от BMW Motorsport специално за McLaren агрегат на практика е второто решение за британците. Първоначално е трябвало агрегатът да бъде дело на Honda. И тъй като японците не искали да правят малка серия от машината, се налага с разработката да се заемат хората от Мюнхен. Резултатът е агрегатът S70/2, който никога не е бил поставян на сериен модел BMW за обществените пътища и е направен ексклузивно за McLaren. АUTO BILD ще ви разкрие най-важното за техниката на легендарния 12-цилиндров агрегат!

Базата: 12-цилиндров мотор с работен обем 6,1 литра

Двигателят S70/2 е 12-цилиндров с V-образна архитектура и работен обем 6064 куб.см. Във всеки ред цилиндри се трудят по шеста бутала. Агрегатът е изцяло нова разработка и единственото му общо нещо със серийния V12 от онези времена (М70) е разстоянието между цилиндрите – 91 мм. Ъгълът между двата реда цилиндри на F1 V12 е 60 градуса, а диаметърът на буталото – 86 мм. Ходът на буталото е 87 мм – т.е. S70/2 е дългоходов агрегат. Благодарение на степента на сгъстяване от 10,5:1 максималната мощност е 627 к.с., а максималният въртящ момент – 600 Нм. Дългият ход на буталата осигурява 350 Нм още от 1500 об/мин. Картерът е направен от алуминиева сплав, а цилиндрите са със специално покритие от Nikasil. Този акроним описва съставните части на покритието – Nickel, Karbid и Silicium (никел, карбид и силиций). Никасилът замества покритието на цилиндрите от стомана.

Цилиндрови глави: дроселова клапа за всеки цилиндър

Агрегатът на McLaren F1 се справя без свръхпълнене – напразно ще търсите турбокомпресори. За сметка на това главният инженер Пол Роше залага 12 отделни дроселови клапи, които позволяват на двигателя да реагира спонтанно при подаване на газ. В S70/2 на всеки ред цилиндри работят по два разпределителни вала, като изпускателните клапани разполагат с познатата от BMW система за променливи фази на газоразпределение VANOS. На всеки цилиндър се падат по два всмукателни и по два изпускателни клапана. Гориво към всяка камера се доставя посредством система за директно впръскване с по две дюзи.

Характерен за BMW-агрегата е т.нар. Airbox с големи размери.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >