Тази асистираща система спасява живота на колоездачите


16
ное.
2021

Всяка година в цяла Германия по 30 колоездачи загиват, блъснати от завиващи камиони. И тази тенденция е нарастваща. За своите тежкотоварни автомобили Mercedes вече предлага система за предупреждение при обект в мъртвата зона като екстра. Вече има и решения за следпродажбен монтаж. Дори и в Германия обаче политиците и институциите не могат да наложат задължително поставяне на спасяващите живот системи. А сега в цялата каша влиза и още един компонент – електрическите тротинетки.

В страната на Гьоте те вече задължително подлежат на регистрация и трябва да използват велоалея. Ако няма такава, те се движат по улицата и по кръстовищата в същата опасна зона като колоездачите. В сляпата зона на 40-тонна композиция лесно от погледа на шофьора се „губи“ цял клас ученици.

Подобен е случаят и с водачите на бусове за доставки и кемпери, от които все повече се срещат по германските пътища. „Къщите на колела“ предлагат невероятен комфорт, но също не осигуряват добра видимост при десен завой.

Тест: камера наблюдава дясната страна на кемпера и информира водача посредством качествена картина за случващото се в мъртвия ъгъл

Въпреки големите двойни огледала колоездачи, пешеходци и „пилоти“ на тротинетки често не биват отчетени от водача. Включване на мигача, завъртане волана надясно – и белята е станала: под гумите влиза човекът, който не е бил забелязан.

Именно на този проблем не иска повече да става свидетел Томас Бентиен от германския град Бад Олдеслое. „Това, което се случва всяка седмица, е ужасяващо“, казва собственикът на сервиз, специализиран в Hi-Fi и електронни системи за следпродажбено вграждане. Мъжът е анализирал пазара на уреди и е поставил прототип на системата в кемпер Iveco Dethleffs Globetrotter. Сега вече водачът на 10-метровото чудовище вижда на монитор, когато отзад отдясно приближава велосипед, тротинетка или бегач.

Системата се казва Axion ICAB2CH и се състои от дисплей, Blackbox и добра камера, която „вижда“ и нощем благодарение на 10 инфрачервени сензора. Всичко това може да бъде монтирано безпроблемно във всеки специализиран сервиз.

Камера и инфрачервени сензори откриват велосипедисти и на тъмно. Камерата е защитена с прозрачна пластмаса. Щефан Щайнке (вдясно) обяснява на редактора Йорг Малцан как функционира техниката

„Магическото око“ се поставя на височина 2,50 м и оттам наблюдава опасната зона. А тя започва от предната ос и се простира цели 6 метра назад. Времето за монтаж от професионалист отнема около 5 часа – и така общата цена възлиза на около 3000 лв.

Естествено, това не са малко пари, но с оглед на факта, че техниката може да спаси живот, инвестицията си заслужава. „Най-важната стъпка в работния процес е калибрирането“, казва партньорът на Бентиен и експерт по електроника Щефан Щайнке. При тази процедура наблюдаваната зона трябва да бъде дефинирана, замерена и запаметена. Но как действа системата на практика? Когато колоездач доближи отзад, тя дава визуален и акустичен сигнал. На монитора предупреждението се вижда добре – като покрива и там, където няма да видите с огледалата. Ако колоездачът кара в другата (забранена) посока, асистентът за завиване остава тих. Тестът е успешен!

ИЗВОД

Хубаво е, че има хора като Томас Бентиен. С оглед нарастващия брой кемпери по пътищата неговата „афтърмаркет“ система е много смислено решение. Но докато масовите модели започнат да излизат от магазина с нещо подобно на борда, ще мине доста време. Може би прекалено много. Затова който реши да монтира асистента доброволно, лично ще допринесе за сигурността.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин