2022
Дали ще успея да стигна до най-близката зарядна станция или до Wallbox-a у дома? Съзнанието на повечето собственици на електромобили постоянно е заето с този въпрос. За шофьорите на Tesla обаче страхът да не закъсат е поне една идея по-малък, тъй като техните автомобили по традиция покриват най-много километри с едно зареждане.
Но това, което са направили хората от американския старт-ъп Our Next Energy (ONE), ще накара дори основателя на Tesla Илън Мъск да наостри уши. Изобретателите от щата Мичиган оборудват Tesla Model S с батерия, която почти удвоява пробега по официални данни – така че той вече достига 752 мили (около 1210 километра). Точно толкова е изминала електрическата лимузина из страната при средна скорост 55 мили в час (ок. 90 км/ч) без допълнителни зареждания – и то в средата на декември при ниски зимни температури. В тест, верифициран от трета страна на изпитателен стенд, по данни ONE, електроенергията в батерията била достатъчна дори за 882 мили (ок. 1420 километра). По данни на Tesla пробегът на Model S e приблизително 652 километра.
Прототипът на батерията, наречен Gemini 001, е с капацитет от 203,7 киловатчаса (кВтч) – около два пъти повече, отколкото при стандартна батерия на Model S (103,9 кВтч). Размерите на революционната батерия са същите, но теглото е с цели 330 килограма по-високо. Прототипът на Gemini постига своята висока енергийна плътност благодарение на редките суровини кобалт и никел, от които бъдещата батерия Gemini не би трябвало да има нужда. Основателят и СЕО на компанията Муджиб Иджаз разкрива пред списанието caranddriver.com, че фокусът бил поставен върху „безопасната“ и „по-устойчива“ химия на клетките, както и върху „безконфликтните вериги за доставки“. Според доклада е вероятно това да доведе до разширено използване на LFP (литиево-железен фосфат), както и на малка част други клетки със собствен катоден материал.
Не е ясно обаче дали, кога и под каква форма батерия ONE ще бъде готова за серийно производство. Рекордът през декември 2021 г. е преди всичко демонстрация на това, което е постижимо по отноение на технологията за батерии на електромобили. Иджаз коментира: „Искаме да ускорим въвеждането на електромобили, като елиминираме страховете за пробега. Нашата батерия трябва да позволява изминаване на дълги разстояния с едно зареждане, като същевременно намалява разходите и повишава безопасността чрез използването на устойчиви материали.“ Още в началото на януари електрическият прототип Mercedes Vision EQXX с автономен пробег от 1000 километра, представен на изложението CES 2022 в Лас Вегас, предизвика сензация. Въпреки това е съмнително дали някога автомобилът ще влезе в серийно производство.