2023
Фестивалът на скоростта в Гудууд всъщност е шоу за исторически състезателни автомобили. Но Lamborghini използва това събитие за представянето на своя прототип SC63, с който италианците искат да влязат в Световния шампионат за издръжливост през 2024 г. и да се включат в „24 часа на Льо Ман“. Това Lambo все още не е историческа „бегачка“, но има потенциала да се превърне в такава.
„Това е най-модерният автомобил, създаван в историята на Lamborghini“, казва президентът на Lamborghini Щефан Винкелман.
А под определението „най-модерния“ се крие комбинация от 3,8-литров V8 битурбо агрегат и електромотор, която трябва да генерира около 680 к.с. (съгласно регламента). Точните данни за мощността донякъде варират, но в крайна сметка те са заложени в т.нар. Balance of Performance, който трябва да постави автомобили в „кралския“ клас до най-високо ниво.
Окачване от бивш партньор на Формула 1
Тъй като мощността е ограничена от регламента, Lamborghini се фокусира върху оптималното разположение на компонентите на двигателя за постигане на възможно най-добрия резултат по отношение на оптимално охлаждане, ниско тегло, разпределение на тежестта и удобство при сервизиране.
Подобно на двигателя, и окачването е разработено от Lamborghini, но е базирано на болид от LMP2, както предвижда регламентът. Lamborghini е първият производител, който работи съвместно с Ligier (Porsche разчита на Multimatic, Cadillac и BMW – на Dallara, Alpine и Acura – на Oreca). Lamborghini и Ligier имаха съвместни проекти във Формула 1 през 1991 г.
Техническият директор на Lambo Рувен Мор коментира: „Докато разработваме нашия LMDh-автомобил, се концентираме и върху опциите за трансфер на технологии. При всяка възможност ще прилагаме нашия опит от моторните спортове в бъдещите ни серийни модели.”
Бивши пилоти от Формула 1 ще карат за Lamborghini
Lamborghini ще използва услугите на Iron Lynx като оперативен екип. Италианският тим беше основан едва преди шест години, но се развива с много бързи темпове. През 2022 г. екипът на бившия тест пилот на Minardi от Формула 1 Андреа Пичини участва с четири Ferrari GT в Льо Ман.
Все още не се знае кои ще бъдат всички състезатели на Lamborghini. Но имената на четирима от тях вече са ясни: освен заводските пилоти на Lamborghini Мирко Бортолоти (с Lambo от 2015 г.) и Андреа Калдарели (от 2017 г.), бившите състезатели във Формула 1 Даниел Квиат и Ромен Грожан също ще карат за италианския отбор.
Означението SC63 идва от Squadra Corse и 1963 – годината на създаването на Lamborghini. Наскоро италианският производител на спортни автомобили се похвали, че е продал около 9200 автомобила за миналата година.
Сериозна конкуренция за Lamborghini
SC63 трябва да стартира в световния шампионат за издръжливост, в американските серии IMSА – като акцентът трябва да бъдат 24-те часа на Льо Ман. Lamborghini никога не е участвала със заводски отбор в тази престижна надпревара, а беше представена с частни пилоти през 1975 г. и от 2006 до 2010 г., но и в двата случая – не особено успешно.
Сега бил перфектният момента марката да се включи Льо Ман, защото „часовете“ пасвали идеално на стратегията на Lamborghini за хибридизиране на цялата моделна гама до края на 2024 г. В прототипа SC63 работи електродвигател с мощност 63 к.с.
В „кралския“ клас на Льо Ман Lamborghini ще се бори срещу Toyota, Ferrari, Peugeot, Porsche, Cadillac, Acura, BMW, Alpine – т.е. с осем други производителя. Ще се състезават и частни екипи като Vanwall, Glickenhaus и Isotta Fraschini, както и екипи на клиенти като Proton, Jota и евентуално Pescarolo.
Директорът на Lamborghini Motorsport Джорджо Сана обобщава: „Постигнахме изключителни успехи през последните десет години. Започнахме от нулата и спечелихме някои от най-престижните състезания за издръжливост в GT-категорията с нашите състезателни автомобили, базирани на серийни модели. В това число влизат три победи в класа в „24 часа на Дайтона“ и две поредни победи в „12 часа на Себринг“. Сега сме готови за нашата най-сериозна крачка за бъдещата ни спортна програма, за да мерим сили с най-добрите производители в света.”