2023
Toyota иска да запази въодушевлението към олд- и йънгтаймерите и за бъдещите поколения. Проблемът е, класиките биват задвижвани от двигатели с вътрешно горене, а „зелените“ ограничения ще правят шофирането им все по-проблемно. Възможно решение на този казус може да се окаже модификацията на бензиновите мотори за работа с водород. Тогава класиките биха могли да се движат с нулеви локални вредни емисии.
Знаем, че Toyota прави разработки в тази посока още откакто японците регистрираха успешно участие с прототипа GR Yaris H2 на рали „Ипр“ в Белгия през миналата година.
Трицилиндровият двигател с 261 к.с. от серийната версия на малката японска „бегачка“, монтиран в изпитателния състезателен автомобил, изгаря водород вместо бензин. Горивната му система е изцяло преработена, иначе самият мотор е останал почти без модификации.
Емблематичен класически модел Toyota с двигател на водород
Сега Toyota прави следващата си стъпка в същата посока. Концептуалната AE86 H2 Concept дебютира на изложението в Токио. Toyota Gazoo Racing преработва за работа на водород двигателя на купето, което отдавна се радва на култов статус по целия свят.
Целта на проекта е водачът да продължи да се наслаждава на звука и вибрациите на двигателя с вътрешно горене в бъдеще без да генерира CO2-емисии. За целта „на заем“ от Toyota Mirai са взети две водородни бутилки под високо налягане, които са монтирани в задната част на модела, познат и като Corolla GT. Олдтаймерът разполага и с модифицирани инжектори, горивни тръбопроводи и запалителни свещи. Това се налага, тъй като характеристиките на водорода се различават от тези на бензина.
Без горивна клетка като при Toyota Mirai
За разлика от Mirai, в АЕ 86 не се използва горивна клетка, която посредством химичен процес да преобразува водорода в електричество и в крайна сметка задвижва електрически мотор. Двигателят с вътрешно горене използва водорода директно като гориво.
Така Toyota дава първи импулс за устойчив тунинг. Седалките, предпазните колани, както и калъфчетата за коланите, направени от рециклирани материали, също са разработени в този дух.
4-цилиндровият двигател е най-важният акцент в емблематичната Toyota
Основният акцент при Toyota Corolla Levin, Sprinter Trueno или купето, известно като Corolla GT, е високооборотният четирицилиндров двигател с работен обем 1,6 литра. В зависимост от версията на модела, той разполага с по два или четири клапана на цилиндър и изпраща мощността си към задните колела.
Това е една от причините японците да станат толкова популярни в моторните спортове. Рали пилотите и дрифтърите са влюбени в AE86. Мощността на двигателя често бива увеличавана с помощта на различни трикове.
Алтернативни горива позволяват класическите двигатели с вътрешно горене да не бъдат зачеркнати
Нека да преминем към потенциалното значение на прототипа Toyota AE86 H2. Интересното в идеята на японците е не само, че за милионите машини на двигател с вътрешно горене по пътищата ще има бъдеще. Те ще могат да работят максимално екологично с помощта на алтернативни горива. От Toyota подчертават, че искат да запазя удоволствието от звука и вибрациите на ДВГ – и също така се ангажират да предложат бъдеще без въглероден диоксид за неостаряващи двигатели като 4-цилиндровия агрегат на AE86.
Времето ще покаже дали това може да бъде постигнато с изгаряне на водород или с eFuels.