Устойчив тунинг: тази Toyota AE86 се движи на водород

2001
2023

Toyota иска да запази въодушевлението към олд- и йънгтаймерите и за бъдещите поколения. Проблемът е, класиките биват задвижвани от двигатели с вътрешно горене, а „зелените“ ограничения ще правят шофирането им все по-проблемно. Възможно решение на този казус може да се окаже модификацията на бензиновите мотори за работа с водород. Тогава класиките биха могли да се движат с нулеви локални вредни емисии.

Този Yaris за рали с ДВГ на водород завърши успешно рали „Ипр“ в Белгия миналата година.

Знаем, че Toyota прави разработки в тази посока още откакто японците регистрираха успешно участие с прототипа GR Yaris H2 на рали „Ипр“ в Белгия през миналата година.

Трицилиндровият двигател с 261 к.с. от серийната версия на малката японска „бегачка“, монтиран в изпитателния състезателен автомобил, изгаря водород вместо бензин. Горивната му система е изцяло преработена, иначе самият мотор е останал почти без модификации.

Емблематичен класически модел Toyota с двигател на водород

Сега Toyota прави следващата си стъпка в същата посока. Концептуалната AE86 H2 Concept дебютира на изложението в Токио. Toyota Gazoo Racing преработва за работа на водород двигателя на купето, което отдавна се радва на култов статус по целия свят.

Toyota AE86 е емблематичен класически модел, който се радва на огромна популярност сред JDM-ентусиастите.

Целта на проекта е водачът да продължи да се наслаждава на звука и вибрациите на двигателя с вътрешно горене в бъдеще без да генерира CO2-емисии. За целта „на заем“ от Toyota Mirai са взети две водородни бутилки под високо налягане, които са монтирани в задната част на модела, познат и като Corolla GT. Олдтаймерът разполага и с модифицирани инжектори, горивни тръбопроводи и запалителни свещи. Това се налага, тъй като характеристиките на водорода се различават от тези на бензина.

Без горивна клетка като при Toyota Mirai

За разлика от Mirai, в АЕ 86 не се използва горивна клетка, която посредством химичен процес да преобразува водорода в електричество и в крайна сметка задвижва електрически мотор. Двигателят с вътрешно горене използва водорода директно като гориво.

Oт Toyota Mirai (на снимката) са взети бутилките под високо налягане, но концепцията на задвижването при AE86 не разчита на горивна клетка.

Така Toyota дава първи импулс за устойчив тунинг. Седалките, предпазните колани, както и калъфчетата за коланите, направени от рециклирани материали, също са разработени в този дух.

4-цилиндровият двигател е най-важният акцент в емблематичната Toyota

Основният акцент при Toyota Corolla Levin, Sprinter Trueno или купето, известно като Corolla GT, е високооборотният четирицилиндров двигател с работен обем 1,6 литра. В зависимост от версията на модела, той разполага с по два или четири клапана на цилиндър и изпраща мощността си към задните колела.

Това е една от причините японците да станат толкова популярни в моторните спортове. Рали пилотите и дрифтърите са влюбени в AE86. Мощността на двигателя често бива увеличавана с помощта на различни трикове.

Високооборотният четирицилиндров двигател на AE86 e запазен, наложили са с единствено леки модификации за работа на водород.

Алтернативни горива позволяват класическите двигатели с вътрешно горене да не бъдат зачеркнати

Нека да преминем към потенциалното значение на прототипа Toyota AE86 H2. Интересното в идеята на японците е не само, че за милионите машини на двигател с вътрешно горене по пътищата ще има бъдеще. Те ще могат да работят максимално екологично с помощта на алтернативни горива. От Toyota подчертават, че искат да запазя удоволствието от звука и вибрациите на ДВГ – и също така се ангажират да предложат бъдеще без въглероден диоксид за неостаряващи двигатели като 4-цилиндровия агрегат на AE86.

Времето ще покаже дали това може да бъде постигнато с изгаряне на водород или с eFuels.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв